جزئیات تازه از گرانی ۳۰ تا ۵۰ درصدی غلات، نان و روغن در جهان/ پیش‌بینی کمبود شدید غذا در اروپا و قحطی در آفریقا

رئیس انجمن صنفی تأمین‌کنندگان غلات کشور در تشریح آخرین وضعیت گرانی غلات، روغن و مواد غذایی در دنیا بر اثر جنگ روسیه و اوکراین گفت: پیش‌بینی می‌شود اروپا دچار کمبود شدید غذا و آفریقا دچار قحطی شود.

کاوه زرگران رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تأمین‌کنندگان غلات کشور کوتاهی دولت را تنها در عدم تبیین درست ماجرا برای مردم دانست و گفت: روسیه برای فشار به اتحادیه اروپا محدودیت و تعرفه‌های سنگینی برای صادرات مواد غذایی خود  در نظر گرفته است و صادرات اوکراین هم به‌طور کامل متوقف شده است که با توجه به وضعیت خشکسالی کشورمان و وابستگی به واردات، ایران نیز تحت تأثیر تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی گرانی جهانی و ادامه‌دار مواد غذایی قرار گرفته است.

وی افزود: روسیه و اوکراین ۲۸ درصد گندم و ۶۳ درصد روغن آفتاب‌گردان جهان را تأمین می‌کنند و روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در دنیاست و خروج آن‌ها از بازار جهانی تأثیرات تورمی زیادی به‌همراه داشته است.

زرگران گفت: کاهش صادرات غلات توسط این دو کشور قیمت غلات را در بازارهای جهانی از جمله ایران افزایش داده است به‌طوری که روغن و نان در بیشتر کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا گران شده است و نمی‌توان دولت را در این زمینه مقصر دانست.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تأمین‌کنندگان غلات کشور ادامه داد: با توجه به ادامه تنش‌های جهانی افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی ادامه‌دار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دنیا تورم مواد غذایی ایجاد شده است و دولت‌ها موظف هستند درآمد مردم را به دو صورت افزایش درآمدها یا پرداخت یارانه، افزایش دهند که به‌نظر می‌رسد دولت کشورمان پرداخت یارانه را مدنظر دارد.
زرگران اظهار داشت: در صورتی که تحریم نبودیم و نرخ ارز بالایی نداشتیم باز شاهد افزایش قیمت غلات و مواد غذایی بودیم زیرا تورم مواد غذایی در دنیا به‌دلیل توقف و محدودیت صادرات غلات اوکراین و روسیه ایجاد شده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تأمین‌کنندگان غلات کشور گفت: در زمان حاضر روسیه از هر تن گندم صادراتی بیش از  ۱۰۰ دلار عوارض در نظر گرفته است به‌طوری که برای هر کشتی پاناماکس ۵.۶ تا ۷ میلیون دلار عوارض صادراتی می‌گیرد، این اقدام عملاً باعث افزایش قیمت غلات شده است از طرفی روسیه برای صادرات غلات سقف صادراتی در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: روسیه به‌دنبال آن است که با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به اتحادیه اروپا فشار وارد کند طبیعی است کشورمان نیز با توجه به اینکه در منطقه خشکی در جهان قرار گرفته است تحت تأثیر قرار گیرد.

 گرانی مواد غذایی در دنیا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت

زرگران گفت: همه اقلام غذایی در دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد در ۳ ماه گذشته گران شده است و این افزایش قیمت ادامه دارد، با خارج شدن اوکراین از برداشت محصول و محدودیت روسیه سال آینده نیز گرانی مواد غذایی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت: در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه پایان یابد نیز با توجه به اینکه اوکراین بسیاری از زیرساخت‌های تولید را از دست داده است، زمان می‌برد که این کشور دوباره بتواند به چرخه تولید و صادرات برگردد.

وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا بیشترین وابستگی به واردات غلات از اوکراین را دارد بنابراین کشورهای اروپایی بیشترین مشکل را خواهند داشت و کشورهای فقیر آفریقایی نیز با خطر قحطی  مواجه خواهند بود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تأمین‌کنندگان غلات کشور ادامه داد: روسیه برای همه کشورهای دنیا عوارض صادرات سنگین و محدودیت در نظر گرفته است و ما نیز در این شرایط از ذخایر کشور استفاده کرده‌ایم تا اینکه فصل برداشت برزیل آغاز شود تا بتوانیم از این کشور وارد کنیم.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای تأمین کالای اساسی

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه در سال جدید به‌دلیل  اعمال سیاست‌های جدید برای واردات کالای اساسی توسط بخش خصوصی، این بخش تقریباً از چرخه واردات این محصولات حذف شده است واردات نهاده‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی گفت: در سال جدید هنوز مشخص نشده است که نرخ ارز برای نهاده‌های دامی و غلات چقدر است اما خود دولت اقدام به واردات این محصولات با نرخ ۴۲۰۰ تومانی می‌کند.

زرگران گفت: به‌دلیل شرایط و محدودیت‌های تأمین غلات در جهان لازم است بتوانیم از تمام ظرفیت‌های کشور از جمله بخش خصوصی برای واردات استفاده کنیم.

منبع:تسنیم

کد خبر 52585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =