۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
کاهش شدید قیمت جهانی کنجاله سویا + نمودار

اقتصاد غذا - قیمت کنجاله سویا در طول چهار هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته به طوری که کنجاله سویا برزیلی به قیمت حدود ۴۷۰-٤٦٥ دلار آمریکا (فوب) پیشنهاد شد.

یاشار غریبی: مصرف جهانی کنجاله سویا از ابتدای سال میلادی جاری، کمتر از حد انتظار بوده است. برآوردها از میزان مصرف کنجاله سویا در سراسر جهان در حدود ٢٤٥.٥ میلیون تن از ماه اکتبر ٢٠٢٢ الی سپتامبر سال جاری تخمین زده می شود که پایین ترین میزان طی ٣ سال اخیر و حدود ٤ میلیون تن کمتر از یک سال قبل است. این اولین باری است که بازار جهانی چنین کاهش قابل توجهی را در مصرف کنجاله سویا تجربه می کند. از علل این وضعیت، در درجه اول، کاهش تقاضای چین و اتحادیه اروپا می باشد. کاهش در چندین کشور دیگر نیز دیده می شود، به عنوان مثال در مصر، مکزیک، بنگلادش، ژاپن، فیلیپین، عربستان سعودی، تایلند و ترکیه.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، کنجاله سویا در طی ٣ تا ٤ ماه گذشته، زمانی که قیمت ها در واکنش به خشکسالی 🥵شدید و احتمال کاهش قابل توجه تولید در آرژانتین، افزایش قابل توجهی یافت، سهم نسبی بازار خود را به دلیل بالا بودن 🤑قیمت ها، به کنجاله کلزا، کنجاله آفتاب واگذار کرد. در واقع، صادرات کنجاله سویا آرژانتین به دلیل کاهش روغنکشی از دانه سویا، ٢ میلیون تن یا ٣٦ درصد نسبت به سال قبل طی سه ماه قبل کاهش یافت. این کاهش تا حدی می تواند با محموله های کنجاله سویا از برزیل، ایالات متحده آمریکا، هند و چند کشور دیگر جبران شود. بنابراین صادرات جهانی کنجاله سویا در سه ماه نخست سال جاری میلادی به میزان ١.٥ میلیون تن کاهش یافت.
قیمت کنجاله سویا در طول چهار هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته به طوری که کنجاله سویا برزیلی به قیمت حدود ۴۷۰-٤٦٥ دلار آمریکا (فوب) در مقایسه با قیمت های پیشنهادی در هفته اول ماه مارچ با ۵۶۰-٥٥٥ دلار، پبشنهاد شد.
در نظر داشته باشیم که کماکان این قیمت ها از متوسط قیمت ١٠ ساله کنجاله سویا با حدود ٤٣٠ دلار، تا حدودی بالاتر هست با توجه به اینکه برزیل امسال شاهد رکورد برداشت دانه سویا خواهد بود.
به نظر، در ماه های پیش رو در صورت بهبود قیمت نفت و احتمال افزایش نسبی قیمت روغن خام سویا شاهد کاهش نسبی قیمت کنجاله سویا باشیم. در زیر روند قیمت کنجاله سویا برزیل را از سال ٢٠٠٩ بررسی می کنیم.

کاهش شدید قیمت جهانی کنجاله سویا + جدول

کد خبر 53908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =