صنایع غذایی> یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز می‌گوید: از نیمه دوم آبان‌ماه صنایع غذایی وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند و با نظارت جهاد کشاورزی بر عملکرد سامانه بازارگاه، مواد اولیه نیز به‌موقع به دست صاحبان صنایع می‌رسد. او بر لزوم منظم‌سازی بازارگاه و جلوگیری از تکرار رویه‌های نادرست نیز تاکید می‌کند و آن را ضامن بهبود اوضاع می‌داند.

از ابتدای سال، بنگاه‌های تولیدی از کمبود مواد اولیه خبر می‌دادند و از در این دوره زمانی همواره در گزارش شاخص مدیران خرید نیز بر کمبود مواد اولیه تاکید می‌شد. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و شیوع ویروس کرونا بر تشدید این وضعیت اثر داشت؛ اما به نظر می‌رسد با فروکش کردن تب بازار ارز و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، تحولاتی در حوزه مواد اولیه ایجاد شده است. در این میان روشن شدن دورنمای تحولات سیاسی با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز به بهبود فضای روانی بازار کمک کرده است.

در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد ایران در آبان 1399 را معادل 45.70 واحد اعلام کرد که گرچه همچنان زیر مرز 50 واحد و در محدوده انقباض و رکود قرار دارد اما نسبت به ماه قبل با بهبود 1.23 واحدی مواجه شده است. بررسی جزئیات شامخ نشان می‌دهد یکی از دلایل بهبود اندک این شاخص، تأثیر مثبت کاهش نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه و قیمت فروش بوده است.

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تبریز در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: از نیمه دوم آبان‌ماه وضعیت واحدهای صنعتی تغییر مثبتی کرده است به گونه‌ای که در حال حاضر مشکل جدی واحدهای صنعتی حوزه صنایع غذایی، کمبود نیروهای انسانی است.

ژائله می‌گوید: در این مدت که وزارت جهاد کشاورزی بر سامانه بازارگاه نظارت می‌کند، کارها به روال عادی بازگشته و تأمین مواد اولیه از بازارگاه نسبت به قبل بهتر شده است؛ اما انتظار می‌رود که این حوزه با نظم بیشتری کار کند. البته انتظار می‌رود که دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هم در تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها همت بیشتری کنند تا این زنجیره که بعد از مدتی می‌خواهد به روال عادی بازگردد، به فعالیت خود ادامه دهند.

ژائله درباره مسائل حوزه صادرات هم می‌گوید: من قبلاً هم این را گفته‌ام، مطالباتی که بخش خصوصی همچنان از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، تسهیل تجارت و تولید در کشور است. ممکن است گره خیلی از مشکلات در جای دیگری باشد؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تجارت، باید تجارت را تسهیل‌گری کند. باید در چند ماه آینده این وزارتخانه روی حل یا حذف موانع اقتصادی کار کند. نباید در رفع موانع تردید داشت. نباید اجازه تکرار رویه‌های غلط داده شود.

منبع:پایگاه خبری اتاق ایران



کد خبر 51cd2a3652914da19294757df21365c3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =