کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری ماجرای امحاء 1700 تن سیب زمینی در استان فارس خبر داد و گفت: قطعا سیب زمینی امحاء شده، فاسد شده بود و قابلیت مصرف به عنوان خوراک دام را نداشته است، چرا که هیچ کس محصول سالم را امحاء نمی کند.

محمود حجتی اظهارکرد: 1700 تن سیب‌زمینی فاسد شده امحاء شد، چراکه کسی سیب‌زمینی‌های سالم را امحاء نخواهد کرد و اگر کسی سیب زمینی سالم را امحاء کرده باشد این موضوع قابل پیگیری خواهد بود.

وی افزود: شرکت‌های مشاور ما مسئول خرید تضمینی یا خرید مازاد بر تقاضای بازار هستند و در خصوص سیب‌زمینی، سازمان تعاون روستایی است که این مسئولیت را بر عهده دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی موظف است در صورتی که مازاد بر تقاضای بازار وجود داشته باشد محصول را بازتوزیع یا فرآوری کند یا به نیازمندان بدهد و نهایتا اگر قابل مصرف نباشد آن را خوراک دام کند که در این رابطه قطعا سیب‌زمینی معدوم شده حتی قابلیت خوراک دام را هم نداشته است، البته ما در حال رسیدگی این موضوع هستیم و اگر قصور یا تقصیری در آن بوده باشد آن را پیگیری می کنیم.

حجتی ادامه داد: دولت در سال گذشته تسهیلاتی برای کشت سیب‌زمینی قائل شده بود و حدود 45 هزار تن سیب‌زمینی در سال گذشته صادر شد که البته میزان تولید سیب زمینی سالانه کشور حدود 5.5 میلیون تن است.

خودکفایی 70 درصدی دانه های روغنی تا 10 سال آینده

وی در خصوص وضعیت تولید دانه‌های روغنی اظهارکرد: میزان مصرف سالانه روغن در کشور یک میلیون و 400 هزار تن روغن است که کمتر از 10 درصد آن را در داخل تولید می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در زمینه تولید روغن و واردات دانه‌های روغنی ما با واردکنندگان دانه‌های روغنی و کارخانه‌های روغن‌کشی توافق کردیم که واردکنندگان 92 درصد دانه‌های روغنی را از خارج از کشور تأمین کنند و هشت درصد بقیه را از کشاورزان که تولیدکننده دانه‌های روغنی هستند بخرند و نهایتا محصول نهایی را با قیمتی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌کند، به فروش برسانند.

به گفته حجتی، در زمینه دانه های روغنی بیشترین وابستگی به واردات وجود دارد که البته در افق 10 ساله 70 درصد آن نیز در کشور تولید خواهد شد.

صفر شدن تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی در افق قابل قبول!

وی با بیان اینکه در میان مدت و افقی شش یا هفت ساله به تراز کشاورزی مد نظرمان دست می یابیم، گفت: تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور را در افق قابل قبولی به صفر خواهیم رساند این در حالی است که این تراز در سال 1392 منفی هشت میلیارد دلار بود در سال گذشته به منفی 5.5 میلیارد دلار رسید و البته در پایان امسال به منفی 4.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیرجهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه حد به اهداف برنامه پنجم توسعه در کشاورزی دست یافته ایم؟ گفت: در برنامه پنجم توسعه نسبت به آنچه ادعا شده بود منابع تامین نشد و موفق نبودیم.

حجتی با اشاره به اینکه نتوانستیم اهدافی را که در برنامه پنجم توسعه تعریف کرده بودیم دست یابیم، ادامه داد: سال گذشته رشد قابل قبولی در بخش کشاورزی داشتیم و امسال هم 5.7 دهم رشد در بخش کشاورزی طی شش ماه گذشته داشتیم.

تغییر دبیرخانه، عامل تاخیر در اعلام نرخ‌های تضمینی کشاورزی


وی همچنین در خصوص قیمت تضمینی گندم اعلام کرد: تغییر دبیرخانه سبب تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم شد اما امیدواریم بخشی از کاهش قیمت در مصوبه دولت را در افزایش بهره وری بتوانیم محاسبه کنیم تا از جیب کشاورز چیزی کم نشود.

وزیر جهادکشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، اظهار کرد: در زمینه امنیت غذایی در برخی از محصولات مشکل چندانی در دسترسی نداریم؛ به طوری که در زمینه گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، در سال 1392 معادل چهار میلیون و 700 هزارتن ، در سال گذشته شش میلیون و 700 هزار تن و در سال جاری نیز هشت میلیون و 80 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است.

حجتی افزود: در چارچوب برنامه های تدوین شده 500 هزار هکتار از اراضی زیر کشت برای گندم کاهش می یابد اما علی رغم این کاهش سطح می توانیم نیاز کشور را در حوزه گندم تامین کنیم.

برای تامین آرد نانوایی‌ها نیازی به واردات گندم نداریم


وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی تنها شرکت تامین کننده آرد کشور است و این شرکت در سال جاری هیچ وارداتی نداشته و حدود 300 هزار تن واردات صورت گرفته که مربوط به سفارش سال گذشته بوده است و نیازی ندارد که برای تهیه آرد خبازان گندم وارد کند.

نیاز یک میلیون تنی کشور به واردات برنج


وی در خصوص واردات برنج نیز گفت: میزان مصرف سالانه برنج در کشور 3.2 تا 3.3 میلیون تن است که از این میزان حدود 2.2 میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و به حدود یک میلیون تن واردات برنج نیاز داریم تا بتوانیم تقاضای بازار داخلی را پاسخ دهیم و نیاز مصرف کنندگان را تامین کنیم.

حجتی اضافه کرد: برنجی که اخیراً وارد کشور شده ثبت سفارش آن بیش از یک سال قبل انجام شده و ما از نیمه دوم سال گذشته اعلام کرده بودیم که هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشود و این محدودیت را تا هفته گذشته نیز اعمال کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هفته گذشته در شورای اقتصاد تصمیمی گرفته شد و بر اساس آن اگر برنج خارجی وارد کشور شود نباید قیمتش از قیمت محصول مشابه داخلی پایین‌تر باشد چرا که در غیر این صورت برنج روی دست کشاورزان باقی خواهد ماند و بر این اساس تعرفه قابل قبولی بر آن گذاشته شد و شورای اقتصاد نیز ملزم شد که چارچوبی برای تهیه یک بخش‌نامه در این رابطه تهیه کند.

کاهش 120 هزار هکتاری شالیزارهای برنج طی 2 سال اخیر

وی ادامه داد: در یکی - دو سال گذشته 120 هزار هکتار از اراضی زیر سطح کشت برنج را کاهش دادیم، چرا که به دلیل محدودیت‌های آبی معتقدیم در مناطقی غیر از گیلان و مازندران نباید برنج کشت و تولید شود. البته در حال حاضر نیز 120 هزار هکتار در گوشه و کنار و به غیر از مناطق شمالی کشور برنج کشت می‌شود که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی باید کاهش یابد.

تقاضای حجتی از واردکنندگان میوه!

حجتی در خصوص واردات میوه به ویژه در شب عید اظهار کرد: در دنیا سالانه 100 میلیون تن مرکبات تولید می‌شود و بیش از چهار درصد مرکبات دنیا در ایران تولید می شود بر این اساس از واردکنندگان میوه درخواست می‌کنم که کمتر به فکر منافع خود باشند و کمی هم کشاورزان را در نظر بگیرند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از 4.5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که از این رقم دو میلیون و 400 هزار تن آن به پرتقال اختصاص دارد. همچنین امسال حدود سه میلیون و 400 هزار تن سیب تولید شد که بخش قابل‌توجهی از آن روی دست کشاورزان مانده و این ظلم است که علی‌رغم این همه نعمت، بخواهیم واردات به کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ضریب خودکفایی در تولید شکر 70 درصد است گفت: اگر بتوانیم چند کارخانه قند در مناطقی چون خوزستان ایجاد کنیم در چهار - پنج سال آینده می توانیم در محصول شکر کاملا خودکفا شویم.

سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار 32 درصد است

حجتی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار 32 درصد است، اظهار کرد: هر چه تولیدات از طریق افزایش بهره وری بیشتر شود کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی صنعتی سوق پیدا می کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه ششم در حال تدوین است گفت: با کارشناسان توافق کردیم تا در بخش کشاورزی پنج درصد رشد داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: گرچه کمبود آب در ایران از دیرباز همواره وجود داشته است اما با لحاظ همه مسائل زیست محیطی، منابع، آب و خاک و تنوع اقلیمی بسیار بهتر می توانیم تولید کنیم.

وی در پایان نیز به توسعه بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم که بازارهای بزرگی چون روسیه را برای صادرات محصولات کشاورزی خود در دست گیریم و در رابطه با توسعه بازارهای هدف مشکلاتی داریم که این مهم هم اکنون در دستور کار مسئولان قرار دارد.

منبع:ایسنا
کد خبر 507155c2a164433587281183cf54845c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =