مواد غذایی> مدیرکل دفتر توسعه بازار آبزیان اعلام کرد: میانگین تعرفه‌های صادرات محصولات شیلاتی به ترکیه حدود 16 درصد بود که در پی انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی با این کشور، به حدود پنج درصد کاهش یافت.

عیسی گلشاهی اظهار کرد: برخی گروه‌های کالایی در حوزه شیلات به عنوان مزیت رقابتی در بازار ترکیه محسوب می‌شوند چراکه این محصولات در این کشور تولید نمی‌شوند یا ممکن است هزینه‌ تولیدشان بالا باشد.

وی افزود: ماهیان دریای جنوب، انواع ماهیان خاویاری ، میگو و ... جزو محصولات شیلاتی دارای مزیت رقابتی در بازار ترکیه هستند که در این گروه کالاها برای ترکیه و دیگر کشور‌های مورد تفاهم‌ تجارت ترجیحی، تعرفه‌ها که 12 تا 21 درصد (با میانگین 16 درصد) بود به چهار تا هشت درصد (با میانگین پنج درصد) کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه بازار آبزیان ادامه داد: براساس تفاهم صورت گرفته با ترکیه و هشت کشور دیگر، مقرر شده سالانه تعرفه‌ها حدود 30 تا 40 درصد کاهش یابد تا به صفر برسد.

افزایش 3 برابری صادرات آبزیان به ترکیه


گلشاهی گفت: قبلا میزان صادرات محصولات شیلاتی به ترکیه کمتر از 1000 تن بوده است که با این اقدام می‌توان امیدوار بود صادرات آبزیان به ویژه میگو و ماهیان خاویاری به سه برابر و حدود 3000 تن افزایش یابد. البته انتظار بازار بهتر را نیز داریم که بستگی به تاجران ایرانی و رفتار اقتصادی ترک‌ها دارد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های تایید شده برای صادرات به ترکیه بهتر است در حوزه تولید و صادرات هزینه‌های خود را تا حد ممکن کاهش دهند؛ به گونه‌ای که با در اختیار گرفتن فرآیند تولید تا صادرات محصولات شیلاتی به این هدف خود برسند.

مدیرکل دفتر توسعه بازار آبزیان اظهار کرد: سازمان شیلات همواره به دنبال حمایت از اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های زنجیره‌ای تولید تا صادرات محصولات شیلاتی بوده است که البته برخی مشکلات بانکی نیز سر راه این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران وجود دارد.

منبع:ایرنا
کد خبر 5583700b377f42eca0ad562c2d407f65

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =