رشد زیاد قیمت جهانی غلات تحت تأثیر مناقشه روسیه و اوکراین

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به افزایش شدید قیمت غلات بعد از ایجاد بحران بین دو کشور روسیه و اوکراین، گفت: با توجه به این شرایط دولتمردان کشور باید تدابیر لازم برای تامین و واردات غلات مورد نیاز را داشته باشند.

کاوه زرگران، امروز در سی‌ودومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد امنیت غذایی کشور با توجه به بحران روسیه و اوکراین اظهار کرد: از حدود یک سال گذشته کشور روسیه محدودیت‌هایی را در مورد صادرات غلات تعیین کرد که کسی توجه نکرد که کشوری که اولین صادرکننده غلات و گندم در دنیا است چرا چنین اقدامی انجام می دهد و تقریبا همگی در سایه کرونا فکر کردند که این اقدام ناشی از کرونا است و در نهایت متوجه شدیم که بالا بردن ذخایر کشور به علت شرایط جنگی است که توسط این کشور پیش بینی می‌شده است.  

وی افزود: کشور ما نیز توجه خاصی به این موضوع نداشتند و سیاستگذاران ما نیز مانند سایر کشورها برنامه ریزی خاصی برای این موضوع انجام ندادند تا اینکه امروز شاهد افزایش چشمگیری در قیمت‌های جهانی هستیم و این در حالی است که قیمت گندم در بورس شیکاگو در یک سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است که حدود ۳۵ درصد از افزایش قیمت در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اگرچه اوکراین فقط تامین کننده ۱۴ درصد ذرت دنیا است اما اکنون فصلی است که تامین ذرت دنیا توسط اکراین انجام می‌شود و در فصل برداشت کشورهای نیمه کره جنوبی نیست بنابراین این موضوع اثر بسیار مستقیمی در افزایش قیمت ذرت داشته و در یک هفته اخیر بالغ بر ۱۰۰ دلار قیمت ذرت افزایش یافته است.  

زرگران بیان داشت: سالانه حدود ۱۰ میلیون تن ذرت به کشور وارد می شود و ماهانه نیز حدود ۹۰۰ هزار تن نیاز است و لذا تا اوایل جولای که بتوانیم ذرت را از کشورهای دیگری غیر از روسیه و اوکراین تامین کنیم حدود ۳ و نیم میلیون تن ذرت نیاز داریم که امیدواریم دولت پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین انجام داده باشد و بتوانیم تا اردیبهشت و خرداد سال آینده نیاز دامداران و مرغداران را تامین کنیم.  

وی افزود: در مورد تامین گندم با توجه به شرایط بحرانی بین روسیه و اوکراین باید گفت که اگرچه روسیه اولین صادرکننده دنیا و اکراین سومین صادرکننده دنیا است اما منابع دیگری در دنیا برای تامین این محصول وجود دارد و حتی اگر ذخایر کشور تا فصل برداشت های آتی نیز مناسب نباشد و اگر هم محصول تولیدی گندم کشاورزان ما مناسب باشد خیلی نگرانی خاصی در زمینه تامین گندم وجود ندارد و صرفا باید این محصول گران خریداری شود.  

زرگران بیان داشت:  همانطور که اشاره شد در مورد ذرت شرایط مانند گندم نیست و حتی گران خریدن ذرت هم امروز برای کشورهای وارد کننده سخت شده است.  

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: در مورد روغن خوراکی نیز مشکلات بسیار زیادی بوجود آمده است زیرا اوکراین و روسیه هر دو جزء سه صادر کننده بزرگ روغن افتابگردان هستند و پیش بینی می شود در اتحادیه اروپا تامین روغن افتابگردان در ماه های آینده دچار مشکل شود؛ اثر مستقیمی که بحران روسیه و اوکراین به وجود آورده افزایش شدید قیمت آفتابگردان و روغن پالم بوده است به طوریکه قیمت هر تن روغن پالم از ۱۴۰۰ دلار به ۲ هزار دلار رسیده است.  

وی افزود: با توجه به این شرایط باید دولتمردان باید توجه ویژه ای به تامین محصولات مذکور داشته باشند تا خوراک و غلات مورد نیاز کشور را بتوانیم تامین کنیم.  

منبع:فارس

کد خبر 52270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =