صنایع  غذایی> رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران بر لزوم اجرایی شدن توافق های این انجمن با مسوولان سازمان غذا و داروی کشور در مقولات فنی و کیفی ،نحوه تهیه مواد اولیه ،تولید و عرضه بهداشتی انواع مواد غذایی و دارویی و نظارت بر آن تاکید کرد.

هفته پیش معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو کشور به همراه معاونانش جلسه هم اندیشی را با دو تشکل انجمن غذایی و دارویی و انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران برگزار کرد که منجر به امضای چند یادداشت تفاهم شد.

اسماعیل خاتمی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه ، گفت : با توجه به اینکه بخش اعظم گندم تحویلی به کارخانه های آرد از طریق سیلوهای وابسته به شرکت غله انجام می شود و نیز عدم پاسخگویی این شرکت نسبت به کیفیت گندم های ارسالی که آثار آن در آرد تولید شده نمایان است ، توافق شد با پیگیری سازمان غذا و دارو ، شرکت غله به ازای هر محموله گندم ارسالی گواهینامه بهداشتی و کیفی معتبر به مسوول فنی کارخانهع های آرد ارائه دهد.

وی به اهمیت نقش مسوولان فنی صنایع غذایی در کیفیت و سلامت فرایند تامین ماده اولیه ، تولید و توزیع محصولات غذایی اشاره کرد و افزود : در این نشست تفاهم شد تا در رتبه بندی کارشناسان تسریع شود و سازمان غذا و دارو قول داد تا پایان امسال حدود 50 درصد و تا پایان سال 95 هم تمامی کارشناسان را رتبه بندی کند .

خاتمی مقدم اظهار داشت : با توجه به دستاورد عملی چند واحد تولیدی روغن کشور برای تولید مارگارین با مشخصات کیفی آخرین دستورالعمل سازمان غذا و دارو و با حفظ عملکرد گذشته ، از ریاست سازمان غذا و دارو درخواست شد ضمن تلاش برای بومی کردن این دستاورد، از دستورالعمل اخیر خود عقب نشینی نکند.

وی افزود : در پی طرح مشکل مغفول ماندن استاندارد تولید و مصرف خمیر مرغ و تاکید برآثار زیانبار آن برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، توافق شد سازمان غذا و دارو ظرف مدت حداکثر سه ماه با هماهنگی دستگاه های مسوول، تکلیف استاندارد این کالا را نهایی کند.

رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت : تاریخ ماندگاری دوغ و مصرف احتمالی برخی نگهدارنده ها در این محصول هم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین تکلیف نهایی این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام موثر اعمال کند و انجمن غذایی مازندران هم مکلف به ارائه پیشنهادات اجرایی خود در این زمینه شد.

وی افزود : همسو با سیاست ملی کاهش مصرف نمک ، پیشنهاد انجمن غذایی مازندران برای تعریف دوغ کم نمک با قابلیت درج ادعا در برچسب محصول مورد توجه ریاست سازمان قرار گرفت و مقرر شد مقدمات اجرایی آن از سوی سازمان غذا و دارو فراهم شود.

خاتمی مقدم به تذکر کارشناسان مبنی بر خطر بازگشت روغن های گیاهی به برخی محصولات لبنی ، گفت : سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی درخواست می شود تا نظارت ها و آزمون های کیفی مرتبط را تقویت کنند.

شهرت مازندران به محصولات کشاورزی آن است اما اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد که کمتر از 20 درصد مواد اولیه واحد های صنایع غذایی در داخل استان و 80 درصد دیگر از خارج استان تامین می شود .

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران 450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که 315واحد آن از سازمان صنعت و معدن و 135 واحد دیگر هم از جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

آمارهای رسمی همچنین نشان می دهد که تنها 200 واحد از صنایع غذایی استان هم اکنون فعالند و میانگین فعالیت آنها نیز کمتر از 50 درصد است.

صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.

این واحدها سالانه به 500 هزار تن گندم ، 900 تن تخم مرغ ، 30 هزار تن گوشت قرمز ، دو هزار تن ماهی کنسروی ، چهار هزار تن نمک ، 17 هزار تن روغن و چهار هزار تن شیر خشک نیاز دارند .


کد خبر 50b828666e5444faa32fafcf6cd2791b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =