توسعه روابط تجاری با عربستان جهشی مهم در اقتصاد ایران

مهدی کریمی تفرشی

مهدی کریمی تفرشی - رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

عربستان یکی از کشور های حاشیه خلیج فارس و یکی از مهمترین اعضای شورای همکاریهای خلیج فارس است که بدلیل شرایط آب و هوایی خشک و نامناسب یکی از بزرگترین وارد کنندگان محصولات کشاورزی و غذایی در منطقه غرب آسیابوده است و از ضریب امنیت غذایی پایینی نیز برخوردار می باشد.

دولت این کشور از دهه  ۱۹۷۰ میلادی به منظور توسعه بخش کشاورزی خود، سیاست افزایش سطح دانش فنی و کشاورزیو توسعه شبکه های آبیاری و گسترش تاسیسات ذخیره سازی را پیش گرفته است.

اما همواره در تولید محصولات استراتژیکی مثل گندم و خودکفایی در تولید این محصولات ضعف داشته است.

سیاست این کشور استفاده از ظرفیت های بنادر خود جهت صادر کردن محصولات کشورهایی مانند روسیه و اکراین به دیگر کشورها بوده است.

عربستان بسرعت در حال صنعتی سازی است و یکی از سریع ترین رشدهای اقتصادی در جهان را در طول یک سال اخیر تجربه کرده و حتی از هند پیشی گرفته است. تولید ناخالص داخلی عربستان در یک سال منتهی به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است.

عربستان یکی از مهمترین رقبای اقتصادی ایران در منطقه محسوب می شود و ممکن است در آینده ای نزدیک به بازاری مهم در همسایگی ایران بدل شود. بنابراین بسیار مهم است که ایران استراتژی های اقتصادی این کشور و بویژه مبنای سیاست گذاری های اقتصادی و سند چشم انداز ۲۰۳۰ که در سال ۲۰۱۶ در این کشور تنظیم شده را بشناسد.

مبنای سیاست گذاری های اقتصادی عربستان کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای غیرنفتی و گسترش مشارکت بخش خصوصی است. همچنین این کشور در راستای جذب سرمایه گذاری های خارجی تلاش می کند.

ایران در زمینه های پتروشیمی، دارویی، معدنی و نیز فولادی ظرفیت های صادراتی خوبی دارد که می تواند زمینه ساز همکاریهای تجاری بین دو کشور باشد. بعلاوه با توجه به استراتژی کشور عربستان در راستای بالابردن سطح دانش و فناوری، ایران می تواند در راستای همکاریهای دانش بنیان و ارسال فناوری و دانش فنی و مهندسی به این کشور از فرصت های تجاری خوبی بهره مند شود.

ضمن اینکه بدلیل شرایط ضعیف آب و هوایی عربستان برای کشاورزی، ایران می تواند در ایجاد زیرساخت های کشاورزی و آبیاری و ارسال دانش کشاورزی به این کشورسهیم باشد و نیز بازار این کشور را شناسایی و محصولاتی را که این کشور در تولید آنها ضعف دارد به آن صادر کند.

ناگفته نماند که گسترش روابط تجاری ایران و عربستان می تواند به تسهیل نقل و انتقالات پولی و مالی ایران هم کمک کند و نیز تجارت با دیگر کشورهای منطقه را نیز تسهیل نماید.

بررسی ها نشان می دهد که ظرفیت تراز تجاری عربستانحدودا ۳۰۰ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود ایران بتواند درر سال های آینده حداقل ۲ تا ۳ میلیارد دلار از این ظرفیت را تصاحب کند.  
 

کد خبر 53864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =