رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران، گفت: هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا سهمیه آرد به حد کافی در اختیار نانوایان سنتی و واحدهای صنف صنعتی قرار گیرد و از روز پنج‌شنبه مشکل نانوایان برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی یکی، دو هفته گذشته گزارش‌هایی از نانوایان کشور به ویژه سنتی‌پزها وجود داشت که در دریافت سهمیه نان با مشکل مواجه هستند و به حد کافی سهمیه به آنها داده نمی‌‌شود. 

با محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران گفت‌وگویی کردیم، وی در این باره گفت: تا پنج‌شنبه گذشته نانوایان مشکل دریافت سهمیه آرد داشتند اما پس از آنکه هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی دستور داد آرد به حد کافی در اختیار نانوایان داده شود این مشکل برطرف شده است.

کرمی افزود: امروز هم سهمیه نانوایان صنعتی و حتی سنتی را رصد کردم و آنها هیچ مشکلی در تأمین آرد نداشتند. 

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران گفت: مشکل از آنجا آغاز شده بود که شرکت بازرگانی دولتی گندم را به صورت قطره چکانی در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌داد و به تبع آن کارخانه‌ها هم به صورت قطره چکانی آرد در اختیار واحدهای صنفی می‌گذاشتند و به مشکلی برای تأمین نیاز آنها بدل شده بود. 

به گزارش فارس، موضوع تأمین قطره چکانی پیش از این مدیرعامل شرکت بازرگانی، دولتی سؤال شد و پاسخ داد که برای تأمین نیاز کشور در شرایط خاص باید ملاحظات کامل انجام شود. 

کرمی گفت: شرکت بازرگانی دولتی توسط «سامانه توزیع آرد» سهمیه‌های نانوایان را تحویل می‌دهد که در این سامانه مشخص است که گندم از کدام کارخانه خریداری می‌شود، آرد به کدام واحد صنفی و با چه قیمتی تحویل داده می‌شود و خرید از طریق سامانه شفافیت لازم را ایجاد کرده است اما به نظر من عدم مدیریت در این سامانه باعث شد که در ابتدای کار مشکلاتی برای نانوایان بوجود بیاید.

وی ادامه داد: امیدوارم که در روزهای آینده این سامانه با دقت بیشتری مدیریت شود تا اینکه مشکلاتی برای نانواها به وجود نیاید. 

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران توضیح داد که پس از آنکه حجتی وزیر جهاد کشاورزی دستور دادند همه نانواها با حضور رؤسای اتحادیه‌شان سهمیه‌بندی شدند و هر نانوایی مشخص است که در طول ماه چه میزان سهمیه آرد دریافت کند و همه اینها از طریق سامانه دریافت می‌شود.

کرمی در عین حال اعلام کرد: در حال حاضر اگر چه شفافیت توزیع در سامانه آرد صد درصد نیست اما حدود 70 درصد شفافیت لازم رسیده و نقایص کار احتمالاً روز به روز برطرف خواهد شد.

وی در عین حال تصریح کرد: سال 89 بهترین دوران شکوفایی در نانوایی کشور بود چرا که در آن زمان با توجه به اینکه یارانه به مصرف‌کننده داده شد رقابت جدی بین نانوایان ایجاد شد اما متأسفانه از سال 92 دوباره این یارانه به نانوایی‌ها تزریق شد و باعث شد که دوباره مشکلاتی در نانوایی‌ها ایجاد شود.

*تک نرخی کردن گندم و آرد راه فرار از رانت

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران با بیان اینکه وجود چند نرخ در گندم و آرد باعث ایجاد رانت شده است، گفت: راه خروج از این رانت‌خواری یکسان‌سازی قیمت گندم و آرد است و بهتر است دولت در سال‌ آینده قیمت گندم و آرد را یکسان کند و به جای آن یارانه را به مصرف‌کننده بدهد. 

کرمی توضیح داد: دولت می‌تواند با بررسی یارانه‌ای که امروز به مردم می‌دهد را افزایش دهد و در قبال آن قیمت گندم و آرد را با یک نرخ عرضه کند که در این صورت جلوی بسیاری از رانت‌ها گرفته خواهد شد. 
کد خبر 4e08aef3b2804072a9b11f70079283f5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =