ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز حذف نشده، نهاده‌های دامی دو برابر شد

کشاورزی> موضوع حذف ارز دولتی در حالی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که برخی سودجویان، قیمت نهاده‌های دامی را دو برابر کرده اند.

 روحی نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: به دنبال انتشار خبر حذف یارانه دولتی از خوراک دام، عده‌ای از متولیان و سود جویان، نهاده‌های موجود در انبارها را با دو برابر قیمت به دامداران تحویل می‌دهند.

۸ دی امسال بود که وزارت جهاد کشاورزی، از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های خوراک دامی تا یک ماه دیگر خبر داد و اعلام کرد: به جز گندم و دارو درباره هر کالای اساسی دیگر احتمال دارد تا یک ماه آینده حذف ارز ترجیحی اتفاق بیفتد.

در پی انتشار این خبر، بیشتر کارشناسان اقتصادی با توجه به سهم بالای نهاده‌های خوراک دام، افزایش پنج برابری قیمت کالاهای اساسی را محتمل دانستند.

به گفته نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها، این روزها با زمزمه آزاد شدن قیمت نهاده ها، شاهد افزایش قیمت هر کیلوگرم کنسانتره تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان هستیم و از ابتدای امسال هم حتی یک کیلو جو یارانه‌ای توزیع نشده است.

کارشناسان صنعت دامداری نیز در واکنش به حذف ارز ترجیحی می‌گویند: دولت به جای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از این صنعت، باید بر بازار نهاده‌های دامی وارداتی به شدت نظارت کند تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود و نهاده‌ها به میزان کافی به دست تولید کنندگان واقعی برسد.

آن‌ها همچنین معتقدند اعطای دام کارت و پرداخت وام ۳۰۰ هزار تومانی به ازای هر رأس دام سبک با کارمزد ۱۱ درصد و بازپرداخت یک ساله، دردی از دامداران دوا نمی‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 51789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =