رئیس جمهور با تاکید بر لزوم همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، با گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی ماه گفت: در ۱۹ دی ماه قیام مردم قم، علما ، طلب و فضلا به حمایت از امام (ره) و ارزش های انقلاب اسلامی که در این دوره آغاز نهضت عظیم اسلامی که منتهی به ۲۲ بهمن شد. یاد همه شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و به ارواحشان درود می فرستیم و از ارواح بلندشان استمداد می طلبیم. 

وی یادآور شد: حضور امروز من در مجلس بدلیل به احترام به قانون و آیین نامه مجلس و برای تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. در روز تقدیم لایحه بود ابعاد این بودجه و شاخص‌های آن را بیان کردم و حضور دو بار برای بودجه مسبوق به سابقه نبوده است. اما از باب احترام به قانون و آیین نامه مجلس و اجابت دعوت مجلس برای بار دیگر در برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ حضور پیدا کنم. البته مشروح بودجه را ریاست سازمان برنامه و بودجه توضیح خواهد داد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه امروز همگرایی بین مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم ضرورتی است‌،گفت: انتظار مردم و دلسوزان انقلاب است که این همگرایی و همپوشانی صورت بگیرد. در جاهایی که این همکاری صورت می گیرد، آهنگ مجلس و دولت یکی است مثل آنچه که در قانون هسته ای که در مجلس تصویب شد و امروز هم دولت به دنبال آن است.

وی گفت: قانون مسکن تصویب شد و دنبال هم به دنبال اجرای مسکن است که هم وعده ما بود و هم مصوب مجلس و هم خواست مردم است. در حمایت از تولید، آنچه در مجلس تصویب بود و آنچه دولت دنبال می‌کند همه در یک سو است. این هم‌سویی و همراهی خواست مردم و هم در جهت حل مشکلات مردم است. یکی از جلوه‌های مهمی که می تواند در جهت همگرایی و همسویی مفید واقع شود، مساله بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

آیت الله رییسی افزود:انتظار و امید مردم برای دولت که گره‌ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکلات معیشتی مردم را حل کند، امید و انتظار والایی است. شما هم که با حوزه های مختلف در ارتباط هستید امید مردم این است که هر روز می گذرد مشکلات کاهش پیدا کرده و معیشت مردم حل شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مورد حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: زمانی که کار را که در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود. اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست .

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم نظر شدند.

رهبری فرمودند؛ نظر مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی اخذ شود

رئیسی ادامه داد: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند:« نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به عنوان لایحه دو فوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: براین اساس مقرر شد اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران صورت گیرد لذا در این لایحه هر دو نکته رعایت شد و لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس محترم بعد از اینکه لایحه مطرح شد، فوریت لایحه را رد کردند و مقرر شد لایحه به صورت عادی بررسی شود به عبارت دیگر مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رای به ادامه ارز ترجیحی دادید و نه رای به جبران حذف ارز ترجیحی.

رئیسی اظهار داشت: ترجمه رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که «طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.» لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

رییس دولت سیزدهم گفت: این کار را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم.

بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

وی اظهار داشت: باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.
کد خبر 54218dbf08cc486bb3ae883f22784ec3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =