سود صادرات زعفران برای قاچاقچیان/ صادرکنندگان از چرخه صادرات حذف شده‌اند

عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: صادرکنندگانی که چندین سال کار کرده‌اند، به دلایلی از چرخه فعالیت خارج می‌شوند زیرا برای قاچاقچی صادارت زعفران هزینه کمتری دربردارد.

غلامرضا میری درباره چالش‌های پیش‌روی صادرات طلای سرخ اظهار داشت: در آبان سال گذشته بیشترین صادرات زعفران صورت گرفته است اما در سال جاری هنوز میزان دقیق صادارت و خرید زعفران مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در سال جاری در خراسان رضوی 6 پایگاه حمایتی خرید زعفران دایر شده است که خرید را از کشاورز به طور مستقیم انجام می‌دادند؛ قیمت پایه که برای خرید حمایتی نگین صادراتی در سال جاری مشخص شده است، در این پایگاه‌ها 20 میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر کیلوگرم زعفران است، اما خرید در بازار تا کیلویی 25 میلیون تومان نیز انجام می‌شود.

صادرات 325 تن زعفران به 67 کشور جهان

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی درباره صادرات زعفران عنوان کرد: در سال گذشته  325 تن زعفران از کشور به 67 کشور جهان صادر شد که عمده صادرات به کشورهایی مانند چین، امارات، اسپانیا، افغانستان و ویتنام بوده است.

میری درباره تاثیر نوسانات ارز بر تولید و عرضه زعفران بیان کرد: طبیعتا این مورد بی‌تاثیر نیست، طبیعی است وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، بر قیمت زعفران نیز تاثیر گذار است و قیمت زعفران افزایش می‌باید.

کاهش تولید زعفران در سال جاری به دلیل خشکسالی

وی با اشاره به خشکسالی اخیر و تاثیر آن بر تولید زعفران گفت: سال گذشته در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی 450 تن زعفران تولید شده است که  75  درصد از این مقدار مربوط به خراسان رضوی بوده است.

عضو شورای ملی زعفران ایران در رابطه با مشکلات تولید، فروش و موانع صادراتی این محصول بیان کرد: تولید مشکلات خاص خود را دارد، کشاورزان در زمینه کارگر، تهیه نهاده و غیره همواره مشکلات خاص خود را دارند؛ در سال جاری قیمت زعفران رشد قابل توجهی، حدود بیش از  50 درصد داشته است.

میری اظهار کرد: به جهت اینکه در بخش تولید کیفیت و فرآوری به صورت سنتی انجام می‌شود، نیز کم و کاستی‌هایی وجود دارد، اما ورود شرکت‌های معتبر با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته می‌تواند تا حدودی موجب افزایش کیفیت شود؛ مشکلات پیش‌روی صادرات موجب بی‌رغبتی صادر کننده و افزایش قاچاق این محصول ارزشمند شده است.

وی به مشکلات صادرکنندگان اشاره و تصریح کرد: در بخش صادارت مشکلاتی وجود دارد، یکی از این مشکلات عدم ثبات قیمت محصول در داخل و عدم ثبات ارز است؛ از طرفی با توجه به تحریم‌های حاکم برکشور از طریق سیستم بانکی، نمی‌توانیم با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم و این مساله تبدیل به معضل شده است.

عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: بانک مرکزی صادرکنندگان را مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور کرده است که این مساله هزینه بر بوده و ریسک بالایی دارد؛ مشکل عمده اینجا است که ارز باید به سامانه سنا یا نیما پرداخت شود که باز در اینجا صادر کننده باید هزینه‌ای را بپردازد.

میری ادامه داد: در هر مرحله صادرکننده باید هزینه‌هایی را متقبل شود، این مسائل موجب شده تا مسیر قاچاق باز شود و قاچاقچیان زیر قیمت‌های صادر کننده در بازار جهانی زعفران را عرضه کنند.

وی در پایان بیان کرد: صادرکنندگانی که چندین سال کار کرده‌اند، به دلایلی از چرخه فعالیت خارج می‌شوند زیرا برای قاچاقچی صادارت زعفران هزینه کمتری دربردارد.

منبع:تسنیم

کد خبر 51963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =