افزایش قیمت موز با تعلیق صادرات کیوی/ ایران واردات موز از هند را متوقف کند

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه قیمت موز در بازار ۲۰ درصد رشد داشته است، گفت: بخشی از واردات موز از طریق صادر کنندگان کیوی و یا از محل پول صادرات این محصول انجام می شد که با تعلیق صادرات کیوی، کاهش یافته است.

 بررسی ها نشان می دهد که قیمت موز در بازار از کیلویی ۳۶ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رود که نسبت به هفته های قبل رشد بیش از ۱۵ هزار تومان درهرکیلو داشته است.

برای بررسی موضوع با سید رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت و گو کردیم.

نورانی گفت: قیمت موز حدود ۲۰ درصد در هفته های اخیر افزایش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش واردات و عرضه  بوده است.

وی در پاسخ به اینکه واردات موز با ارز آزاد است پس چه مانعی سر راه واردات وجود دارد، گفت: اخیرا با تعلیق صادرات کیوی به هند، واردات موز از این کشور هم کاهش یافته است.

نورانی افزود: بخشی از واردات موز از طریق صادر کنندگان کیوی و یا از محل پول صادرات این محصول انجام می شد که با تعلیق صادرات کیوی، کاهش یافته است.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد از موز وارداتی از هند تامین می شود، گفت: دولت می تواند در قبال تصمیم هند برای تعلیق واردات کیوی از ایران، واردات موز از این کشور را تعلیق کند.

نورانی در پاسخ به اینکه آیا صادر کنندگان می توانند از کشورهای دیگر وارد کنند؟ گفت: بله کشورهایی مانند تانزانیا، آمریکای جنوبی، فیلیپین و پاکستان می توانند جایگزین خوبی برای کشور هند باشد ضمن اینکه می توانیم واردات موز را در قبال صادرات سیب به این کشورها تفاهم کنیم.

پیش از این هند واردات کیوی از ایران را به بهانه وجود عامل بیماری تعلیق کرده است، ایران می گوید شپشک بوده و مشکل خاصی ندارد.

منبع: فارس
کد خبر 52017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =