شاخص بورس تا کجا صعود خواهد کرد؟/ پیش بینی بازار سهام امروز 14 فروردین 1401

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 825 میلیارد تومانی بسته شد.

به گزارش  اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز – یکشنبه 14 فروردین- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. در اولین هفته کاری سال 1401 شاخص کل بورس تهران بیش از 64 هزار واحد بالا آمد و وارد کانال 1.4 میلیون واحدی شد. شاخص به استثنای روز سه‌شنبه  در باقی روزهای هفته صعود کرد و شاهد ورود پول حقیقی به بازار سهام بودیم.

روز چهارشنبه شاخص کل بورس 17 هزار و 921 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن رشد 3 هزار و 17 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس افزایش 260 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 504 نماد رشد قیمت و 168 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 75 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 25 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، شرکت پارس دارو (دپارس) و شرکت سیمان غرب (سغرب) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت پخش هجرت (هجرت)، شرکت قاسم ایران (قاسم) و شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت سرمایه گذاری پردیس (پردیس)، شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان)، و شرکت سیمان خزر (سخزر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس) ، شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

بورس

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 825  میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه یک نماد صف فروش داشت و تعداد نمادهای صف خرید 100 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 96 درصد کاهش یافت و 2 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 39 درصد رشد کرد و در رقم 827 میلیارد تومان ایستاد.

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) با صف‌ خرید 236 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وساپا، نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در 4 روز شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه صعود کرد و بیش از 64 هزار واحد نسبت به هفته پیشین بالا آمد. 

بدین ترتیب شاخص در کانال 1.4 میلیونی به پیش روی ادامه داد. برخلاف هفته‌های گذشته، این هفته رشد شاخص با ورود سرمایه حقیقی همراه بود. به استثنای روز سه‌شنبه در باقی روزهای هفته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت بود.

روز چهارشنبه شاخص رشد 17 هزار و 921 واحدی داشت و میزان ورود پول حقیقی به 69 میلیارد تومان رسید. 

در آخرین روز کاری هفته، فارس، نوری،‌ فولاد، رمپنا، جم، فملی، شتران، شاراک، خساپا، شپنا، کرماشا، شبندر، تاپیکو، وبملت و شبریز بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند.  همچنین برای دهمین روز متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و در پایان معاملات چهارشنبه 100 نماد صف خرید داشتند. ارزش معاملات خرد نیز در هفته اخیر رشد نسبی داشت و نسبت به هفته پایانی اسفند افزایش 42 درصدی را ثبت کرد.

بدین ترتیب بورس سال جدید را صعودی آغاز کرد و سهامداران امیدوارند با انتشار گزارش‌های مالی ماهانه در هفته پیش رو این روند صعودی تثبیت شود. در روزهای آینده یک چشم بورسی‌ها به گزارش‌های مالی خواهد بود و چشم دیگر آن‌ها به تحولات بین المللی و بازار جهانی است. 

برخی از تحلیل‌گران معتقدند شاخص در دو ماه پیش رو و پیش از فرا رسیدن فصل مجامع کم و بیش به روند صعودی ادامه خواهد داد. در مقابل برخی دیگر نیز روند بازار را به روند مذاکرات برجامی وابسته می‌دانند و معتقدند مذاکرات و حواشی آن می‌تواند بازار سهام را دچار تلاطم و نوسان کند.  

تردیدی وجود ندارد که مذاکرات وین و روندهای قیمتی در بازارهای جهانی خصوصا بازار انرژی بر بازارهای ایران تاثیر مستقیم خواهند داشت.

علاوه بر این در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت ارز نیز روند صعودی داشت که در صورت تداوم در رشد قیمت سهم‌های دلاری موثر خواهد بود و می‌تواند در جهت رشد شاخص‌های بازار عمل کند.

بورس

کد خبر 52350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =