سعیده نبی‌زاده : صنعت غذایی کورش به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌ها در صنایع غذایی ایران، طی یک دهه گذشته با معرفی دو برند مطرح و خوشنام اویلا و فامیلا نقش بسیار مهمی‌ را در صنعت روغن نباتی ایفا کرده است و در همین مدت اندک، سهمی ‌در حدود ۲۵درصد از بازار روغن نباتی خانوار را در کشور در اختیار گرفته و این در حالی است که این برندها پتانسیل‌های صادراتی مناسبی را نیز کسب کرده‌اند و تا قبل از محدودیت‌های صادراتی، دارای پایگاه‌های مناسبی در منطقه به خصوص عراق بودند و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که محدودیت‌های صادراتی انواع روغن‌های خوراکی رفع شود، این دو برند بار دیگر بازار عراق را در اختیار بگیرند. این شرکت از اواخر سال قبل طرح‌های توسعه‌ای جدیدی را آغاز کرد و اقدامات توسعه‌ای آن در دی ماه به اتمام رسیدند. در حال حاضر نیز این مجموعه با افزایش ۴۰۰ تنی، ظرفیت تولید روغن خود را به هزار و ۳۰۰ تن در روز رسانده که حتی این احتمال وجود داد تا ۱۵۰۰ تن نیز افزایش یابد. این رشد قابل توجه حکایت از زیرساخت‌های مناسب این مجموعه دارد که بخش اعظم آن در بخش روغن مصرفی خانوار متمرکز است. به گفته مدیرعامل صنعت غذایی کورش، این برنامه‌های توسعه‌ای و همچنین تخصیص ارزهای صورت گرفته در بهمن‌ماه سال جاری باعث شده تا عملا اسفند، ماه متفاوتی از نظر حجم تولید روغن در قیاس با سایر ماه‌های سال باشد که این امر می‌تواند برنامه سال آینده را طراحی کند که در صورت تداوم تخصیص ارز از سوی دولت محترم خبر بسیار خوبی برای صنعت روغن است.
  طرح‌های جانبی کورش در دست اقدام
 محمد برهانی گفت: عمده محور توسعه صنعت غذایی کورش در سال آینده معطوف به صنایع روغن‌کشی است تا بتواند زنجیره تامین را کامل‌تر کند و ارزش افزوده این بخش نیز در سبد این شرکت وجود داشته باشد تا به جای واردات روغن خام، دانه‌های روغنی را وارد و علاوه بر تولید روغن، نیاز سایر بخش‌ها به خصوص در حوزه دام و طیور نیز تامین شود.
وی با بیان اینکه موضوع تغییرات سیاست‌های ارزی روی این برنامه تاثیر زیادی دارد، ادامه داد: حذف ارز دولتی باعث کاهش اثر سرمایه در گردش در بنگاه‌های تولیدی می‌شود و برای تامین روغن خام با ارز نیمایی نمی‌توان با سرمایه در گردش فعلی، اقدام کرد و بنابراین باید از سیستم بانکی استفاده کنیم که این موضوعات می‌تواند محدودکننده طرح‌های توسعه‌ای باشد.
به گفته وی همچنین ورود به زنجیره دام و طیور موضوع دیگری است که صنعت غذایی کورش در دستور کار خود دارد.
 مدیرعامل صنعت غذایی کورش افزود: ما در سال ۱۳۹۹، هفت درصد تامین انواع دانه‌های روغنی و نهاده دامی‌ را بر عهده داشتیم و امسال نیز تامین دانه ذرت در دستور کار قرار داشت، اما تخصیص ارز در این بخش کمتر از پارسال صورت گرفت و عملا در این بخش موفق نبودیم و اگر در سال آینده تامین ارز به صورت دقیق انجام شود، در این بخش موفق خواهیم بود و بنابراین تامین دام و طیور و تامین مواد اولیه برای صنعت روغن انجام خواهد شد. این شرکت برای این موضوع اقداماتی را انجام داده و برنامه‌هایی را نیز در دستور کار دارد.
 گَهَر؛ گوهر «کورش»
مدیرعامل صنعت غذایی کورش با بیان اینکه در دی ماه امسال صنایع غذایی گهر را خریداری کردیم، افزود: ما در بخش بسته‌بندی تولیدات خود، ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن مواد اولیه پت را خریداری می‌کردیم، اما برای اینکه بتوانیم زیرساخت مناسبی برای بسته‌بندی داشته باشیم صنایع غذایی گهر خریداری شده و در ادامه برنامه ما این است که بخش ملزومات بسته‌بندی را در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ در آن کارخانه مستقر و به مدار تولید اضافه کنیم. همچنین یک طرح تولید آب آشامیدنی و معدنی نیز در کنار آن فعال خواهد شد. برهانی با بیان اینکه گهر درود به دلیل جایگاه استراتژیکی که دارد، می‌تواند رشد قابل توجهی در شرکت ایجاد کند،‌ گفت: این مجموعه در مرکز کشور قرار دارد و با استان‌های جنوبی فاصله زیادی ندارد و به همین دلیل برای تامین دانه‌های روغنی از موقعیت ایده‌آلی برخوردار است. از نظر دسترسی به ریل راه‌آهن نیز این مجموعه موقعیت مناسبی در اختیار قرار می‌دهد و به علاوه نزدیکی به کارخانه‌های روغن کورش و تسهیل حمل این محصول بسیار با اهمیت است. وی در ادامه با بیان اینکه امسال در نظر داشتیم ۳۰۷ هزار تن در بخش خانوار و ۲۳ هزار تن در صنف و صنعت، روغن تولید کنیم، گفت: اما مشکلاتی که در تخصیص ارز پیش آمد، چالش‌هایی را در این هدف ایجاد کرد تاجایی که رقم بالایی از روغن وارداتی ما به دلیل چالش تخصیص ارز در مبادی گمرکی معطل باقی ماند و امکان ترخیص آن نبود تا اینکه بخشی را به صورت ۹۰درصدی بر اساس مصوبه تنظیم بازار ترخیص کردیم. این موضوع در دی ماه اثر خود را نشان داد و در بخشی از روزهای ماه با توقف تولید مواجه شدیم.  در بهمن ماه این ارزها تخصیص داده شد و بنابراین بازیابی تولید اتفاق افتاد و امید داریم در اسفند ماه بالاترین میزان تولید سال و تولید بالای ۳۰۰ هزار تن را تجربه کنیم. مدیرعامل صنعت غذایی کورش با بیان اینکه در سال آینده اگر ارز دولتی باقی بماند، موضوع تامین مواد اولیه همچنان به صورت محدودیت محسوب می‌شود، گفت: در صورتی که این ارز متوقف شود محدودیت اصلی، رقابت در بازار است و بر اساس این دو موضوع رایزنی‌های ابتدایی و سناریوهای متفاوتی حتی در حوزه‌هایی مانند بازاریابی و تبلیغات برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. به گفته وی در سال آینده قطعا تامین نیاز بخش صنف و صنعت بیشتر فعال خواهد شد و در بخش‌های فله و بسته‌بندی و شورتنینگ، این موضوع چه به صورت برون‌سپاری و چه در داخل کارخانه، مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
  رشد بازار در کنار رشد تولید
برهانی از شبکه توزیع قدرتمند روغن مایع با برندهای اویلا و فامیلا در بخش خانوار گفت و تصریح کرد:  شرکت «گلرنگ پخش» با ۳۰ شعبه توزیع‌کننده در سطح کشور و فروشگاه‌های زنجیره‌ای «افق کوروش» با ۳۱۵۲ و «سورنا» با ۱۹۶۱ و «گندم» با ۲۹۶ مغازه در سطح کشور نظام توزیع متمرکزی را در اختیار ما قرارداده و اهرم موثری برای حمایت از نظام توزیع ایجاد کرده که کالا را به خوبی عرضه می‌کند.
مدیرعامل صنعت غذایی کورش با بیان اینکه در سال آینده علاوه بر حفظ بازار، رشد بازار را در دستور کار داده‌ایم، افزود: قطعا در بخش صنف و صنعت نیز برنامه‌های جدی را در دستور کار داریم و فارغ از این بخش، در بخش نهاده‌های دامی‌ در سال آینده حضور خواهیم داشت تا مسوولیت اجتماعی تامین منظم و باکیفیت را در این بخش داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه برندهای اویلا و فامیلا دارای سهم بازار ۲۵درصدی هستند، گفت: عمر این برندها ۱۰ سال است و اصلی‌ترین موضوع در این برندها سلامت محوری است و بر این اساس به دنبال پیشرو بودن در این حوزه هستیم و در ادامه نیز در تلاشیم این موضوع را به عنوان خط مشی اصلی تولید برای مصرف‌کننده آگاه در نظر داشته باشیم. زیرا مصرف‌کننده همواره محصولات بازار را پایش می‌کند و بنابراین این مسائل در صدر اولویت‌های ماست و سعی می‌کنیم به آن پایبند باشیم. برای این منظور از طریق نظام صدای مشتری و سامانه‌های پایش مشتری تلاش کرده‌ایم تا نظرات مشتریان را جویا باشیم و به آن اهمیت جدی بدهیم و در سال آینده با دو طرح متفاوت قصد داریم کمیته‌های مارکتینگ خود را برای آگاهی‌بخشی تقویت کنیم. 
منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 52217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =