هجمه سیاسی به تجارت خارجی کشور/ ادعای آلوده بودن گندم وارداتی به نفع چه کسانی است؟

رسانه‌های اصلاح طلب در حالی اقدام به انعکاس ادعاهای کذب درباره واردات گندم‌های آلوده کرده‌اند، که سیاست‌های ناکارآمد دولت قبل موجب شد که ایران بعد از سال‌ها به واردکننده گندم تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، مدتی پیش عدم تأیید بهداشتی گندم‌های وارداتی در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق تهران مطرح شد که نگرانی‌هایی را برای مردم در خصوص ورود گندم آلوده به داخل کشور و آمدن آن بر سرسفره مردم ایجاد کرد.

گندم یکی از مهم‌ترین غلات جهان به شمار می‌رود و ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در این محصول است به طوریکه طبق آمار فائو سرانه مصرف گندم ایران، ۲.۵ برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته جهان است.

بنابراین گندم برای ایران محصولی راهبردی است که حدود ۵۰ درصد بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و به نوعی اسکلت و چارچوب بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

هجمه سیاسی به تجارت کشور

مدتی است که رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح طلب برای هجمه به دولت سیزدهم تمامی تلاش خود را می‌کنند که تولیدات داخلی، واردات یا صادرات را مورد نقد قرار دهند و نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کنند تا جایی که پیش از این بحث برگشت برخی محصولات کشاورزی از دیگر کشورها به دلیل ناسالم بودن تولیدات داخلی مطرح شد و امروز بحث آلودگی گندم‌های روسی را مطرح کرده‌اند. موضوعی که مورد استقبال رسانه‌های ضدانقلاب نیز قرار گرفته است.

هجمه سیاسی به تجارت خارجی کشور/ ادعای آلوده بودن گندم وارداتی به نفع چه کسانی است؟

هجمه سیاسی به تجارت خارجی کشور/ ادعای آلوده بودن گندم وارداتی به نفع چه کسانی است؟

هجمه سیاسی به تجارت خارجی کشور/ ادعای آلوده بودن گندم وارداتی به نفع چه کسانی است؟

این درحالی است که برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی سه سازمان با اهمیت از جمله سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، سازمان ملی استاندارد (وزارت صنعت، معدن و تجارت) و سازمان حفظ نباتات کشور (وزارت جهاد کشاورزی) متولی هستند تا محصول سالم به کشور وارد یا از کشور خارج شود.

پیش از این نیز تمامی محصولات کشاورزی و مواد غذایی برای واردات یا صادرات در قرنطینه نگهداری می‌شد و مورد آزمایش‌های مخصوص و سختگیرانه قرار می‌گرفتند و در صورت وجود آلودگی به آفات و بیماری‌های گیاهی، باقیمانده فلزات سنگین همچون نیترات و سرب، برگشت خورده و یا معدوم می‌شدند.

آنچه مسلم است برگشت و معدوم‌سازی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در همه دنیا امری متداول و اجتناب‌ناپذیر است زیرا هر کشور، استاندارد و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به خود را دارد بنابراین عدم تطابق برخی استانداردها می‌تواند در این خصوص مشکل‌ساز شود تا جایی که محصولی برگشت بخورد یا معدوم شود.

ایران از این موضوع مستثنا نیست زیرا بارها محصولات وارداتی ناسالم از سوی دولتمردان ایران برگشت خورده و یا معدوم شده اما هیچ رسانه‌ای در خصوص برگشت محصولات وارداتی خبری منتشر نکرده و اگر هم خبری منتشر می‌شود به این معنی است که چرا جنس وارداتی ما که برای آن زمان و هزینه صرف شده، برگشت خورده است.

طی سال‌های اخیر علیرغم همه تلاش‌ها برای خودکفایی کشور در اکثر محصولات کشاورزی و قطع وابستگی به بیگانگان، واردات گندم به کشور تحت تأثیر سیاست‌های ناکارآمد دولت قبل افزایش یافته به طوری که ایران را از تولیدکننده خودکفای گندم به واردکننده تبدیل کرده است، اما آنچه مسلم است هیچ محصولی بدون گواهی سلامت و بهداشتی از سه سازمان مذکور وارد کشور نمی‌شود که بخواهد سلامت مردم را به مخاطره بیندازد.

طبق قوانین تجارت جهانی، هر کشور فهرست سموم و گواهی بهداشت سلامت گیاهی مختص خود را دارد، بنابراین هرجا کالای ایرانی مشکل داشته باشد یا با فهرست حفظ نباتات سایر کشورها یکی نباشد برگردانده می‌شود؛ و هر کجا کالای وارداتی به ایران نیز دچار مشکل باشد، محصول برگردانده یا معدوم می‌شود.

روسیه بازیگر اصلی گندم جهان شده است

با توجه به کاهش تولید گندم در جهان به دلیل شرایط کرونایی، اکنون روسیه به بازیگر اصلی این کالای اساسی در جهان تبدیل شده بنابراین نمی‌تواند کالای ناسالم به تمامی دنیا صادر کند همچنین کارشناسان این روند را در سال‌های بعدی هم احتمال داده‌اند زیرا روسیه سعی در تغییر قوانین مالیات بر صادرات خود دارد.

طبق گزارش فائو؛ بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم دنیا کشورهای استرالیا، روسیه و امریکا هستند و به دلیل همه‌گیری کرونا و کمبود نیروی کار برای برداشت محصول، تولید گندم در کشورهای تولیدکننده نیز کاهش یافته و همچنین رشد قیمت حمل و نقل به دلیل بسته شدن مرزها و نگرانی در مورد کمبود مواد غذایی کشورها مانع از تجارت آزاد این محصول در دنیا شده است.

گزارش فائو نشان می‌دهد که احتمال متفاوت بودن کیفیت محصول تقاضا شده با محصول دریافت شده یکی از مشکلات فعلی در دنیا به دلیل کاهش عرضه است زیرا کشور متقاضی گندم درجه یک خریداری می‌کند اما ممکن است گندم درجه دو یا درجه سه تحویل بگیرد و اما خریداران شکایت رسمی نمی‌کنند زیرا نگران هستند در شرایط کرونایی دسترسی به محصولات درجه دو و سه نیز امکان‌پذیر نباشد.

حال به لحاظ قیمت‌های جهانی گندم و بدون در نظر گرفتن نوسان‌های این بازار دولت باید برای خرید ۸ میلیون تن گندم درجه یک (با نرخ ۳۶۵ دلار به ازای هر تن) دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار بپردازد و با در نظر گرفتن ۳۱۸ دلاری هر تن گندم دولت باید دو میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار برایان هزینه کند بنابراین تمام تلاش دولت سیزدهم تأمین محصول سالم برای کشور است.

طبق آمارهای گذشته، به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شد که از این میزان بیش از هشت میلیون تن توسط دولت خرید تضمینی صورت می‌گرفت.

گندم وارداتی از روسیه سالم است

مدتی است بحث ورود گندم‌های آلوده از روسیه مطرح شده، درحالی که به تازگی «محمدرضا مرتضوی» رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران اعلام کرد: مستندات نشان می‌دهد گندم وارداتی از مبدأ روسیه از لحاظ بهداشتی مورد تأیید است و مشکلی برای مصرف انسانی ندارد.

به گفته وی، تأییدیه‌های وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و سایر مراجع ذی‌صلاح حاکی از آن است نتایج آزمایش‌ها حاکی از تأیید گندم وارداتی از لحاظ بهداشتی دارد.

وی افزود: به تازگی مستنداتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران ارائه شده که نشان می‌دهد میزان سرب موجود در گندم‌های وارداتی در حد استاندارد و طبیعی است و مجوزهای لازم برای مصرف انسانی گندم‌ها اخذ شده است.

ادعای آلوده بودن محصولات غذایی تبلیغات دشمنان است

چندی پیش «علیرضا مهاجر» سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: علیرغم همه فشارها و تحریم‌ها ما تلاش داریم محصول سالم و کیفی در داخل تولید و یا وارد کشور شود تا مردم کشورمان آسیب نبینند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گذاریم به مردم خودمان آسیبی وارد شود، افزود: تمامی محصولات کشاورزی و مواد غذایی تولیدی و وارداتی از سلامت و کیفیت برخوردار است و ادعای آلوده بودن محصولات کشاورزی و مواد غذایی، تبلیغات دشمنان است.

وی با بیان اینکه دولتمردان ایران منافع ملی را در اولویت برنامه‌های خود دارند اظهار داشت: حدود یک ماه پیش یک کشتی ذرت از برزیل به داخل کشور آمد اما برای اینکه این محموله یک ماه روی آب مانده بود به دلیل آلودگی برگشت خورد و پیش از این نیز ۲۰۰ تن محموله وارداتی بذر از آلمان به ایران وارد شد که به دلیل وجود ۲۰ تن بذر آلوده برگشت خورد حال این سؤال پیش می‌آید چرا کسی این موضوع را پررنگ نکرد؟

کد خبر 51923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =