کشت قراردادی کلزا، ذرت، برنج و گندم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

کشت قراردادی کلزا، ذرت، برنج و گندم در سال جاری و آینده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

محمد ایزدپناه معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی اظهار داشت: این اتحادیه در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و عمل به وظایف خود، در سال گذشته ۱۳۰ هزار تن از انواع  محصولات کشاورزی مختلف خریداری، حمل و بازاررسانی کرده است.  

وی افزود: در این راستا محصولات مختلفی از جمله برنج، گوجه فرنگی، خرما، زعفران، گندم، سیب درختی از شهرهای مختلف به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده است که این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.

معاون اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور با بیان اینکه در راستای سیاست های دولت سیزدهم  برای سال زراعی آینده برنامه های وسیعی برای کشت قراردادی محصولات کشاورزی وجود دارد گفت: بر این اساس قبل از اینکه کشاورزان اقدام به کشت کنند، باید مشخص شود که محصول خود را چگونه و با چه قیمتی بفروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم کشت قراردادی و خرید توافقی به تدریج جایگزین خرید تضمینی گندم خواهد شد و تا مرحله برداشت از تولید کننده حمایت می‌شود، اظهار داشت: برای سال زراعی پیش رو کشت قراردادی محصولاتی مانند کلزا و ذرت در دستور کار است، به طوری که این تشکل قرار است برای هر کدام از این محصولات به اندازه ۱۰۰ هزار تن به صورت قراردادی خریداری کند و از کشاورزان که قرارداد دارند در قالب تامین سرمایه در گردش و کود و سم حمایت و محصولات آنها را خریداری می‌کند.

وی افزود: خرید برنج با قیمت توافقی برای امسال نیز در دستور کار قرار دارد و این محصول در مرحله شلتوک از کشاورزان خریداری می شود اما برای سال زراعی آینده این محصول نیز به صورت کشت قراردادی با اولویت گیلان انجام می‌شود.

ایزدپناه گفت: برای سال زراعی آینده نیز تولید محصول گندم به صورت کشت قراردادی توسط ۳۳  اتحادیه استانی و بیش از هزار و ۱۰۰ اتحادیه شهرستانی انجام می شود.

وی در پایان یادآور شد:  این تشکل با داشتن پنج و نیم میلیون بهره بردار بزرگترین تشکل کشور به حساب می‌آید و در تمام روستاهای کشور نمایندگی دارد به همین منظور امیدواریم که برای سال زراعی آینده در کشت قراردادی گندم نقش آفرینی موفقی داشته باشیم  و بتوانیم کشور را دوباره به سمت خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک ببریم.

منبع:تسنیم

کد خبر 52897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =