امکان تامین ارز کالاهای اساسی از کلیه منابع ارزی + جزییات کامل

مواد غذایی< اقتصاد غذا - وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای مهم به بانک مرکزی جزییات تصمیمات دولت در خصوص تامین و تخصیص ارز را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس» محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزرات جهاد کشاورزی در نامه ای به آرام معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص امکان تامین ارز کالاهای اساسی از کلیه منابع ارزی نوشت:

احتراما، عطف صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۷ در محل آن بانک و صرفا اجرایی شدن بند ۵ آن توسط بانک برای کالاهای اساسی موارد زیر به استحضار می‌رساند:

* اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز نیما برای کالاهای اساسی و مواداولیه سیاست اصولی دولت برای تثبیت قیمت و بازار کالای اساسی است. اجبار واردکنندگان کالای اساسی به تامین ارز از محل ارزهای بانک تجارت عراق TBI و یورو مالک بانک ترکیه که تامین و انتقال ارز از مسیر آنها با مشکلات و هزینه‌های سربار روبه‌رو است، در عمل سیاست دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. لذا براساس توافق صورت گرفته مقرر گردید ۱. برای بند ۵ صورتجلسه مذکور منوط به مذاکرات هیات اعزامی (نمایندگان بخش خصوصی، بانک مرکزی ج. ا.ا. و وزارت جهاد کشاورزی) به کشور عراق به منظور بررسی امکان اجرای نقل و انتقال ارز، هزینه‌های انتقال و...؛ گردد.

* بدیهی است اجبار تامین ارز کالاهای اساسی از محل‌های مذکور بدون ارزیابی میزان امکان اجرایی شدن آن، سیاست دولت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و تبعیض بر علیه کالاهای اساسی به نفع سایر کالاها است که بدون محدودیت قادر به تامین ارز بازار نیما خواهند بود.

* همچنین طبق صورتجلسه مذکور مقرر شده است ۴۰درصد تامین ارز از محل نیکو (تهاتر نفت) انجام شود که اجرای کامل و نه تقطیع شده آن مورد تاکید است. ضمن اینکه باتوجه به مقررات TBI عراق اجرای این بند برای محموله‌های با مبدا کشورهای حوزه اوراسیا (بنادر شمالی کشور)، رسیده به بنادر کشور، در مسیر بنادر کشور و... اجرایی نمی‌باشد و نتیجه آن رسوب کالا در گمرکات و افزایش هزینه‌های دموراژ و افزایش قیمت تمام‌شده کالا خواهد شد.

* هرگونه هزینه اضافی تحمیلی و واردات کالاهای اساسی از محل تغییر نوع ارز (یورو نیکو به سایر منابع ارزی) که منجر به افزایش قیمت کالای اساسی گردد؛ اساسا در تعارض و تضاد با سیاست‌های کلی دولت مبنی بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی می‌باشد.

* تفسیر و تعیین نوع کالای اساسی از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است که آن بانک بدون استعلام و مکاتبه با این وزارتخانه راساً اقدام به تعیین کالاهای اساسی و اعمال سیاست مذکور نموده است.

* طبق بند ۶ مصوبه مقرر گردید کلیه کالاهای اساسی و موادغذایی از ۹۰درصد تعهدات ارزی معاف شوند که متاسفانه به صورت گزینشی اجرای بند مذکور عملیاتی نشده و ضرورت دارد باتوجه به اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز نیمایی و عدم دریافت هرگونه یارانه توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و عدم امکان رقابت و تحمل زیان، در صورت عرضه ارز در بازار نیما، کلیه کالاهای کشاورزی و موادغذایی از ۹۰درصد تعهدات ارزی معاف شوند و بانک مرکزی نسبت به عنوان دبیر کمیته اقدام ارزی نسبت به ابلاغ این بند اقدام نماید.

در پایان براساس صورتجلسه مذکور در تفاهمات شفاهی صورت گرفته، خواهشمند است دستور فرمایید اجرای گزینشی بند ۵ صورتجلسه مورد اشاره متوقف و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی به ارز نیکو یا سایر منابع ارزی نیمایی تخصیص و تامین و موارد فوق به فوریت جهت اجرا امر به ابلاغ گردد.

کد خبر 53604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پویا اعلائی DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    شرکت شیرین عسل بزرگ ترین شرکت آذربایجان شرقی است من شرکت شما راضی هستم سلام عرض ادب خسته نباشید. سلام آقای یونس ژائله من پویا اعلائی هستم از شهر تبریز زندگی میکنم. اومدم شرکت ثبت نام کردم فقط از مصاحبه به هیچ دلیل رد کردن .نیاز به کار دارم. اکه امکان داره رسیدگی کنید بیام شرکت کار کنم.ممنون تشکر از زحمات شما.
  • پویا اعلائی DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    شرکت شیرین عسل بزرگ ترین شرکت آذربایجان شرقی است من شرکت شما راضی هستم سلام عرض ادب خسته نباشید. سلام آقای یونس ژائله من پویا اعلائی هستم از شهر تبریز زندگی میکنم. اومدم شرکت ثبت نام کردم فقط از مصاحبه به هیچ دلیل رد کردن .نیاز به کار دارم. اکه امکان داره رسیدگی کنید بیام شرکت کار کنم.ممنون تشکر از زحمات شما.