قبل از تزریق واکسن کرونا از مصرف غذاهای چرب و حجیم پرهیز کنید

مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بهتر است قبل از تزریق واکسن از مصرف غذاهای چرب و حجیم پرهیز کنید.

افروز جعفرنیا مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم با اشاره به باید و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون گفت: توصیه می‌شود بدن در هنگام تزریق واکسن کم آب نباشد و به هیچ عنوان در حالت ناشتا و با معده خالی یا در شرایط روزه واکسینه نشوید.

او گفت: اگر بعد از تزریق واکسن کرونا با بدن‌درد مواجه شدید، مصرف مواد غذایی دارای امگا۳ را فراموش نکنید زیرا خوردن غذاهای حاوی منیزیم مانند سبزی های برگ سبز می‌تواند در رفع احساس خستگی بسیار کمک‌کننده باشد.

جعفرنیا گفت: وارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: بعد از تزریق واکسن در صورت احساس تهوع و استفراغ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید و به مرور از مایعات و غذاهای کم‌چرب و کم‌فیبر استفاده کنید.

او گفت: یکی از راه‌های کاربردی برای رفع احساس تهوع، مصرف تکه‌های میوه یخ‌زده یا آبمیوه‌های رقیق‌شده همراه با یخ است.

جعفرنیا گفت: در صورتی که بعد از تزریق واکسن کرونا، تب کردید، سعی کنید هر چه بیشتر از مایعات استفاده کنید. برای بازیابی پتاسیم از دست‌رفته ناشی از عرق، از مواد غذایی مانند موز، کیوی، پرتقال و سبزی هایی مانند اسفناج و جعفری استفاده کنید. مصرف هویج، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار نیز توصیه می‌شود.

مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت:  تغذیه بسیاری از افراد پس از تزریق واکسن دچار ضعف و بی‌حالی و بدن‌درد می‌شوند. اگر بعد از تزریق واکسن کرونا با بدن درد مواجه شدید، مصرف مواد غذایی دارای امگا۳ را فراموش نکنید.

او گفت: امگا ۳ در مواد غذایی مانند ماهی‌ های چرب، گردو، تخمه آفتاب گردان وجود دارند و خوردن غذاهای حاوی منیزیم نظیر سبزیجات برگ سبز می‌تواند در رفع احساس خستگی بسیار کمک‌کننده باشد.

جعفرنیا گفت: پس از واکسیناسیون  عوارض گوارشی نظیر اسهال می‌تواند  ایجاد شود. موج رسیده برای افرادی که بعد از تزریق واکسن دچار اسهال می‌شوند، گزینه مناسبی است.

مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: سوپ نیز مناسب‌ترین غذا در زمان اسهال است، که الکترولیت‌ها و مواد مغذی ازدست‌رفته را جبران می‌کند. در صورت ابتلا به اسهال، مصرف مایعات به‌ویژه آب را در طول روز، برای جبران کم‌آبی بدن، فراموش نکنید.

او گفت: به طور کلی مصرف آب و مایعات فراوان، میوه و سبزی فراوان، غذاهای پروتئینی و کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده و فرآوری‌شده در قبل و بعد از واکسیناسیون بیشتر توصیه می‌شود. در صورتی که دچار بیماری زمینه‌ای خاصی هستید حتماً قبل از انجام واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 51929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =