پیش بینی خرید تضمینی گندم در ۱۴۰۲

با توجه به شرایط کشور، خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۲، ۶.۳ میلیون تن و کمتر از آن خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد. 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، استارت آپ «مزرعه» با سابقه پیش بینی موفق تولید و خرید تضمینی گندم در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، امسال نیز با استفاده از ابزارهای هوشمند در دسترس، پیش‌بینی خرید تضمینی گندم را ارائه داده است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

گندم یک محصول راهبردی کشاورزی است و در بیشتر کشورهای دنیا، دولت‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم ازتولید آن حمایت می‌کنند. روش حمایت از تولید گندم در ایران، سیاست خرید تضمینی است که از آن برای جلوگیری از کمبود گندم و نیاز به واردات بیشتر استفاده می‌شود. ابزار دولت برای اجرای این سیاست، تعیین قیمت خرید تضمینی در آغاز فصل کشت است که برای کارآمدی آن حداقل دو شرط باید مدنظر باشد.

اول آنکه قیمت خرید تضمینی باید هزینه های تولید کشاورزان را پوشش داده و حاشیه سود اقتصادی را برای ایشان به همراه داشته باشد، دوم با مدیریت فاصله قیمت گندم داخلی و خارجی، از قاچاق این محصول راهبردی پیشگیری و مانع ورود آن به جیره دامی شود. قیمتی که این دو ویژگی را داشته باشد سبب می گردد که کشاورزان با رغبت محصول خود را به بخش دولتی تحویل دهند و بدین ترتیب اهداف این سیاست نیز محقق شود.

مطابق قانون، دولت در شهریور ماه قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی آتی تعیین می‌کند. قیمت تعیین شده برای سال جاری ۱۳ هزار تومان است. با توجه به افزایش نرخ ارز در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و به تبع آن جهش هزینه های تولید کشاورزان و همچنین قیمت ریالی گندم جهانی، انتظار بر این است که این نرخ خرید بر اساس واقعیت های فعلی بخش کشاورزی اصلاح شود تا هدف این سیاست در راستای امنیت غذایی کشور و جلوگیری از هزینه های گزاف واردات گندم تامین شود.

استارت آپ «مزرعه» با سابقه پیش بینی موفق تولید و خرید تضمینی گندم در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، امسال نیز با استفاده از ابزارهای هوشمند در دسترس، پیش‌بینی خرید تضمینی گندم را ارائه داده است. این کار در راستای مسئولیت اجتماعی این مجموعه برای ارتقاء کارایی زنجیره گندم و بهبود رفاه گندمکاران کشور است. کارکرد اصلی این پیش‌بینی نیز بهینه‌سازی سیاست خرید تضمینی توسط دولت برای کاهش ناکارایی و ارتقاء حکمرانی زنجیره تامین گندم است.

در این راستا میزان تولید گندم و همچنین خرید تضمینی گندم در چند سناریو برای سال ۱۴۰۲ پیشبینی شده است (شکل ۱).برای پیش بینی پارامترهایی نظیر شرایط آب و هوایی، پراکندگی بارش، هزینه های تولید کشاورزان، قیمت خرید تضمینی و ...مدنظر بوده است.

پیش بینی خرید تضمینی گندم در ۱۴۰۲

بر اساس نتایج پیش‌بینی، تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در حدود ۱۱ میلیون و چهارصد هزار تن پیشبینی شده است. در سناریوهای مختلف نرخ ارز، با ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی در نرخ ۱۳ هزار تومان و نوسان دلار در دامنه ۶۵-۵۵ هزار تومانی (سناریو ۱ و ۲)، انتظار می‌رود خرید تضمینی سال ۱۴۰۲، ۶.۳ میلیون تن و کمتر از آن باشد. به عبارتی خرید تضمینی دولت نسبت به سال گذشته (۷.۲ میلیون تن) حدود ۱۵ درصد کمتر خواهد بود. 

بر اساس نتایج پیش بینی، با اصلاح قیمت خرید تضمینی و رسیدن آن به هزینه تمام شده واردات گندم برای دولت (۲۱ هزار تومان در هر کیلوگرم) و نوسان دلار در دامنه ۵۵-۶۵ هزار تومان (سناریو ۳ و ۴)، خرید تضمینی دولت حداقل برابر با خرید تضمینی در سال گذشته و حداکثر ۸ درصد بیشتر از آن خواهد بود. به بیان دیگر در این دو سناریو خرید ۷.۲ و ۷.۸ میلیون تنی مورد انتظار است. همچنین در موقعیتهای حدی پیش بینی سناریوهای ۳ و ۴ که احتمال تحقق آنها، کمتر است، خرید تضمینی گندم بین ۸ تا ۸.۷ میلیون تن خواهد بود.

در پایان باید اشاره کرد که کارایی سیاست خرید تضمینی با اتکا به تعیین قیمت گندم به تنهایی با چالش های متعددی روبروست و نمی تواند در تامین امنیت غذایی کشور نقش موثری ایفا کند. چرا که نتایج نشان می دهد مقدار خرید تضمینی نسبت به قیمت گندم کم کشش بوده و این ویژگی مشترک بازار محصولات کشاورزی است. افزون بر این، ناکارآمدی و تعیین نادرست قیمت و عدم پشتیبانی بنیادی از زنجیره تولید گندم میتواند زمینه وابستگی هر چه بیشتر کشور به واردت گندم را در پی داشته باشد.

کد خبر 53857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 2
    خدای متعال خیر و بزکت دهد
  • ناصرباقری DE ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 3
    قیمت زیر ۲۵ هزار برای کشاورز مقرون به صرفه نیست
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    26 1
    گندم محصول کشاورز فلک زده است.اما خودرو محصول مافیاست خجالت نمی کشید از این قیمت گذاری مسخره.خودرو چند برابر شده.
  • فدسا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    11 0
    مفت هس گندم
  • کشاورزم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    26 1
    کمتر از کیلویی ۳۰ تومن نمیفروشم.
  • فرخی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    15 1
    من قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان را خدمت نماینده مجلس وروزنامه رسالت فرستادم .هرکیلو ۱۸ هزار تومان بدون احتساب سرمایه در گردش وحوادث غیر مترقبه .۲۱۰۰۰ تومان از زارعین بخرند .عدالت است وبقیه قیمت اجباریست
  • بهمن IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    سلام بااین شرایط گرانی باید قیمت گندم ۲۵هزاربشه یاقیمت میبرید بالا یا هیچ کشاورزی تحویل دولت نمیده
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    زیری ۲۰ ما میدیم به گاو کوسفند
  • کشاورز IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 0
    کمتر از 25هزار تومان برای کشاورز هیچ سودی نداره پس کجاست شعار که از تولید داخل حمایت بشه .....یاباید از تولید گندم روسبه حمایت بشه
  • ارش IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    حالا که دولت حاضر نیست از کشاورز حمایت کنه و قبمت منصافه ارائه بده ..ما هم گندم رو میدبم دست دامدار..گندم کمتر از ۲۵ هزار یعنی نابودی کشاورز.دامدار اگه ببینه قبمت گتدم بصرفه تر از اقلام دیگس قطعا مایل گتدم خرید کنه برای دامش.