۱ نفر
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تسریع در برداشت میوه‌های رسیده

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر تسریع در برداشت تمامی میوه‌های رسیده تاکید کرد.

زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت:باغداران استان تمامی میوه‌های رسیده نظیر انجیر، گلابی و سیب را برای قطع زنجیره میزبانی و کاهش جمعیت آفت مگس میوه سریع‌تر برداشت کنند.

او افزود: با توجه به شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) مناسب برای افزایش زادآوری و وجود میزبان‌های حساس رسیده نظیر انجیر، گلابی، سیب و میوه‌های در حال رسیدن به ویژه نارنگی پیش رس، ازدیاد نسل و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای و در نهایت خسارت روی مرکبات دور از انتظار نیست.

زاغی گفت: نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا سراتل حداقل به تعداد ۵۰ تا ۷۰ عدد در هر هکتار باغ مرکبات با الویت نصب روی نارنگی پیش رس برای شکار انبوه به باغداران توصیه می‌شود.

او با اشاره به اینکه در صورت وجود تک درختان میزبان حساس نظیر انجیر، گلابی، سیب و خرمالو در حاشیه باغات مرکبات، ۲ تا ۳ تله روی هر درخت نصب شود، به انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به مقدار ۳ تا ۵ لیتر به اضافه حشره کش مالاتیون به میزان ۲۰۰ سی سی در ۱۰۰ لیتر آب با استفاده از سمپاش ۲۰ لیتری پشتی بصورت یک ردیف در میان بر اساس دستور العمل در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ تا ۳ عدد حشره کامل آفت در تله‌های نصب شده در باغ تاکید کرد.

زاغی افزود: در صورت مشاهده روزانه بیش از ۳ عدد مگس در هر تله جلب کننده نصب شده در باغ، انجام کاور اسپری (سمپاشی) با سموم توصیه شده نظیر مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) با نسبت توصیه شده، الزامی است.

او رعایت بهداشت باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک در کاهش آلودگی را بسیار موثر دانست.

کد خبر 53312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =