۰ نفر
۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
غذا و تغذیه> برای عزیزانی که اشتهای کافی ندارند و میخواهند میل به غذا خوردن‌شان طبیعی باشد، چند راهکار کاربردی را بازگو میکنیم.

 شاید اگر در یک برنامه کاهش وزن باشید هیچگاه سراغ افزایش اشتها را نگیرید، اما برای عزیزانی که اشتهای کافی ندارند و میخواهند میل به غذا خوردن‌شان طبیعی باشد، چند راهکار کاربردی را بازگو میکنیم.
 

۱.زمان وعده‌های غذایی خود را لذت بخش کنید
به گزارش شفا آنلاین:خوردن می‌تواند یک تجربه بسیار لذت بخش باشد. زمانی که شما محیط غذا خوردن خود را مطبوع و دلنشین می‌کنید، اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها خواهید داشت. چند عدد شمع روشن کنید، موسیقی ملایمی داشته باشید، یا در حال خوردن، فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید. از بحث‌های استرس‌زا سر میز غذا اجتناب کنید، به خصوص اگر کمبود اشتهای شما به خاطر اضطراب است.

۲.ورزش کنید
سعی کنید برخی از تمرینات سبک را انجام دهید، تا اشتهایتان تحریک گردد. بدن شما به گونه‌ای طراحی شده است که بعد از سوزاندن کالری، اشتهای بیشتری به غذا خواهد داشت. بنابراین همیشه بعد از ورزش اشتهای بیشتری به غذا دارید. برای اینکه از مزایای ورزش بهره مند شوید نیازی نیست به باشگاه بروید و از تمرینات سخت آن استفاده کنید. حتی یک پیاده روی سریع در هوای آزاد، می‌تواند اشتهای شما را تحریک کند. اگر وزنتان از حالت ایده‌آل پایین‌تر است ، باید از انجام تمرینات سخت ورزشی اجتناب کنید. اینگونه تمرینات را به زمانی موکول کنید که وزنتان افزایش پیدا کرد.

۳.مایعات مناسب و کافی بنوشید
باید روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب یک ساعت بعد و یک ساعت قبل از غذا می‌تواند به هضم شما کمک کند. با اینحال بهتر است از مصرف مقادیر زیاد آب قبل از وعده غذایی خودداری کنید، زیرا باعث کاهش اشتهای شما خواهد شد. برخی از چای‌های گیاهی به صورت سنتی برای افزایش اشتها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نعناع ، رازیانه و شیرین بیان از این موارد است. سعی کنید روزانه یک الی دو فنجان از این چای‌ها را بنوشید تا مقادیر مایعات دریافتی خود را افزایش دهید و بتوانید اشتهای بیشتری برای خوردن غذا داشته باشید.

۴.یک یادداشت غذایی داشته باشید
نوشتن مواد غذایی مصرفی، یکی از روش‌های عالی برای تشخیص و درک مشکلات مرتبط با غذاست. در این صورت می‌توانید با این مشکلات مبارزه کنید. به صورت روزانه، زمانی را که گرسنه می‌شوید یا غذاهایی که بیشتر دوست دارید را یادداشت نمایید. این روش بهترین روش برای تشخیص زمان و غذای مناسب برای مصرف است، بنابراین می‌توانید اشتهای خود را به حداکثر برسانید. باید غذاها و بوهایی که اشتهایتان را کور می‌کنند، نیز یادداشت کنید. بنابراین می‌توانید از مصرف آن اجتناب نمایید.

۵.از تنها غذا خوردن اجتناب کنید
زمانی که تنها هستید، خوردن غذا بسیار دشوار خواهد بود. در اینگونه موارد معمولا افراد ترجیح می‌دهند چیزی نخورند. وعده‌های غذایی خود را با اعضای خانواده بخورید و از دوستانتان نیز برای اینکار دعوت کنید. استفاده از افراد دیگر نیز ایده خوبی است. شما می‌توانید از دوستان و آشنایان خود نیز استفاده کنید. اگر نمی‌توانید با دوستان و اعضای خانواده غذا بخورید، سعی کنید به باشگاه‌هایی بپیوندید که همه با هم غذا می‌خورند.

۶.از بشقاب‌های بزرگ استفاده کنید
استفاده از بشقاب‌های بزرگ برای افزایش اشتها یک ترفند روانشناسی است که می‌تواند ذهن شما را فریب دهد. در این حالت ذهن شما باور می‌کند که در حال خوردن مقدار کمی غذا هستید. از بشقاب‌های رنگی نیز می‌توانید استفاده کنید. تزیین غذا هم برای افزایش اشتها ترفند بسیار خوبی است.

۷.از یک پزشک متخصص کمک بگیرید
 اگر کم اشتهایی ادامه داشت بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر پزشک احساس کند که اشتهای شما بر روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی دارد، ممکن است داروهایی همچون مجسترول یا قرص سیپروهپتادین را تجویز کند، تا اشتهای از دست رفته شما را برگرداند.

نکات مهم در افزایش اشتها
از دست دادن اشتها ممکن است نشانه افسردگی باشد. در اینگونه موارد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. از خودتان سوالاتی را بپرسید: آیا اشتها و تمایل خود را به غذا خوردن از دست داده‌ام؟ آیا این تغییر در اشتها با موارد دیگر نیز همراه بوده است؟

از دست دادن اشتها ممکن است به دلیل استرس نیز باشد. یافتن روش‌هایی برای کاهش استرس می‌تواند مفید باشد.

دور و اطراف خود را با بوهای خوب پر کنید.

داشتن یک دسر با کالری بالا که سالم است نیز، می‌تواند موثر باشد.شما می‌توانید از موز یا آناناس استفاد کنید.

برای اینکه اشتهای خود را هرچه سریع‌تر افزایش دهید، کمی آدامس نعناع بردارید و به مدت ۳۰ دقیقه بجوید.

هشدارها در افزایش اشتها
افزایش وزن سریع و ناگهانی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. سعی کنید وزن خود را به صورت پایدار و آرام افزایش دهید. از مواد سالم استفاده کنید و همیشه قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع:شفاآنلاین


کد خبر 530199c706ea4e13930eb7c37f2a3925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =