عرضه کود اوره در بورس مانع تولید کالاهای اساسی / دستورالعمل خرید تضمینی گندم ابلاغ می شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عرضه کود اوره در بورس مانع تولید کالاهای اساسی است، گفت: تلاش می کنیم که این بند که در لایحه بودجه کشور آمده است برداشته شود.

 علیرضا مهاجر در نشست خبری روز گذشته درباره برنامه الگوی کشت که وزارت جهاد کشاورزی از مهرماه امسال آغاز کرده است، گفت: اجرای کامل این طرح نیاز به همکاری سازمان‌ها و نهادهای خارج از وزارتخانه از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست دارد و در صورت همکاری کامل آنها طی چند سال آینده این طرح صددرصد اجرایی می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد الگوی کشت در کشور اجرایی می‌شود و به دنبال اجرای ۱۰ درصد هستیم که این میزان در بازار تأثیرگذار است.

مهاجر در مورد انتقاداتی که در رسانه‌ها به کشت محصولات آب‌بر انجام می‌شود، گفت: حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی است که می‌خواهیم در قالب الگوی کشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از آن کم کرده و کالای اساسی کشت کنیم.  

مهاجر درباره موانع اجرای الگوی کشت گفت: زمانی که به کشاورز می‌گوییم فلان محصول را نکارد و محصول دیگری بکارد، باید ضرر و زیان احتمالی و یا کاهش درآمد کشاورز را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه قرار است چه حمایتی از کشاورزانی که این طرح را انجام می هند، انجام پذیرد، گفت: قرار است مشوق‌هایی به مجریان الگوی کشت پرداخت شود، وزارت نیرو به افرادی که این طرح را اجرا می‌کنند ۵۰ درصد تخفیف آب‌بها می‌دهد. علاوه بر آن به مجریان طرح، تسهیلات و نیز ادوات کشاورزی داده می‌شود و همچنین یکپارچه‌سازی اراضی هم برای این‌گونه افراد در اولویت قرار می‌گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح جهش تولید در دیم‌زارها هم گفت: این طرح با همکاری ستاد اجرای فرمان امام(ره) انجام می‌شود. هدف افزایش عملکرد در واحد سطح است. در حال حاضر ۷ الی ۸ میلیون هکتار کشت دیم وجود دارد که افزایش عملکرد، تولید کشور را افزایش خواهد داد. آموزش، ترویج، ارائه ادوات کشاورزی هم از جمله حمایت‌ها در این طرح است.

*واردات عامل عقب‌ماندگی خوداتکایی دانه‌های روغنی

وی در پاسخ به اینکه ضریب خودکفایی درسالهای گذشته از ۱۶ به ۱۰ درصد کاهش یافته دلیل آن چیست، گفت: بارها گفته‌ام که واردات عامل اصلی این عقب‌ماندگی است، زمانی که خوراک اصلی کارخانه‌های روغنی‌کشی از واردات تأمین شود، آنها تولید داخل را نمی‌خرند و کشاورز هم رغبتی به کشت پیدا نمی‌کند. امیدوار هستیم در دولت فعلی شرایط مطلوب ایجاد شود.

وی این را هم گفت که شرایط مطلوبی برای تولید روغن ذرت و سویا نداریم، اما مزایایی در تولید روغن کلزا وجود دارد.

مهاجر، مشکل واردات را برای تولید چغندرقند هم اشاره کرد و گفت: با واردات شکر، کارخانه‌های قند و شکر با ظرفیت کمتری فعالیت می‌کنند و ما با آنکه با خودکفایی در شکر فاصله چندانی نداشتیم اما این واردات به تولید دا خل ضربه می زند.

*دلیل افزایش قیمت پیاز

مهاجر افزود: زمانی که صادرات با گران شدن ارز افزایش می‌یابد قیمت در داخل افزایش می‌یابد، براساس قانون هم اجازه نداریم جلوی صادرات محصولات کشاورزی را بگیریم.

وی افزود: به تازگی پیاز وارد کشور شده و قرار است توزیع شود و قیمت را در بازار خواهد شکست.  

مهاجر به میزان صادرات و اینکه از چه کشوری وارد شده است اشاره‌ای نکرد.

به گزارش فارس، دو روز پیش وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادرات پیاز را ۱۸۰ درصد اعلام کرد. این اقدام برای کاهش صادرات انجام شد، بنابراین این وزارتخانه می تواند با ابزارهای سیاستی خود میزان واردات و صادرات را به نفع کشاورز و بازار داخلی رقم بزند.

*عرضه کود اوره در بورس مانع تولید کالاهای اساسی

مهاجر در پاسخ به اینکه قرار است کود شیمیایی در بورس کالا عرضه شود آیا این مانعی برای تولیدات کشاورزی نیست؟ گفت: در لایحه بودجه قرار شده عرضه کود اوره در بورس انجام شود. این باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد و مشکل اصلی برای تولید می‌شود و امیدوارم که این کار اجرایی نشود.

وی درباره اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: نرخ گندم در شورای قیمت‌گذاری که به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود تعیین می‌شود، بنابراین بسته به اینکه سیاست دولت برای جلوگیری از تورم باشد یا نباشد، شورا قیمت گندم را تعیین خواهد کرد.

وی در ادامه خرد بودن اراضی را مانع اصلی تولیدات کشاورزی عنوان کرد و گفت: ۷۰ درصد کشاورزان زیر ۵ هکتار زمین دارند و قانون ارث عامل بزرگی برای خرد شدن اراضی است. طی شش دهه گذشته اراضی در اروپا اتفاقاً بزرگتر شده، اما در کشور بسیار خردتر شده است.

*دستورالعمل خرید گندم طی دو سه روز آینده ابلاغ می‌شود

در ادامه این نشست، سهراب سهرابی مجری طرح تولید گندم گفت: دستورالعمل فنی خرید گندم آماده شده و طی روزهای آینده توسط وزیر اعلام می‌شود. بانک کشاورزی هم عاملیت پرداخت را به عهده دارد.

وی سطح زیرکشت گندم را ۵ میلیون و ۹۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: حدود یک‌میلیون و ۹۷۵ هزار هکتار گندم آبی و ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار گندم دیم است.

مجری طرح تولید گندم از اجرای یک میلیون و ۵۵۱ هزار هکتار کشت قراردادی گندم خبر داد و گفت: در سال گذشته ۸۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی پرداخت شده است.

در ادامه این نشست اصغری مدیرکل محصولات سبزی و صیفی هم به دلایل گرانی پیاز اشاره کرد و گفت: صادرات زیاد در شهریور، مهر و آبان و نیز بارندگی‌ها که برداشت و انتقال محصول را به تأخیر انداخت عامل اصلی گرانی بودند.

*وابستگی به واردات بذور سبزی و صیفی کاهش یافت

اصغری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که وابستگی در تأمین بذور محصولات سبزی و صیفی چه میزان بر عملکرد و کاهش این‌گونه محصولات تأثیر داشته و چه موانعی سر راه خوداتکایی در بذر سبزی و صیفی وجود دارد، گفت: در چهار محصول سبزی و صیفی در سال ۹۶ به میزان ۲۴۰۰ تن واردات بذر داشتیم که ارزش آن یکصد میلیون دلار بود اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۷۱۳ تن رسید و ما شاهد هستیم که وابستگی روزبه روز کمتر می‌شود و این رقم اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

وی افزود: شرکت‌های تولیدکننده بذر پس از حذف ارز دولتی واردات بذر در سال ۹۷ تولیدات خود را افزایش دادند و این وابستگی روزبه‌روز کمتر می‌شود. علاوه بر آن سالانه ۴ میلیون تن سبزی و صیفی صادرات داریم که اینها فشار را روی تأمین بذر بیشتر می‌کند./فارس

کد خبر 53716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =