سازمان تأمین اجتماعی تنها به‌حق بیمه‌هایی که از کارگران و کارفرماها دریافت می‌کند قانع نیست و دائم با حسابرسی دفاتر شرکت‌ها به دنبال کسب درآمدهای بیشتر است.

شاهرخ ظهیری پیشکسوت صنعت غذایی کشور و مشاور کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران معتقد است مدیریت سازمان تأمین اجتماعی از دولت باید گرفته شود و به بخش خصوصی داده شود. او می‌گوید:« باوجود اینکه تمام درآمدهای این سازمان از سوی کارگران و کارفرمایان تأمین می‌شود ولی این سازمان خدمات مناسبی را ارائه نمی‌دهد و با فشار اقتصادی بر واحدها و بنگاه‌های صنعتی به اقتصاد کشور هم ضربه‌های بسیاری وارد کرده است.»

او بابیان اینکه مشکلات واحدها و بنگاه‌های اقتصادی با سازمان تأمین اجتماعی به امروز و دیروز بازنمی‌گردد بلکه سالیان سال است که وجود دارد، می‌گوید:« سازمان تأمین اجتماعی هرچقدر اوضاع اقتصادی در کشور بدتر باشد برای تأمین هزینه‌هایش فشار بیشتری بر واحدها تحمیل می‌کند و اصلاً به شرایط اقتصادی کشور، رکود و... همه کاری ندارد و توجه نمی‌کند.»

این پیشکسوت صنعت کشور در ادامه می‌گوید:« سازمان تأمین اجتماعی تنها به‌حق بیمه‌هایی که از کارگران و کارفرماها دریافت می‌کند قانع نیست و دائم با حسابرسی دفاتر شرکت‌ها به دنبال کسب درآمدهای بیشتر است، کارشناسان این سازمان برای هر خریدی که شما انجام داده‌اید طلب بیمه می‌کنند، برای کرایه حمل بار طلب بیمه می‌کنند و هر چیز دیگری که تصور کنید و درنهایت حتی مفاساحساب هم نمی‌دهند و همه‌چیز را به‌صورت علی الحساب درنظر می گیرند تا دستشان برای دریافت هزینه‌های بیشتر و حسابرسی‌ها باز باشد و این در شرایطی است که حتی وزارت اقتصاد و دارایی چنین عملکردی ندارد.»

شاهرخ ظهیری می‌گوید:« درحالی‌که همه سرمایه‌های سازمان تأمین اجتماعی از طریق کارگران و کارفرمایان تأمین‌شده و می‌شود ولی حالا سازمان تأمین اجتماعی به ولی‌نعمت واحدها تبدیل‌شده و با سنگ‌اندازی‌ و ایجاد چالش‌، نارضایتی‌های بسیاری را به وجود آورده و ضربه‌های بسیاری به اقتصاد کشور زده و حتی برخی از واحدها را زمین‌گیر کرده است.»

او در ادامه و با توجه به چالش‌هایی که به وجود آمده راه‌حل خود را این‌گونه بیان می‌کند:« به نظرم با توجه به این شرایط سازمان تأمین اجتماعی را باید از دولتی بودن خارج کنند و مدیریت آن را به بخش خصوصی و کسانی که سرمایه‌های این سازمان را تأمین کرده‌اند، واگذار کنند و نظارت‌های شدید بر عمکرد آن به وجود آورند. شما توجه داشته باشید باوجود همه آن دریافتی‌ها از کارگران و کارفرمایان بازهم این سازمان خدمات مناسب در اختیار افراد قرار نمی‌دهد و بسیاری از افرادی که تحت پوششان این بیمه هستند دوباره از بیمه‌های تکمیلی خصوصی استفاده می‌کنند. سازمان تأمین اجتماعی هم‌اکنون مدیریت مناسبی ندارد و در سال‌های گذشته هم با سوء مدیریت‌ها روبه‌رو بوده است؛ مثلاً می‌توان به پرونده قضایی که برای سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی شکل‌گرفته و درحال رسیدگی است، به‌عنوان یک نمونه مشخص نگاه کرد تا متوجه شد که سرمایه‌های این سازمان به‌جای اینکه صرف درمان و ارائه خدمات به کارگران، بازنشستگان و ... شود در چه زمینه‌هایی هزینه شده است. بنابراین اگر مدیریت این سازمان به بخش خصوصی واگذار شود و نظارت عالی بر آن وجود داشته باشد، حتماً نتایج بهتری خواهد داشت.»

به گفته ظهری عملکرد نامناسب سال‌های گذشته در سازمان تأمین اجتماعی باعث شده این سازمان درحال حاضر ورشکسته باشد و در تأمین هزینه‌های درمانی، پرداخت حقوق بازنشستگان و... دچار مشکل شود.
کد خبر 4e1bfeccf0544c8088c91438ccb169fd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =