مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی با بیان اینکه نیاز کشور به انواع کود در سال زراعی جدید حدود 3 میلیون و 200 هزار تن است، گفت: بخش اعظم این نیاز تامین شده و تمام انبارهای ما در سراسر استان‌های کشور پر است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم، ضمن اینکه افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در دستور کار دولت یازدهم نیست.

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا ولی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه دولت جدید با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مخالف بوده و از نیمه دوم سال گذشته حتی یک ریال هم به قیمت این نهاده ها اضافه نشده است، افزود: در سال جاری نیز افزایش قیمت نهاده های کشاورزی در دستور کار دولت نیست.

وی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی کود شیمیایی اوره 35 هزار تومان، هر کیسه کود شیمیایی سوپرفسفات 3 - 50 هزار تومان، هر کیسه کود بی آمونیوم فسفات 55 هزار تومان، هر کیسه کود سوپرفسفات ساده 28 هزار و 500 تومان و هر کیسه کود شیمیایی سولفات پتاسیم 55 هزار تومان است.

ولی با بیان اینکه اگر قیمت نهاده بذر تغییر کند، برای کشاورزان مشکلی ایجاد نمی شود، افزود: کشاورزان خود مسئول تولید این نهاده هستند و شرکت خدمات حمایتی در این مساله دخالت نمی کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی با بیان اینکه در چشم انداز 20 ساله کشور به افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع در رسیدن به خودکفایی تاکید شده است، اظهار کرد: یکی از ساز و کارهای مهم بخش کشاورزی تامین به موقع نهاده های باکیفیت مناسب در بخش کشاورزی است.

وی، نقش قابل توجه نهاده ها در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نهاده هایی مانند بذر، بم، کود، ماشین آلات و ادوات کشاورزی نقش حیات را در توسعه این بخش ایفا می کنند.

ولی تاکید کرد: برنامه ریزی برای تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به این نهاده ها میسر نیست و اگر میخواهیم در تولید عملکرد قابل دفاعی داشته باشیم، لازم است حضور باکیفیت با عملکرد بالا تهیه کنیم و متناسب با آن به تغذیه گیاه توجه نماییم. ضمن اینکه باید ماشین آلات مناسب را برای ایام کاشت، داشت و برداشت فراهم کنیم و از سموم دفع آفات نیز به موقع استفاده نماییم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی افزود: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات اساسی، تمرکز و ارتقاق بهره وری در واحد ثبت، گسترش تولید محصولات سالم و ارگانیک، توسعه سیستم های مکانیزاسیون، تامین کافی و به موقع نهاده ها و اهدافی از این دست جزء برنامه های اساسی وزیر جهادکشاورزی و بیانگر نقش حساس شرکت ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: استفاده به موقع از کودهای شیمیایی، استفاده از بذور اصلاح شده، استفاده از توانمندی های داخلی و ظرفیت بخش خصوصی، گسترش کشاورزی ارگانیک، تولید محصول سالم، هماهنگی با سایر بخش های اقتصادی کشور و مواردی از این قبیل از گام های مهمی است که شرکت خدمات حمایتی آنها را پیگیری می کند.

ولی ماموریت شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی را تامین نهاده های این بخش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یکی از کلیدی ترین الزامات تحقق بخش کشاورزی، تامین مطلوب نهاده ها است و در این زمینه 5 مولفه کیفیت، کمیت، زمان، هزینه و سهولت اساس کار ما هستند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی، رویکرد شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی را قرار گرفتن در کنار بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: ما در زمینه کود و بذر تفاهم نامه ای با انجمن صنفی تولیدکنندگان کود و انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر امضا کرده ایم که بر اساس این تفاهم نامه، به تدریج امور تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار می کنیم.

وی، هدف از امضای تفاهم نامه مذکور و واگذاری امور به بخش خصوصی را ارتقاء شبکه توزیع نهاده های کشاورزی، بهره گیری از توان تولیدکنندگان، حمایت از آنان برای کاهش واردات، ارتقاء استانداردهای محصولات در توزیع و تولید و ده ها اهداف دیگر عنوان کرد.

ولی افزود: ما انجمن تولیدکنندگان کود را دعوت کردیم و در یکی از طبقات ساختمان شرکت خدمات حمایتی در کنار ما قرار بگیرند و در تصمیم گیری های شرکت مشارکت داشته باشند. ضمن اینکه قرار است تولیدات آنان با نظارت موسسه آب و خاک و با توجه به نیاز کشاورزان در شبکه های توزیع شرکت خدمات حمایتی عرضه شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی اظهار کرد: ما در زمینه بذر نیز در حال امضاء تفاهم نامه ای با انجمن تولیدکنندگان بذر هستیم تا از دانش و تخصص بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بحث سم نیز در کشور ساماندهی شده و هم اکنون بخش خصوصی تولید و واردات آن را برعهده دارد، افزود: نظارت این کار نیز با سازمان حفظ نباتات است ضمن اینکه ما کارخانه ای در قزوین داریم که این کارخانه طبق استانداردهای بین المللی جهان یک چهارم سم مورد نیاز کشور را تولید می کند. همچنین از تولیدکنندگان بین المللی دعوت کرده ایم تا در این زمینه در کشور ما سرمایه گذاری و رقابت کنند.

ولی، بزرگترین سرمایه شرکت خدمات حمایتی را تعداد 4 میلیون مشتری زنجیره مویرگی در کشور و برند شاخص این شرکت عنوان کرد و گفت: برنامه ما این است که مصرف کود در کشور به زودی با نسخه موسسه‌های تحقیقاتی انجام شود و در این راستا نیازمند ایجاد یک باشگاه مشتریان هستیم تا در ارتباط رودررو با کشاورزان باشیم، نیاز آنها را شناسایی کنیم و بر اساس این نیاز کودهای مناسب را بین آنها توزیع نماییم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی با بیان اینکه نیاز کشور به انواع کود در سال زراعی جدید حدود 3 میلیون و 200 هزار تن است، گفت: بخش اعظم این نیاز تامین شده و تمام انبارهای ما در سراسر استان‌های کشور پر است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه نیاز کشور در مجموع بیش از 3 میلیون و 200 هزار تن است، خاطر نشان کرد: حدود 10 تا 15 درصد از این نیاز توسط بخش خصوصی یا دیگر کانال‌ها تامین می شود، ضمن اینکه ما به دنبال این نیستیم که همه کودهای موجود در کشور مصرف شود، تاکید ما بر درست مصرف کردن آنها است.

ولی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی مسئولیت تامین 70 هزار تن را برعهده داشته است،تصریح کرد: ما این میزان بذر را تامین کرده ایم و مشکلی در این زمینه نداریم ضمن اینکه کل نیاز کشور به بذر نزدیک به 350 هزار تن است.
کد خبر 54618ac747954430b5f85636940014b7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =