توصیه‌های کشاورزی به چایکاران برای فصل جدید

فصل بهار شد و به ماه اردیبهشت زمان چین بهاره برگ‌های زمردین چای نزدیک می‌شویم، کارشناسان سازمان چای برای برداشت کیفی برگ‌های سبز چای و تولید چای باکیفیت به چایکاران و کارخانه‌داران توصیه‌هایی ارایه دادند.

کارشناسان سازمان چای کشور می‌گویند: هر میزان برگ سبز چای کیفی‌تر باشد، چای خشک بهتری تولید می‌شود بنابراین توجه چایکاران در برداشت برگ‌های سبز چای باکیفیت اهمیت بسزایی دارد.

براساس آخرین آمار، در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

پاکسازی علف های هرز و خاکورزی

کارشناس معاونت بهبود سازمان چای کشور گفت: با توجه به زمان باقیمانده تا آغاز چین اول برگ سبز چای در اردیبهشت ماه ضروریست تا چایکاران و کارخانه‌داران مواردی را برای برداشت و تولید چای باکیفیت رعایت کنند.

حمیدرضا شاهین  اظهار داشت: کشاورزان چایکار نسبت به انجام فعالیت باغداری شامل مصرف بهینه کود، خاک‌ورزی، مبارزه با علف‌های هرز و آماده کردن باغ برای برداشت اهتمام داشته باشند.

وی افزود: چایکاران ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برداشت به موقع محصول اقدام کنند و در برداشت برگ سبز دقت لازم را برای بالابردن کیفیت مدنظر قرار داده و توصیه‌های کارشناسان را درباره اصول برگ چینی رعایت کنند.

کارشناس معاونت بهبود سازمان چای کشور با ارایه توصیه‌هایی به مدیران کارخانه‌های چایسازی و تاکید بر توجه جدی در عمل به توصیه‌ها گفت: مدیران کارخانه ها نسبت به اهتمام تعمیرات، توسعه و تجهیز و بهداشتی کردن کارخانه اقدام کنند.

وی اظهار داشت: به کارخانه‌داران توصیه می‌شود برای خرید برگ سبز در کارخانه با توجه به مراجعه چایکاران شرایط را برای اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نظم و آرامش فراهم کنند.

توصیه‌های کشاورزی به چایکاران برای فصل جدید

انعقاد قرارداد خرید تضمینی برگ سبز چای با کارخانه‌داران

رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه نزدیک ۱۷۰ کارخانه چایسازی در گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: تاکنون با بیش از ۷۰ کارخانه برای خرید برگ سبز چای قرارداد منعقد شده‌است و با بقیه کارخانه‌های چایسازی که اعلام آمادگی کرده‌اند نیز قرارداد منعقد خواهد شد.

حبیب جهانساز با بیان اینکه برداشت بهاره برگ سبز چای با توجه به شرایط آب و هوایی تقریبا از هفتم یا هشتم اردیبهشت آغاز می‌شود، افزود: در تلاشیم تا سهم بیشتری از بازار مصرف داخلی داشته باشیم بنابراین برای تحقق این مهم باید چای کیفی‌تر تولید شود.

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال ۱۴۰۱ را ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ را هفت هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌است.

قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد و درجه دو ۴۸ درصد افزایش یافته‌است.

منبع:ایرنا

کد خبر 52475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =