۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
گندم در بازار جهانی گران‌تر شد

قیمت گندم پس از این که هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی از نوامبر را رقم زد، تحت تاثیر افزایش تنشها پیرامون اوکراین و روسیه و نگرانیهای فزاینده نسبت به مختل شدن صادرات این دو کشور، به روند افزایشی خود ادامه داد.

تنشها بر سر افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیک مرز اوکراین احتمالا وارد هفته تعیین کننده ای شده و آمریکا هشدار داده است تهاجم نظامی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد. در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آمریکا را متهم کرده که نتوانسته است تقاضاهایش را تامین کند. روسیه مکررا منکر برنامه ای برای حمله نظامی به همسایه خود شده است و تلاش دیپلماتیک برای حل این وضعیت ادامه دارد.

بهای معاملات گندم در شیکاگو پس از این که هفته گذشته ۵.۳ درصد صعود کرد، حداکثر ۱.۷ درصد افزایش داشت. با این حال قیمت گندم حدود هفت درصد پایینتر از اوج قیمت خود در نوامبر که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۲ بود، مانده است.

محموله های گندمی که از منطقه دریای سیاه صادر می شوند، برای تضمین تامین غله جهانی حیاتی هستند. روسیه و اوکراین در حدود یک سوم از صادرات گندم و جو در جهان سهم دارند و در تجارت جهانی ذرت هم حدود یک پنجم سهیم هستند. ناآرامی گسترده در این منطقه می تواند قیمت این کالاها را بالا نگه دارد و به هزینه های مواد غذایی که در حال حاضر به بالاترین حد در یک دهه گذشته رسیده اند، بیافزاید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ذرت و سویا هم در معاملات شیکاگو افزایش قیمت داشتند. معامله گران در حال ارزیابی افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین و وضعیت محصول آمریکای جنوبی هستند که با آب و هوای گرم و خشکی روبروست.

منبع:ایسنا

کد خبر 52084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =