جام جهانی قطر فرصتی استثنائی برای توسعه صادرات

مهدی کریمی تفرشی

مهدی کریمی تفرشی - رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

جام جهانی فرصتی استثنائی نه تنها برای فوتبال دوستان در سراسر جهان، بلکه برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در تمامی حوزه هاست. فوتبال و اقتصاد امروز به هم گره خورده و ارتباطی تنگاتنگ دارند.
جام جهانی قطر نیز یک فرصت منحصربفرد بوِیژه برای همسایگان این کشور چه به لحظ گسترش صنعت گردشگری و توریسم و چه به لحاظ صادرات و مبادلات تجاری است.
قطر کشوری ثروتمند است و فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در این کشور نهفته است. اما ایران تا به امروز علیرغم برگزاری نشست ها و جلسات متعدد اقتصادی و بازرگانی در این خصوص نتوانسته جایگاه ویژه در تجارت با این کشور را از آن خود کند و در حال حاضر شریک تجاری نهم یا دهم قطر محسوب می شود.
اما برگزاری جام جهانی در قطر دریچه تازه ای از فرصت ها را به روی ایران باز کرد.

هر چند به لحاظ شرایط خاص و عدم توسعه زیرساختی به لحاظ جذب توریست در این عرصه نتوانسته ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم. اما با شناسایی درست نیازهای وارداتی کشور قطر و بازار این کشور می توان گام های مهمی در بهره برداری تجاری از این رویداد مهم تجاری برداشت.

تامین مواد غذایی برای بیش ار ۵ میلیون گردشگر فرصتی منحصربفرد بود که همسایگان این کشور به خوبی از آن بهره مند شدند.
صیفی جات، سبزیجات و مرکبات، صنایع غذایی و لبنی، خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمان از جمله نیازهای قطر و فرصت های صادراتی به این کشور محسوب می شود.
تاکنون استان مازندران به دلیل غنی بودن از لحاظ مرکبات از ابتدای شروع جام جهانی حجم بالایی از میوه و مرکبات را به این کشور صادر کرده است. مواد غذایی و لبنی نیز چندین کانتینر از مازندران به قطر و کشورهای همسایه صادر شده است.
مازندارن ۱.۵ درصد از اراضی کشور را در اختیار دارد و با تولید سالانه بیش از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده است.
استان های بوشهر و خوزستان نیز بخشی از صادرات مواد غذایی به این کشور را بر عهده داشته اند.
از طرفی رویداد مهم جام جهانی می تواندد فرصتی برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل دریایی بین دو کشور باشد.
پیش بینی می شده در صورت استفاده ایران از فرصت های تجاری فراهم شده در قطر با برگزاری جام جهانی در این کشور میزان صادرات از ایران به قطر به ۱ میلیارد دلار برسد. اما متاسفانه تا به امروز نتوانستیم از این فرصت استثنائی مطابق پیش بینی ها بهره مند شویم.
این رویداد مهم ورزشی که فرصت های تجاری منحصربفردی را با خودهمراه داشت تجربه ای مهم و تامل برانگیز برای کشورمان بود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل و امکانات گمرکی  را که از ایزارهای مهم تسهیل صادرات است را جدی بگیریم.

کد خبر 53552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =