اندونزیایی‌ها بهای بحران روغن را پرداخت می‌کنند

لیسی ستیانا در اندونزی، حدود ۳ هفته پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین، مجبور شد تجارت چیپس موز خود را تعطیل کند زیرا منابع روغن پخت‌وپز در سراسر کشور تمام شد. ماه‌هاست که میلیون‌ها مصرف‌کننده و صاحبان مشاغل کوچک در چهارمین کشور پرجمعیت جهان، به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌های روغن آشپزی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

از آنجایی که جنگ بین دو تولیدکننده عمده غلات و تخمه آفتابگردان باعث نگرانی در بازارهای جهانی شد، بسیاری از تولیدکنندگان عجله کردند تا کالاهای خود را به خارج از کشور منتقل تا از طریق نرخ‌های فزاینده پول نقد کنند.

ستیانا از فروش میان وعده زرد خوش طعم خود روزانه ۷۵۰ هزار روپیه (۷۱.۵۰ دلار سنگاپور) به دست می‌آورد و گفت: من به روغن آشپزی برای استفاده شخصی و نه برای احتکار نیاز دارم. چطور وقتی اندونزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پالم در جهان است، کمبود روغن پخت و پز داریم؟.

اندونزی حدود ۶۰ درصد روغن پالم جهانی را تولید می‌کند که یک سوم آن در داخل مصرف می‌شود. هند، چین، اتحادیه اروپا و پاکستان از جمله مشتریان عمده صادراتی آن هستند.

فشار روی روغن پخت و پز در داخل، دولت اندونزی را مجبور کرد تا ماه گذشته ممنوعیت صادراتی را که اکنون لغو شده است، اعمال کند و قیمت‌ها را کاهش دهد و عرضه داخلی را تقویت کند اما در پایان ماه مه، قیمت روغن پخت و پز، مقرون به صرفه‌ترین روغن در کشور، همچنان به طور میانگین در حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ روپیه در هر لیتر بود که طبق داده‌های رسمی بالاتر از هدف دولت برای ۱۴ هزار روپیه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قیمت روغن پخت‌وپز در سال ۲۰۲۱ در حال افزایش بود اما تاثیر حمله مسکو آنها را به بالاترین سطح سوق داد و دولت اکنون در حال حرکت برای تامین منابع بیشتر در داخل است، در حالی که ممکن است قیمت در شهرهای اندونزی پایین بیاید اما برای کسانی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می‌کنند، بالا خواهند ماند.

منبع:ایسنا

کد خبر 52814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =