توقیف دو تریلی خاک که به اسم کنجاله سویا وارد گلستان شده بود

دادستان عمومی و انقلاب گالیکش(استان گلستان) گفت: دو تریلی خاک که متعلق به یکی از دو شرکت دولتی واردکننده کالای اساسی بوده و به اسم کنجاله سویا وارد گلستان شده بود، توقیف شده است. طبق بارنامه این دو تریلی، ۵۰ تن کنجاله سویا از بنادر جنوبی خارج ولی در مقصد که گلستان بوده، خاک تحویل شده است.

دو دستگاه تریلی حاوی کنجاله سویا که از بندر خارج و درنهایت با بار خاک به مقصد رسیده، توقیف شده است ولی ابهامات پرونده محموله‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تامین ارز شده مشخص نیست؛ گمرک نیز اعلام کرده که محموله کنجاله را با تائید وزارت جهاد ترخیص کرده ولی مسئولیتی برای رهگیری بعد از آن ندارد.

به گزارش ایسنا، اعلامی که اخیرا دادستانی در رابطه با توقیف یک محموله کالای اساسی داشت، بار دیگر از پرونده فساد در واردات کالای اساسی پرده بر داشت. جباری-دادستان عمومی و انقلاب گالیکش(استان گلستان)- گفته که دو تریلی خاک که به اسم کنجاله سویا وارد گلستان شده بود، توقیف شده است، طبق  بارنامه این دو تریلی، ۵۰ تن کنجاله سویا از بنادر جنوبی خارج ولی در مقصد که گلستان بوده، خاک تحویل شده است.

این محموله برای یکی از دو شرکت دولتی واردکننده کالای اساسی بوده و باید در سیلوی دولتی شهر مقصد تخلیه و در قالب سهمیه کنجاله سویا و با تعرفه دولتی بین دامداران استان توزیع می‌شده ولی در نهایت کنجاله‌ای در کار نبوده است.

دستور دادند سامانه رهگیری گمرک بعد از ترخیص غیر فعال شود/ترخیص با تائید وزارت جهاد بود

اینکه از ابتدا در اظهار کالا تا ترخیص و مسیر حرکت به سمت مقصد چه اتفاقی افتاده که محموله از سویا به خاک تغییر پیدا کرده، مشخص نیست و به توضیح دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت جهاد و وزارت صمت نیاز دارد،  این در حالی است که  پیگیری از گمرک نشان می‌دهد که ترخیص صورت گرفته، کنجاله سویا بوده است.

آن‌طور که لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا گفته، جزئیات این جریان فعلا به گمرک اعلام نشده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که محموله مورد نظر از زمان اظهار تا ترخیص، کنجاله سویا ثبت شده و با تائید وزارت جهاد و دستگاه‌های ذی‌مدخل مجوز  ترخیص گرفته است، به عبارتی بار تریلی‌های مدنظر که از گمرک و بندر خارج شده، سویا بوده است.

وی گفت که حدود دو سالی است که طبق مصوبه وزارت کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، سامانه‌ای که پس از ترخیص کالا از گمرک، رهگیری از زمان ترخیص به بعد را دنبال می‌کرده، غیر فعال شده و سامانه جامع انبارهای وزارت صمت برای تکمیل فرایند نظارتی جایگزین شده است، بنابراین این سازمان هیچ مسئولیتی درباره پیگیری‌های محموله  بعد از ترخیص ندارد.

سخنگوی گمرک یادآور شد که جریان ترخیص تا وصول کالا در سامانه جامع تجارت قابل رهگیری است و از زمان اظهار کالا با تائید وزارت صمت امکان ترخیص کالا فراهم می‌شود.

کد خبر 52903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    بدبختی ها زیر سر گمرک و جهاد کشوری هست
  • حاج علی محمد آیین IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    به قید فوریت باید موضوع بررسی و شدیدا برخورد قضایی صورت گیرد
  • محمد رضا جامی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان گلست IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 0
    با سلام. از خبر جامع و کامل شما که بطور صحیح درج و منتشر گردید، سپاسگزارم. سربلند باشید🌹
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    الان باید یقه کیو گرفت؟؟؟؟
  • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 0
    وامصیبتا خدایا این کشور چرا با چنین سرعتی در حال سقوطه چرا هیچ مسئولی پاسخگو نیست اخه ملت باید یقه ی کیو بگیرن ب کجا باید پناه برد ملجا کجاست چرا انقدر خبر بد