جنگ اوکراین لزوم تولید داخلی کالاهای اساسی را نشان داد/ تأمین محصولات آب‌بَر با کشت فراسرزمینی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ اوکراین رخ داده است، نشانگر این است که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی مستقر در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) کرج اظهار داشت: امروز با افتتاح پارک علم و فناوری منابع طبیعی واقع در کرج اتفاق خوبی در حوزه کشاورزی رخ داد.

وی با بیان اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال دانش‌بنیان نامگذاری شده است، افزود بر این اساس سازمان تحقیقات کشاورزی (تات) کار بسیار خوبی را رقم زده است تا محلی برای فعالیت کشاورزی و استقرار استارت‌آپ‌ها باشد.  شرکت‌هایی که قرار است در پارک و علم فناوری مستقر شوند با نمونه کارهایی امروز دستاوردهای خوبی ارائه کردند.

وزیر جهاد کشاوری با اشاره به فعالیت این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف مانند واکسن خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در استفاده از ضایعات مربوط به کودهای زیستی که بخش بسیار مهمی است باید استفاده از کودهای زیستی را توسعه دهیم و شرکت خدمات حمایتی ما از سال گذشته این کار را آغاز کرده و در سبد حمایتی کودی خود قرار می‌دهد تا کشاورزان از آن استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه این رویکرد یک رویکرد پیش‌برنده است، گفت: مشکل حوزه کشاورزی ما عدم رسوخ دانش و فناوری بوده و پارک علم و فناوری کشاورزی با هدف این معضل راه‌اندازی شده است.

وی  با اشاره به لزوم راه اندازی دهکده‌های فناوری عنوان کرد: امید است این مهم در کل کشور با راه‌اندازی دهکده‌ها و مزارع نوآوری، نواحی علم و فناوری و با کمک وزارت علوم و تحقیقات فناوری و معاونت علم و فناوری رئیس جمهور توسعه یابد، چراکه این امر بر پایه آیین‌نامه‌ای که در ابتدای سال دولت با ۱۹ بند مورد تصویب قرار گرفت که می‌تواند حوزه دانش و کشاورزی را در بخش کشاورزی مورد حمایت خود قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: از تمام نخبگان به خصوص جوانان نخبه و دانشگاهیان و محققین دعوت می‌کنیم به این عرصه ورود کنند، برای اینکه حوزه دانش و فناوری در کشاورزی و مجموعه پارک‌ها و سازمان تات نیز، برنامه‌های بسیار خوبی در سال جاری برای حمایت از حوزه علم و فناوری به خصوص در بخش هوشمندسازی دارند.

وی با بیان اینکه پیام شعار امسال مقام معظم رهبری در بحث تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی و تأکیدی که در حوزه تولید داخلی داشتند برای مردم و کشاورزی ملموس‌تر است، تصریح کرد: چراکه اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ اوکراین رخ داده است، نشانگر این است که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: لذا بر این پایه از ابتدای سال با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم این پیام را دولت به کشاورزان داد که از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در کشور حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی که یک کار محوری در حوزه خودکفایی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم است را در کشور توسعه خواهیم داد و در حوزه گندم تلاش بر این است که کاشت گندم در کشور را به صورت قراردادی پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه تولید دام گوشت قرمز و طیور با تولید قراردادی پیش خواهیم رفت که تولیدکننده ما بدون دغدغه بر حوزه تولید تمرکز کند، چراکه اولاً معیشت کشاورز ما بهتر می‌شود و تولید داخلی افزایش می‌یابد و ارزبری برای واردات محصول از خارج کشور کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که این مسئله را پایدار می‌کند حوزه دانش و فناوری است، تصریح کرد: در این راستا سازمان "تات" کارهای بزرگی را در کشور انجام داده است، به عبارتی اگر "تات" را در حوزه کشاورزی ایران نداشتیم اکنون بسیاری از بذرهای ما وجود نداشت.

وی گفت: راه‌اندازی پارک علم فناوری کشاورزی و منابع طبیعی به صورت مشترک با معاونت علم و فناوری و برپایه ظرفیت‌های سازمان تات یک رهیافت پیش‌بَرنده است برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها فعالیت داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه صادرات نگاه کلی ما این است که محصولات آب‌بَر را با کشت فراسرزمینی تولید و وارد کنیم، ضمن اینکه محصولات که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات استراتژیک و کم آب‌بَر باشند.

وی گفت: براساس قانون صادرات محصولات آب‌بَر تعرفه دارند و از امسال این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

منبع:تسنیم

کد خبر 52857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =