نگاهی به حجم تجارت و وضعیت کریدور صادرات غلات اوکراین +نمودارها

کریدور صادرات غلات اوکراین داستان بزرگی است که از ماه اوت در بازار غلات تکرار می شود.  این توافق در ماه اوت انجام شد.  از آغاز مخاصمه نظامی تا اوت، و این مسیر تنها مسیر غلات سابق اوکراین از طریق زمین به اروپا بود.

یاشار غریبی: توافق کریدور صادراتی غلات به اوکراین اجازه داد تا از طریق دریا صادرات داشته باشد، مشروط به چند شرط.  این توافق در ابتداء تنها برای ١٢٠ روز بود و تمدید آن باید توافق شود. این هفته، سومین تمدید این توافق انجام شد، با این حال، دوره این توافق صرفا ٦٠ روز اعلام شد. 
 در هر دوره از زمان رسیدن به انقضاء این قرارداد، وضعیتی از عدم قطعیت وجود دارد که «آیا آن‌ها، نمی‌خواهند».
 اگر نگاهی به وضعیت این توافق داشته باشیم، نمودار زیر میزان صادرات هفتگی گندم از اوکراین را از ابتدای توافق تا کنون مشاهده می کنیم.

نگاهی به حجم تجارت و وضعیت کریدور صادرات غلات اوکراین +نمودارها
طبیعی است که مدتی طول خواهد مشید تا اعتماد دوباره به بازار بازگردد، کل صادرات گندم در این دوره ٦.٦ میلیون تن است.  توجه به این نکته مهم است که گندم تنها کالایی نیست که از اوکراین صادر می شود.  نمودار زیر عمده کالاهای صادراتی در این دوره را نشان می دهد.

نگاهی به حجم تجارت و وضعیت کریدور صادرات غلات اوکراین +نمودارها
 کل صادرات غلات در این دوره ٢٤.٤ میلیون تن است.  حجم بسیار چشمگیر با توجه به وضعیتی که در آن قرار دارند.  ده کشور برتر دریافت کننده گندم اوکراین ٨٠ درصد از حجم صادرات را دریافت کرده اند که اسپانیا و ترکیه بزرگترین خریداران آن هستند.  یکی از بزرگ‌ترین شکایات روسیه، این است که کریدور صادراتی برای کمک به کشورهای در حال توسعه موافقت شده است، اما به کشورهای توسعه‌یافته کمک می‌شود.
 نمودار سوم، درصد هر کالایی را نشان می دهد که برای کشورهای «در حال توسعه» ارسال شده است.  کمتر از ٥٠ درصد ذرت و ٦٥ درصد گندم به مقصد کشورهای در حال توسعه بود.

نگاهی به حجم تجارت و وضعیت کریدور صادرات غلات اوکراین +نمودارها


 واقعیت این است که ادعای روسیه مبنی بر اینکه غلات به مقصد کشورهای توسعه یافته کمکی به کشورهای در حال توسعه نمی کند، تا حدودی منطقی است، با این حال، باید این واقعیت را در نظر گرفت که عرضه مناسب کالا از حوزه دریای سیاه، صرف نظر از مقاصد کالا، به کاهش قیمت ها ‌کمک میکند.
 اگر کریدور صادرات غلات یه هر دلیلی الی بسته می شد، این امر باعث جهش مجدد قیمت گندم خواهد شد.

کد خبر 53846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =