گرانی کنسرو ماهی با حذف ارز ترجیحی و لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده

مسعود بختیاری -نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران

کنسرو ماهی یکی از سالم‌ترین محصولات صنایع غذایی کشور به دلایل مختلف ازجمله دو دلیل مهم محسوب می‌شود. دلیل نخست این است که ماده اولیه این محصول ماهی است که ماهی بنا به خاصیت‌های متعددی که دارد، در دنیا به غذای سلامتی مشهور است. دلیل دیگر این است که ما در فرآیند تولید این محصول به طور مطلق از هیچ گونه ماده نگهدارنده استفاده نمی‌کنیم. چون فرآیند حرارتی داریم و محصول در ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱.۳ اتمسفر، مدت زمان حداقل ۶۰ دقیقه فرآیند استریلیزاسیون یا سترون تجارتی را طی می‌کند و همه میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و پاتوژن در این فرآیند از بین می‌روند؛ بنابراین این محصول بی‌نیاز از افزودن هرگونه ماده نگهدارنده است. پس بجاست که تلاش کنیم این محصول با قیمت مناسبی در اختیار مصرف‌کنندگان این محصول که عموما شامل اقشار متوسط به پایین جامعه هستند، قرار بگیرد و بتوانیم با قیمت مناسب پروتئین موردنیاز اقشار فرودست جامعه را از طریق مصرف این محصول تامین کنیم.
در اواخر آذر امسال خوشبختانه وزیر بهداشت طی مکاتبه‌ای با وزیر  امور اقتصادی و دارایی، انواع کنسرو ماهی را مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده دانسته است. اما متعاقب آن سازمان امور مالیاتی طی یک مکاتبه مجدد درخواست کرده که وزارت بهداشت در آن لیست تجدیدنظر کند. در این بین ما با مسوولان وزارت بهداشت و وزارت صمت رایزنی کرده و نیز مراوداتی با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم. طبق نظر وزارت بهداشت، برخی از کالاهای حوزه صنایع غذایی، جزو کالاهای آسیب‌رسان توصیف شده‌اند و از این حیث، درآمدهای مالیاتی کشور در حوزه صنایع غذایی به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ یعنی مالیات ارزش افزوده برای این نوع کالاها حتی تا ۱۶ درصد نیز افزایش یافته است. حال که نظر وزارت بهداشت درباره کالاهای آسیب‌رسان مورد توجه سازمان امور مالیاتی است؛ بجاست که نظر این وزارتخانه در مورد کالاهای سالمی‌ مانند انواع کنسرو ماهی نیز مدنظر قرار گیرد و مسوولان سازمان امور مالیاتی با نگاه ویژه‌ای نسبت به این محصول، کمک کنند که بتوانیم این محصول خوب، سالم، مغذی و مقوی را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.
در این بین حذف ارز ترجیحی در سال جدید موضوعی است که بر کالاهای وارداتی اثر چشمگیری خواهد داشت. برخی از مواد اولیه صنعت کنسرو همچون روغن، مشمول دریافت ارز ترجیحی بوده که طبیعتا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد افزایش قیمت چشمگیری در نرخ مواد اولیه و مواد بسته‌بندی محصولات خود خواهیم بود و درنهایت اثر مستقیم آن را بر قیمت تمام‌شده محصولات نشان خواهد داد. البته اکنون پیش‌بینی دقیقی درخصوص میزان افزایش قیمت محصولات وجود ندارد و از طرفی با توجه به اینکه ما شاهد افزایش چشمگیری در میزان دستمزد نیروی انسانی نیز بوده‌ایم و صنایع کنسرو ازجمله صنایع وابسته به نیروی انسانی هستند؛ این موضوع هم می‌تواند یک عامل مداخله‌گر بسیار مهم در افزایش قیمت‌ها باشد. هرچند ما تلاش می‌کنیم این افزایش قیمت زیاد نباشد، اما طبیعتا امری اجتناب‌ناپذیر است.
منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 52392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =