۳ نفر
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
میرکاظمی: ارز 4200 تومانی باز نمی گردد

مسعود میرکاظمی درباره برخی شایعات مبنی بر بازگشت ارز 4200 تومانی گفت: خیر، قیمت گندم تغییر نمی کند، الان دیگر چیزی به نام ارز ترجیحی وجود ندارد و اگر کسی نهاده وارد کند و دولت بخواهد حمایت کند باید طبق قانون بودجه 1401 مابه التفاوت ریالی آن را پرداخت کند.

 سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگار درباره اعتبار بودجه های استانی اظهار داشت: در پایان سال گذشته تعهدات سفرهای استانی در بحث عمرانی 135 درصد بود؛ یعنی 35 درصد بالاتر از آنچه که تعهد کرده بودیم.

وی افزود: امسال هم از برج 5 پرداخت های عمرانی مان بیشتر خرج شد؛ بخشی از درآمدهای اصلی دولت مالیات و درآمدهای عمومی و بخشی هم از آن نفت است. معمولاً درآمدهای مالیاتی از برج 5 محقق می شود و بر همین اساس رسیدن به منابع پایدار جهت پرداخت بودجه های عمرانی زمان بر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما تعهد داده ایم که برای منابع و مصارف کشور استقراض نکنیم، گفت: به نوعی روی تعهد خود ایستاده ایم و ان شاالله به همین ترتیب جلو خواهیم رفت.

میرکاظمی خاطر نشان کرد: از برج 5 به بعد پرداخت های عمرانی بیشتر خواهد شد؛ تیر ماه هم 12 هزار میلیارد تومان برای مباحث عمرانی در نظر گرفته ایم که انجام خواهد شد و این علاوه بر 15 هزار میلیارد تومان اوراقی است که برای عمرانی داده می شود که در مجموع در این ماه 27 هزار میلیارد تومان برای مباحث عمرانی در نظر گرفتیم که پرداخت شود.

وی درباره ردیف بودجه رتبه بندی معلمان گفت:  این ماه 6 هزار میلیارد تومان دیده بودیم؛ ما قبل از اینکه به پایان ماه برسیم جلساتی را با بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت اقتصاد داریم که منابع و مصارف مان در آن ماه را می بندیم که چقدر بودجه های جاری، چقدر حقوق و چقدر عمرانی را پرداخت کنیم. معمولاً 10 روز مانده به پایان ماه این موارد بسته می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما برای رتبه بندی منبع گذاشتیم، دوستان تلاش می کنند احکام معلمان را در آموزش و پرورش آماده کنند و به محض آماده شدن احکام پرداخت ها در سقف بودجه انجام می شود، چون ریالی بخواهد بیشتر شود باید برای آن مصوبه قانونی بگیرند. همان مبلغی که در قانون بعد از همه تعدیل ها دیده شده 36 الی 38 هزار میلیارد تومان سقف این بودجه است.

میرکاظمی درباره برخی شایعات مبنی بر بازگشت ارز 4200 تومانی توضیح داد: خیر، بحث این است که قیمت گندم تغییر نمی کند، در واقع اسمش 4200 هزار تومانی است اما ما به‌التفاوت ریالی آن را پرداخت می کنیم؛ الان دیگر چیزی به نام ارز ترجیحی وجود ندارد اگر کسی نهاده وارد کند و اگر دولت بخواهد حمایت کند باید طبق قانون بودجه 1401 مابه التفاوت ریالی آن را پرداخت کند که این مابه التفاوت ریالی برای نان و دارو در حال پرداخت است.

وی افزود: پرداخت هایی که در سازمان هدفمند سازی انجام گرفته برای حمایت از مردم برای مابه التفاوتی است که اتفاق افتاده است. امروز یکی از بحران های جدی در کشورهای غربی بحث مواد غذایی و انرژی است که بر همین اساس  جهش تورم داشتند. مثلا کشورهایی که تورم در آن ها طی 40 سال صفر و یک بوده است، جهش تورمی داشتند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: ما تلاش کردیم با پرداخت هایی که انجام می شود مردم را در نوسانات قیمت جهانی حمایت کنیم. ما روغن را 700 دلار خریدیم که الان به 2400 دلار رسیده است. مردم ما خیلی رعایت کردند و دولت هم تلاش کرد با استفاده از منابع پایدار که خلق پول نکند و تورم ایجاد نکند، مردم را حمایت کنیم.

میرکاظمی درباره پرداخت عیدی به کارمندان دولت در مناسبت های مذهبی و ملی گفت: ما تا کنون چنین مصوبه ای نداشتیم اما اگر ان شا الله انجام شود شامل حال کارمندان دولت هم می شود.

کد خبر 53037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =