۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
علیرغم اینکه بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، نیمی از صادرات‌مان به نام کشورهایی همچون امارات و اسپانیا رقم می‌خورد. در این میان افغان‌ها هم سارق دیگر زعفران ایرانی شده‌اند، چراکه پیاز زعفران ایرانی به این همسایه شرقی قاچاق می‌شود.

تاجایی که رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران این اقدام را تهدید دیگری برای زعفران ایرانی عنوان می‌کند اما رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد می‌گوید به دلیل گستردگی مرز و تردد بالای در مرزها نمی‌توان از قاچاق جلوگیری کرد و جلوگیری از قاچاق این کالا دیگر تاثیری ندارد زیرا به اندازه کافی پیاز زعفران قاچاق شده است.

در سال گذشته 126 تن زعفران ایرانی به 45 کشور دنیا صادر شد که تقریبا نیمی از آن پس از صادر شدن به کشورهایی مانند اسپانیا و امارات مجددا به نام آن‌ کشورها بسته بندی و به کشورهای مقصد ارسال شد.

البته هزینه‌های بالای حمل و نقل مانع صادرات ریز زعفران است و صادرکنندگان ترجیح می دهند از قبول این هزینه‌ها خودداری کنند. به گفته حسینی، عضو شورای ملی زعفران اگر 10 کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های ریز صادر شود وزن آن با توجه به نوع بسته‌بندی به بیش از 300 کیلوگرم می‌رسد.

در این میان قاچاق پیاز زعفران ایرانی به افغانستان تهدید مضاف و رو به تشدید این محصول شده است چراکه ایران از لحاظ میزان تولید زعفران و کیفیت آن در دنیا رتبه اول را دارد اما عدم استفاده درست از این ظرفیت و همجواری اقلیمی افغانستان با استان خراسان که مهد کشت زعفران است، باعث شده سود جویان، پیاز زعفران را به افغانستان به صورت قاچاق ارسال کنند که تداوم این امر رقیب جدیدی برای طلای سرخ ایرانی خواهد بود.

کار از کار گذشته است

محمد حسین روشنک، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد نیز در این باره به ایسنا گفت: ارسال پیاز زعفران به افغانستان کاملا قاچاق و غیرقانونی است اما به دلیل گستردگی مرز و تردد بالای در مرزها نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. البته جلوگیری از قاچاق این کالا در حال حاضر دیگر تاثیری ندارد زیرا به اندازه کافی پیاز زعفران قاچاق شده است.

وی افزود : زعفران افغانستان کیفیت زعفران ایران را ندارد و اصول بهداشتی در تولید آن رعایت نمی شود اما این کالا در بازارهای بین المللی به نام بازار ایران وارد می شود و بازار را تخریب می‌کند.

روشنک اظهار کرد: تنها راه مبارزه با این مشکل، شناسنامه دار کردن زعفران ایرانی و صادرات زعفران با برند ایرانی است.

همچنین شمس علی هادیزاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: مهمترین مشکل در صادرات خرما و زعفران این است که استانداردهای ویژه صادراتی و انطباق با سلیقه مشتری رعایت نمی‌شود.

وی افزود:‌ بخش خصوصی با حمایت دولت باید در بخش صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کند و قوانین صادراتی در بخش کشاورزی باید به نوعی تعریف شوند که بدانیم در هر دوره پنج ساله میزان عوارض چقدر است و دولت چه جوایز و تشویق های صادراتی در نظر گرفته است.

به گفته هادیزاده معلم نبودن صادرات پایدار در بخش کشاورزی، عمده ترین مشکل این بخش است. البته رعایت ملزومات بهداشتی در بخش تولید زعفران نوید می دهد که در آینده نزدیک وضعیت بازار زعفران بهبود می یابد.

وی مطالعه بازار در دست اسپانیا را یک الزام مهم در این بخش عنوان کرد تا دلایل گسترش اسپانیا مشخص شود و با دانستن ذائقه بازار هدف و ارائه محصول با قیمت مناسب و کیفیت کافی بتوانیم به بازارهای بین المللی دست پیدا کنیم.
کد خبر 54b704b777b447778165e323dd767868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =