خاندان شکروی نشان امین الضرب گرفتند

صنایع غذایی> اقتصاد غذا - در هفتمین دوره مراسم امین الضرب، خاندان شکروی، بنیانگذاران محصولات غذایی شکلّی موفق به دریافت نشان امین الضرب شدند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، هفتمین دوره همایش اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب به همت اتاق تهران در تالار وحدت برگزار شد و در این رویداد از 10 کارآفرین و فعال اقتصادی تجلیل شد.
بنا بر این گزارش یکی از برگزیدگان دوره هفتم مراسم امین‌الضرب، خاندان شکروی، بنیانگذاران محصولات غذایی شکلّی بودند که از برندهای خوشنام صنایع غذایی به شمار می‌آید. محمدتقی شکروی فرزند حاج‌محسن شکروی، که از مدیران نسل دوم شکلّی محسوب می‌شود، در این مراسم، به نقش و اهمیت جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب در فرهنگ‌سازی و تعالی مقام و جایگاه تولیدکنندگان و کارآفرینان برای نسل‌های آینده، اشاره کرد. او رویکرد انسان‌دوستانه محسن شکروی، بنیانگذار شرکت شکلی، به مقوله تولید و تجارت را مورد گوشزد قرار داد و یادآور شد که ایشان حتی اجازه تضعیف شدن رقبای خود در بازار را نمی‌داد و طی دوره‌ای، با کمک به تامین مواد اولیه شرکت رقیب، از خروج محصولات رقیب از بازار جلوگیری کرد.

خاندان شکروی نشان امین الضرب گرفتند

تجلیل از یک عمر ایفای مسئولیت اجتماعی

در ادامه این رویداد، نوبت به تجلیل از محمدحسین رضایی به پاس یک عمر فعالیت در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی رسید. رضایی نیز طی سخنانی اتاق بازرگانی تهران را برای ایفای مسئولیت اجتماعی«خوش جا» توصیف کرد و گفت: من از بدو ورود به اتاق تهران به این نتیجه رسیدم که جایی که مسئولیت اجتماعی به بهترین شکل انجام می‌گیرد، خانه تولیدکنندگان و بازرگانان و فعالان اقتصادی است.

نکته دیگری که رضایی به آن اشاره کرد، ضرورت ایجاد بانک ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور است. به نحوی که مشخص شود، کدام اتاق چه اقداماتی به انجام رسانده و در پی آن الگوسازی نیز انجام شود. او در ادامه با اشاره به تحقیقاتی که در مورد نیازهای جوانان صورت گرفته گفت: بررسی‌های نشان داده است آموزش، اشتغال، ازدواج و اسکان چهار نیاز عمده و اساسی جوانان به شمار می‌آید و چنانچه اشتغال فراهم شود، دو نیاز بعدی از طریق شغل برطرف خواهد شد. بنابراین، امیدواریم امید ایجاد شده از طریق کارآفرینان پابرجا باشد بماند تا جوانان نیز بر سر سفره آنها باقی بمانند.

تجلیل از خاندان تولیدکننده و فرهنگ دوست

در مراسم اهدای جوایز لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب، نخستین کارآفرینان مورد تجلیل، خاندان سودآور معرفی شدند. ابوالعلا و حسینعلی سودآور نوه‌های حاج حسین ملک (ملک‌التجار) و فرزندان خانواده سودآور که موسس کارخانه بنز خاور در ایران هستند، به عنوان برگزیدگان امین‌الضرب معرفی شدند تا به آنها لوح و نشان اعطا شود. خاندان سودآور، بنیانگذار شرکت مریخ اولین واردکننده مرسدس بنز خاور در ایران هستند. حسینعلی، ابوالعلا و فاطمه سودآور، نوه‌های حاج حسین ملک یکی از بزرگترین بازرگانان و کارآفرینان دوره قاجار و پهلوی هستند که علاوه بر امور فرهنگی، دستی هم بر امور خیریه و اوقاف داشته‌اند.البته آقای سودآور به دلیل کسالت و بیماری در این برنامه حضور نیافتند.

فعال صنعتی حامی فرهنگ

در ادامه این همایش، از علی توسلی به عنوان یکی از فعالان صنعتی حامی فرهنگ تجلیل شد. توسلی یک مجموعه‌دار آثار هنری، گالری‌دار و موسس موزه خصوصی دی‌دی (DD) در شمال ایران است که نشان و لوح امین‌الضرب را دریافت کرد. علی توسلی در منطقه‌ای که موزه قرار دارد، کتابخانه، مدرسه و ورزشگاهی هم برای استفاده عموم ساخته است. او فارغ‌التحصیل دانشکده نفت آبادان بوده و عمده فعالیت کاری‌اش به صنعت نفت معطوف بوده و البته کار ساختمان و ساخت‌وساز نیز به صورت پاره‌وقت انجام داده است.

تولید باکیفیت محصولات فرش ماشینی

احمد صادقیان، بنیانگذار شرکت فرش ستاره کویر و از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز دیگر برگزیده دوره هفتم مراسم کارآفرینی امین‌الضرب بود. او پس از دریافت لوح و نشان امین‌الضرب، در سخنانی کسب این عنوان را متمایز از تمامی نشان‌ها و عناوین دریافتی این واحد تولیدی طی ادوار گذشته بیان و تصریح کرد که نشان امین‌الضرب از آن حیث دارای اهمیت است که برگزیدگان آن، از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی انتخاب می‌شوند.

صادقیان همچنین به همکاری بخش تحقیق و توسعه گروه تولیدی فرش ستاره کویر با بخش تحقیق و توسعه یک شرکت بلژیکی اشاره کرد و یادآور شد که این همکاری منتج به جهش در تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات تولید فرش ماشینی در ایران شد و به دنبال آن محصولات باکیفیت روانه خانه شهروندان ایرانی و صادرات به دیگر کشورها شد. صادقیان هم‌چنین بنیانگذار کارخانجات تولیدی زیادی در صنایع مختلف کشور از جمله صنعت غذا بوده است.

معمار تولید و صنعت

هفتمین دوره اعطای تندیس و نشان ‌امین‌الضرب، با دعوت از سیدحسین سلیمی به روی سن ادامه یافت. مردی که به عنوان پیشکسوت حوزه تولید گچ شناخته می‌شود و از بنیانگذاران بانک کارآفرین و خاورمیانه نیز به شمار می‌آید. او در اظهاراتی به نحوه ورود خود به صنعت ایران اشاره کرد و گفت: در سال 1342 که در نیویورک مشغول تحصیل بودم، دولت وقت ایران بلیتی ارزان‌قیمت برای دانشجویان ایرانی تهیه کرده و تور بازدید از صنایع ایران را ظرف یک ماه و نیم برگزار کرد. مشاهده صنایع در آن مقطع، من را به بازگشت به کشور و فعالیت در این بخش مجاب کرد. برای همین در سال 1347، تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در کشور آمریکا را نیمه‌کاره رها کرده و به ایران آمدم و در سال 1350 اولین واحد صنعتی تولید گچ در کشور را راه‌اندازی کردم.

سلیمی در ادامه به مشارکت خود در تاسیس بانک‌های کارآفرین و سپس خاورمیانه در دهه‌های 1370 و 1390 اشاره کرد و گفت: بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی ممکن نخواهد بود. نکته مهم‌تر آنکه، هیچ کشوری بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی نتوانسته به رشد و توسعه دست پیدا کند. البته اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی به جذب ماشین‌آلات، تکنولوژی و دانش مدیریت روز است.

پاسداری از صنعت و اقتصاد ایران

مرتضی هداوندی، جوان نوآفرین و بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان رازین پلمیر راه ابریشم نیز پس از دریافت لوح و نشان امین‌الضرب، در سخنانی به شرایط این روزهای اقتصادی و اجتماعی ایران و بسط ناامیدی‌ها اشاره کرد و این رویه را سزاوار کشور ایران و مردم آن ندانست و با بیان اینکه نرخ بالای خروج سرمایه و مهاجرت و نرخ نزدیک به صفر سرمایه‌گذاری، نوید روزهای سخت را آینده را می‌دهد، با صدایی بغض‌آلود گفت: ما صنعتگران و کارآفرینان باید بمانیم و آنچه که در ایران به همت گذشتگان ساخته شده است و آنچه که باید نسل امروز بسازد و تولید کند را برای ایران و آیندگان نگه‌داریم.

کارآفرینی در دنیای نادیدنی میکروب‌ها

پس از آن، مریم تاج‌آبادی به روی سن آمد تا نشان و لوح ‌امین‌الضرب این دوره از جشنواره را دریافت کند. او به عنوان موسس و رئیس هیات مدیره انجمن پروبیوتیک و مدیرعامل گروه تک‌ژن زیست در ابتدا ضمن تجلیل از پدران و مادرانی که کارآفرینان را به جامعه تقدیم کرده‌اند، در ادامه به الزامات شکوفایی اقتصاد ایران اشاره کرد. او گفت که شکوفایی این اقتصاد از طریق توجه به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و حرکت بر روی ریل دانش محقق می‌شود. تاج‌آبادی در ادامه توضیح داد که نخستین شرکت صنعتی در حوزه استفاده از میکروب‌های مفید را راه‌اندازی کرده و محصولاتی تولید کرده که برای تولید محصولات غذایی پروبیوتیک در اختیار صنایع غذایی کشور گذاشته می‌شود.


صنعت مرغداری در حال نابودی است

کارآفرین بعدی که نشان و لوح ‌امین‌الضرب را دریافت کرد، رضا سواری از فعالان صنعت پرورش طیور بود. او توضیح داد که کارش را در روستا و با یک موتورسیکلت و یک سبد برای حمل‌ونقل مرغ آغاز کرده و اکنون مالک یک شرکت بزرگ در حوزه تولید و پرورش مرغ اس و برای 1023 نفر در مهاباد فرصت شغلی ایجاد کرده و جوایز ملی و استانی بسیاری را به خانه برده است. سواری در سخنانش به این نکته اشاره کرد که تاکنون برنامه‌ای با این شکوه و نظم را مشاهده نکرده و جوایز کارآفرینی او با جایزه امین‌الضرب کامل شده است. او گفت: من موتورسیکلتی را که با آن کارم را شروع کردم، سردر ورودی یکی از واحدهای مرغداری‌ام قرار داده‌ام تا گذشته خود را فراموش نکنم. من عاشق ایرانم، در پی آبادی میهنم هستم و روی کشور خود تعصب دارم.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته برای شرکت در یک رویداد عازم آمریکا شدم و در آنجا از من خواستند که بمانم و آنجا ‌کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنم. آنها به من وعده دادند که ظرف شش ماه کارت اقامت و شهروندی خانواده‌ام را هم صادر می‌کنند. اما من هرگز نمی‌توانستم این درخواست را بپذیرم، چرا که در مهاباد دوستان و همکارانی داشتم که باید اشتغال خود را در واحدهای صنعتی که راه‌اندازی کرده بودم، ادامه ‌می‌دادند. اما بارها تاسف خورده‌ام که چرا مسئولان ما چنین تعصبی روی کشور خود ندارند. چرا به جای آنکه دستمان را بگیرند، پایمان را می‌کشند.

او افزود: باید هشدار بدهم که اکنون صنعت مرغداری در حال نابودی است. در حالی که بارها درخواست کرده‌ایم برنامه‌ریزی‌ها را به تولیدکنندگان بسپارند که بازار در تعادل باقی بماند و نه مردم ضرر کنند و نه تولیدکنندگان متحمل آسیب شوند.

سواری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به حمایت از تولید در نامگذاری‌های سالانه گفت: گاهی فکر می‌کنم که احتمالا عمدی در کار است یا برخی مسئولان نمی‌خواهند که کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. به هر رو، به رغم تلاش تولیدکنندگان و تعصب آنها به کشور، افسوس که حمایت شایسته‌ای از تولید صورت نمی‌گیرد.

تجلیل از پنج دهه فعالیت صنعتی با اعطای تندیس کارآفرینی

پس از اهدای لوح و نشان امین‌الضرب به هشت برگزیده، بخش اعطای تندیس کارآفرینی و تجلیل از مقام دو کارآفرین برتر رسید. در این بخش ابتدا فریبرز مقیمی، موسس شرکت طراحی صنعتی ایران و رئیس هیات مدیره شرکت گروه صنعتی ایران مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. مقیمی که از او با عنوان پدر صنعت سیمان نیز یاد می‌کنند، به دلیل 5 دهه فعالیت تولیدی و صنعتی، ایجاد 2000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی و راه‌اندازی و مدیریت بیش از 15 کارخانه، لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب را دریافت کرد. مقیمی نقش بسزایی در توسعه صنعت سیمان و آهک کشور داشته و بخش عمده‌ای از کارخانجات سیمان و آهک کشور با طراحی او و همکارانش اجرا و ساخته شده است.

ماندگاری وطن با مردم

محمد ضرابیه، رئیس هیات مدیره یزدباف و موسس بانک سامان، دومین کارآفرینی بود که با دریافت لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب مورد تجلیل قرار گرفت. او در سخنان کوتاهی به استان یزد و ماندگاری این زیست‌بوم کویری کشور طی قرن‌های متمادی تاکنون یا همت مردم اشاره کرد و با بیان اینکه یزد را یزدی‌ها نگاه‌داشته‌اند، گفت: وطن را وطن‌پرستان خواهند ساخت و این مردم هستند که کشور را نگاه خواهند داشت.
 

کد خبر 53656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =