ترخیص نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی گفت: ترخیص نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تا به امروز ادامه داشته اما تیم اقتصادی دولت اطلاع رسانی درباره زمان دقیق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد الزامات لازم برای اجرای این طرح نداشته است.

محمد مهدی نهاوندی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی اظهار داشت: مشکل اجرای طرح تغییر نرخ پایه واردات نهاده های دامی بلاتکلیفی و شفاف نبودن دولت، برای اجرای این طرح است و فعالان بخش خصوصی اطلاعی درباره شرایط بعد از اجرای این طرح ندارند.

وی افزود: ما به عنوان وارد کننده نهاده دامی نمی دانیم که قرار است ارز واردات نهاده های دامی را به صورت نقدی دهند یا اعتباری، قرار است ارز مورد نیاز خود را از صادرکننده خریداری کنیم یا بانک مرکزی تامین می کند، نرخ این ارز ثابت است یا شناور، کالای وارداتی در بازارگاه عرضه می شود و مشمول قیمت گذاری می شود یا در بازار آزاد عرضه خواهد شد، نوسانات قیمت جهانی نهاده های دامی و نوسانات قیمت ارز بر قیمت تمام شده نهاده چگونه اعمال می شود، منابع ریالی لازم برای ۵ تا ۶ برابر شدن نرخ ارز چگونه تامین می شود، واردکنندگان چقدر فرصت دارند که منابع خود را از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر دهند؟ و سوالات متعدد دیگری وجود دارد که دولت تا به امروز پاسخی به آنها نداده است.

وی اظهار داشت: با وجود پیگیری های به عمل آمده از عسگرزاده معاون وزیر جهاد کشاورزی تا به امروز اطلاع رسانی درباره وضعیت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی نداشته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی ادامه داد: حرف های متناقضی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زده می شود  که این امر خودش هزینه های زیادی به فعالان اقتصادی وارد کرده است و در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی تصریح کرد: وارد کننده و تولید کننده باید بتواند ۵ برابر رقم فعلی نقدینگی برای خرید نهاده دامی داشته باشد اما مشخص نیست که قرار است از کجا تامین شود؛ این امر باعث شده که بسیاری از فعالان اقتصادی فعالیت خود را متوقف کنند یا به طور کل دست از این کار بکشند که این امر خود خسارت بیشتری خواهد داشت.

نهاوندی اظهار داشت: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از واردکنندگان دیگر نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند و نقدینگی لازم برای ادامه کار را نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برخی واردکنندگان محصولات خود را در بازارگاه عرضه کرده اند و محصول آنها به دست تولیدکنندگان رسانده اند اما بیش از ۶۰ روز است که پول آنها توسیه نشده است.

نهاوندی گفت: ایجاد اختلال در واردات نهاده های دامی در اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار خواهد بود و ستاد اقتصادی دولت این سوالات را بی پاسخ گذاشته است.

وی اظهار داشت: تا به امروز کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته است اما چون تخیصص ارز به واردکننده با تاخیر صورت گرفته شده است زنجیره تامین با کندی صورت می گیرد و موجودی نهاده های دامی در بندر امام کاهش یافته است.

 عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده ها، تفاوت قیمت هرکشتی نهاده با ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی را ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان دانست، و گفت: دلیل کاهش واردات این است که وارد کننده نمی‌داند کشتی نهاده ای که وارد می کند باید پولش را با قیمت نیمایی به ارزش هزار میلیارد تومان یا با ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند؛ به همین منظور برخی از فعالان بخشی خصوصی دست از واردات  کشیده اند زیرا در صورت  تغییر نرخ ارز نمی تواننند نقدینگی لازم را تامین کنند.

منبع:تسنیم

کد خبر 51878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =