بزرگترین پروژه زهکشی اراضی دیم خاورمیانه اجرا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از اجرای بزرگترین پروژه زهکشی اراضی دیم خاورمیانه در استان گلستان در سطح ۲۸۰ هزار هکتار خبر داد.

مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در حاشیه بازدید از طرح‌های آبی و خاکی در این استان از اجرای بزرگترین پروژه زهکشی اراضی دیم خاورمیانه در استان گلستان در سطح ۲۸۰ هزار هکتار خبر داد و اظهارداشت: ۱۰۸ هزار هکتار از این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرایی می‌شود.

وی افزود:‌ اجرای این پروژه به‌دلیل وجود خاک قلیایی در منطقه گلستان و عملیات شورورزی اجرا می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تولید محصولات کشاورزی استان گلستان با اجرای این طرح یک تا یک و نیم میلیون تن افزایش پیدا کند.

به گفته این مسئول قراردادی که در سطح ۱۰۸ هزار هکتار با قرارگاه خاتم منعقد شده است حدود ۳۰ هزار هکتار آن تکمیل و آماده شده و بخشی از ابنیه‌های آن هم نهایی شده است و مجموعه این طرح تا هفته دولت سال ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: مطالعات اولیه ۴۵۰ هزار هکتار برای زهکشی در استان گلستان انجام شد که در پایان برای اجرای ۲۸۰ هزار هکتار آن وارد انعقاد قرارداد با شرکت‌های مجری شده‌ایم.  

وی با اشاره به تأثیر اجرای این پروژه در افزایش عملکرد محصولات منطقه و درآمد آنها گفت:‌ پیش از اجرای این طرح عملکرد گندم ۷۰۰ کیلوگرم تا ۱۵۰۰  کیلوگرم بود اما اکنون عملکرد منطقه به ۲ تا ۴ تن در هکتار رسیده است.

وی به دلیل موفقیت این طرح هم اشاره کرد و گفت: همکاری ائمه جمعه هم کمک کرد تا مردم هم با اجرای این طرح همکاری داشته باشند. آنها در نمازهای جمعه هم این پروژه بزرگ را تبلیغ کردند.

مهاجر همچنین به افزایش عملکرد در واحد سطح گندم در اراضی آبی اشاره کرد و گفت:‌ با اجرای این طرح عملکرد گندم منطقه ۴ تن در هکتار رسیده که افزایش ۲۰۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه اولین پروژه اراضی دیم در کشور است گفت: در ابتدای این طرح کارشناسان زیادی منتقد بودند اما در ادامه اثرات مثبت آن ظاهر شد و درآمد منطقه افزایش یافت حتی زمین‌های کشاورزی که پیش از این هکتاری ۱۰ میلیون تومان هم خریداری نمی‌کردند اما اکنون ارزشی بیش از ۲ میلیون تومان پیدا کرده است و سطح کشت در این منطقه افزایش پیدا کرده است.

مهاجر همچنین درباره استفاده از زهاب برای آبیاری محصولات کشاورزی، گفت: اکنون میزان شوری آب زیاد است و پیش‌بینی کردیم با هدایت آن به آب‌بندها طی سه سال شوری خاک را پایین بیاوریم که زمین‌های کشاورزی را هم آبیاری کنیم و پیش‌بینی شده است که ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم منطقه به آبی تبدیل شود و تولید محصول را یک‌ونیم میلیون تن افزایش دهد.

* اجرای ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار توسط قرارگاه خاتم در استان گلستان

این مسئول در ادامه به تفاهم‌نامه انعقاد قرارداد ۳۰ هزار هکتار برای اجرای آبیاری تحت فشار در استان گلستان خبر داد و گفت: منبع تغذیه آب این سیستم‌ها از حقابه آبهای سطحی خواهد بود.  

وی با بیان اینکه ۱۸۰ ه زار هکتار در منطقه قابلیت راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری را دارد گفت: با راه‌اندازی این سیستم‌های آبیاری بهره‌وری آب از ۴۰ به ۷۵ درصد می‌شد.

مهاجر همچنین تأکید کرد: اجرای آبیاری تحت فشار عاملی برای راه‌اندازی الگوی کشت در منطقه هم خواهد شد و کشاورزان متقاعد خواهند شد که زمین‌های با مقیاس بزرگتر را کشت‌های یکنواخت انجام دهند.

* ایجاد آب بندان و افزایش ۱۸۰ هکتاری سطح زیر کشت در استان گلستان

مهاجر در ادامه به اجرای آب بندان در منطقه اشاره کرد و گفت: ۵۷۱ آب بندان با مساحت ۶ هزار هکتار در منطقه استان گلستان لایروبی شده و با هدایت سیلابها و آبهای سطحی به آن توانسته‌ایم سطح زمین‌های زیرکشت را از ۶۰ هکتار به ۲۴۰ هکتار برسانیم. این اقدام توانسته ارزش زمینهای این منطقه را افزایش دهد و تولیدات آنها افزایش یافته است.

مهاجر در ادامه از پوشش انهار و انتقال به وسیله لوله آب خبر داد و گفت: این اقدام توانسته از پرت ۳۰ درصدی آب جلوگیری کرده و زمان رسیدن آب به مزرعه را از ۲ ساعت به ۵ دقیقه تقلیل دهد تاکنون ۱۰۰۰ کیلومتر انتقال آب با لوله انجام شده است.

وی افزود: درصدد هستیم که انتقال آب ۷ تا ۸ هزار حلقه چاه بتونی را توسط لوله انجام دهیم که با جلوگیری از پرت آب ۴۸ درصد به کاهش منابع کمک خواهد کرد.

* اعتبارات پروژه‌های نباید با اوراق خزانه‌داری اسلامی پرداخت شود

وی در ادامه از تعیین محل اعتبار پروژه‌های آبیاری با اوراق خزانه‌داری اسلامی گفت: مهلت پرداخت این اوراق سه ساله است و در حقیقت ۴۵ درصد اعتبارات پروژه‌ها کاهش می‌یابد.

مهاجر ادامه داد: تعیین محل پرداخت اعتبارات با اوراق باعث می‌شود که حجم اجرای پروژه‌های آب و خاک کاهش یابد.

وی همچنین به اشکال آیین‌نامه‌ای پرداخت با اوراق خزانه اسلامی هم اشاره کرد و گفت: پرداخت هر پروژه مبلغ مشخصی دارد و امکان پرداخت با اوراق با مشکل مواجه می‌شود.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از اجرای ۶۷۱ رشته قنات در استان گلستان خبر داد و گفت: ۳۷۱ رشته از این قنات‌ها توسط وزارت نیرو ثبت شده و ۳۰۰ رشته قنات هم ثبت نشده است و اینها منبع خوبی برای کشت ۱۵ هزار هکتار زمین شناسنامه‌دار در این منطقه است که بخشی از آنها هم برنج کشت می‌شود.

مهاجر با اشاره به وجود ۱۷ هزار حلقه چاه در استان گلستان خبر داد و گفت: طبق بررسی‌ها در بین این چاه‌ها، چاه غیرمجاز هم وجود دارد.

منبع:فارس

کد خبر 51863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =