افزایش ۱۲ دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی

روند افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی امروز نیز در بازارهای جهانی ادامه داشت، به طوری که هربوشل گندم با ۱۲ دلار رشد قیمت همراه شد.

روند افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی امروز نیز در بازارهای جهانی ادامه داشت، به طوری که هربوشل گندم با ۱۲ دلار رشد قیمت همراه شد.

روند افزایش قیمت ها در سایر کالاهای اساسی هم ادامه داشت، به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود ۴ دلار رشد قیمت را داشت. خوراک دام ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات پروتئین را تشکیل می‌دهد و رشد قیمت این محصول هزینه تمام شده تولید و متعاقب آن قیمت‌های بازار را افزایش می‌دهد.

در ادامه قیمت دانه‌های روغنی نیز از قطار افزایش قیمت‌ها عقب نماند، به طور که ۶ دلار افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد رشد قیمت کالاهای اساسی پس از شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته سرعت یافت، اما نقطه عطف این افزایش قیمت‌ها به آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ برمی‌گردد.

از آنجایی که دو کشور روسیه و اوکراین بزرگترین تولید کنندگان غلات و دانه های روغنی در جهان بودند، جنگ توانست در مدت زمان کمتری تاثیر مضاعفی بر عرضه بازار های جهانی بگذارد، این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کردند.

البته این پایان ماجرا نبود جنگ بین این دو کشور وضعیت تامین انرژی در کشور های دیگر را به هم ریخت و تولید را برای آنها پر هزینه کرد، یعنی علاوه بر اینکه تامین انرژی دچار مشکل شده و قیمت سوخت در بازارهای اروپایی بالا رفت هزینه تولید محصولات غذایی و کشاورزی هم که وابستگی زیادی به انرژی دارد، نیز رو به افزایش گذاشت اتحادیه اروپا ۴۰% به نفت و انرژی روسیه وابسته است.

پس از آغاز جنگ بین دو کشور ابتدا اروپاییان با هدف به اصطلاح تنبیه روسیه واردات نفت از روسیه را محدود کردند و البته بنا داشتند تا پایان امسال میلادی آن را متوقف کنند، اما در نیمه راه خیلی از اروپایی ها از جمله نروژ اعلام کردند که این کار شدنی نیست در حال حاضر کشورهایی مانند آلمان به دوران هیزم سوزی در منازل برگشته‌اند و قیمت هیزم در اروپا ۱۰ برابر شده است. اگرچه کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را صرف می کنند تا با افزایش تولید انرژی های تجدید پذیر و کاهش مصرف، وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه کمتر کنند اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کار حداقل در زمستان امسال شدنی نیست و زمستان بسیار سختی را برای اروپا از همین الان تصور کردند.

بنابراین افزایش قیمت مواد غذایی در جهان تحت تاثیر دو عامل کاهش عرضه به بازار به دلیل جنگ روسیه و اکراین و نیز ذخیره سازی گسترده در کشورها است و عامل دوم افزایش قیمت انرژی بوده که هزینه‌های تولید را افزایش داده است./ اکونیوز

کد خبر 53357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =