ضرورت تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای خارجی

کشاورزی> اقتصاد غذا -رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران گفت: تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای هدف خارجی راه حل اساسی برای جلوگیری از توقف کانتینرهای صادراتی و فساد این محموله ها است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، چهاردهمین جلسه دور دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی‌ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، معاون امور باغبانی و زارعت وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، معاون وزیر و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
در این نشست محسن امینی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اشاره به اهمیت طرح مباحث مطالعاتی حوزه کشاورزی کشور در کمیسیون مربوطه در اتاق ایران گفت: با توجه به پیشنهادات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تلاش برای عملیاتی شدن برنامه های اثرگذار به ویژه در حوزه زنجیره تامین و شبکه های توزیع محصولات این بخش در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با جدیت بیشتری مسائل مربوطه را دنبال خواهیم کرد.
امینی در ادامه با اشاره به مواردی که از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی در زمینه پیاده سازی بخش های عملیاتی و اجرایی در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مورد تاکید بوده است، گفت: امید است که در سایه تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و ارائه عملکرد مطلوب به عنوان بازوی تخصصی این وزارتخانه بتوانیم اولویت های مهم این وزارتخانه را بر اساس مباحث کلان و  راهبردی بخش کشاورزی پیش ببریم.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در بخش دیگری با طرح یک درخواست از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: برای ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی به زمان کافی نیاز است و البته در این میان بی توجهی به مسائل بین المللی و عدم عمل به تعهدات بین المللی موجب بروز خسارت های زیان آوری است که البته بر اساس قواعد بین المللی در کشور قابل وصول است.
وی با تاکید بر اهمیت توجه نهادهای مسئول به توسعه بازارهای داخلی و خارجی گفت: گام نخست اشباع بازارهای داخلی و توجه به توانمندسازی و رفع نیازهای این حوزه است، اما نباید از بازارهای بین المللی و توجه به حل اختلافات و داوری ها در این زمینه غافل شویم.
امینی در ادامه با طرح پیشنهادی دیگر افزود: انتظار ما این است که در برنامه های سال ۱۴۰۱ به جای ممنوعیت صادرات برای برخی محصولات، با برنامه ای مدون مواردی مانند عوارض صادراتی در چندین ماه از سال اجرایی شود.
وی با تاکید بر اینکه پیاده سازی مشوق های صادراتی نقش مهمی در افزایش سطح مشارکت آنها دارد، گفت: البته صادرکننده بر حسب تکالیف موجود در هر صورت به امر صادرات می پردازد، اما وظیفه ما به عنوان متولیان اثر گذار در رفع موانع صادراتی بخش کشاورزی، شناسایی، فرصت سازی و همکاری با بازارهای هدف خارجی و مشتریان بیرونی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران در ادامه یکی از دغدغه های مهم فعالان حوزه کشاورزی را عدم حضور پیوسته و پایدار در کشورهای هدف و نبود شبکه توزیع درست و اصولی برشمرد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برای ایجاد کنسرسیوم های صادراتی افزود: هدف مهم دستیابی به جایگاه پایدار برای محصولات تولیدی ایران در بازارهای صادراتی و رفع موانع شرکت های کوچک و متوسط در انجام این مهم و تقویت توان رقابتی آن ها است.
امینی تاکید کرد: باید در کشورهای هدف صادرات ابتدا نظام توزیع را تقویت کرده و سپس بحث عرضه محصولات و تولیدات ایرانی را با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در این کشورها تقویت کنیم، نباید اجازه دهیم که در اثر ضعف در نظام توزیع و عرضه بسیاری از کانتینرهای حاوی محصولات صادراتی ایران فاسد شده و دفن شود.
وی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در خصوص حذف ارز ترجیحی آماده ارائه به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اسلامی است، گفت: در اولین فرصت بسته پیشنهادی مربوطه در جلسه کمیسیون مربوطه و با حضور مسئولین مربوطه تشریح خواهد شد.
وی در پایان افزود: امید است که در جلسات آتی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بتوانیم از حضور  وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ارشد این وزارتخانه بهره مند شویم.
کد خبر 51827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =