مواد غذایی> در حالی که طی دهه 60 قیمت نان بربری پنج ریال بود و در حال حاضر به 700 تومان با قیمت دولتی رسیده است، این امر نشان می‌دهد که سیاست یارانه‌ای راه به جایی نمی‌برد.


دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی آردسازان درباره تعیین تکلیف آزادسازی نان گفت: همچنان بحث برای آزادسازی نان به نتیجه‌ای نرسیده، اما روشن است که دو نظریه اثبات‌شده وجود دارد. یکی آنکه اگر دولت همچنان یارانه پرداخت کند و مردم نان را ارزان بخرند، راه به جایی نخواهیم برد و فرضیه دوم آنکه در صورت آزادسازی نان، یک چرخه رقابتی ایجاد می‌شود و به‌صورت خودبه‌خودی شاهد بهبود کیفیت و ارزان شدن نان خواهیم بود.

محمدرضا مرتضوی افزود: باید دید ارزان شدن قیمت نان چگونه شدنی است و به چه قیمتی باید انجام شود، زیرا می‌توان نان ارزان را با هر کیفیت به مردم داد و در قبال آن یارانه پرداخت کرد یا صحنه رقابت برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی شرایط همچون جنگ، قحطی و خشکسالی لازم است دولت دخالت‌هایی را داشته باشد و همه‌جوره بتواند در بازی گندم و آرد باشد، اما در زمان حاضر لازم است تجدیدنظری در پرداخت این یارانه‌ها اعمال شود.

رقابتی شدن و کاهش قیمت نان با آزادسازی

رییس هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اعلام اینکه قیمت نان بربری از دهه 60 تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 برابر افزایش یافته، ادامه داد: در دهه 60 یعنی سال‌های 1358 قیمت نان بربری پنج ریال بود، در حالی که اکنون قیمت این نان با آرد دولتی 700 و آزاد آن دوهزار تومان است، اما همچنان در کیفیت و کمیت آن افزایشی حاصل نشده است؛ به‌گونه‌ای که نان بربری دهه 60، 550 گرمی بود یعنی وزن آن 2.5 برابر بربری 700 تومانی حالا بود.

مرتضوی تصریح کرد: بنابراین قیمت واقعی نان در آن زمان هر کیلوگرم 12 ریال بود، اما در حال حاضر این قیمت در نان دولتی به حدود یک‌هزار و 600 تومان رسیده است؛ بنابراین آشکارا می‌توان دید که سیاست پرداخت یارانه راه به جایی نبرده است و تنها باعث شده کیفیت نان مصرفی مردم از آنکه بود، بدتر شود.

وی یادآور شد: حال اگر نان آزاد شود، اتفاق دیگری رخ خواهد داد؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر قیمت بین‌المللی گندم آزاد هر کیلوگرم 800 تومان است و آرد تولیدشده آن نیز هر کیلوگرم یک‌هزار و 250 تومان خواهد شد.

مرتضوی تأکید کرد: قیمت نان بدین‌ترتیب هر کیلوگرم دوهزار تا دوهزار و 500 تومان خواهد شد؛ با این تفاوت که دیگر رقابتی شده و محصولی باکیفیت تحویل مردم می‌شود.

وی اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل در بخش نان، فرهنگ ما است که باید در آن تجدیدنظر شود.

واردات دستگاه‌های نامناسب، نان صنعتی را با شکست روبه‌رو کرد

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی آردسازان درباره صنعتی شدن نان در کشور گفت: متأسفانه دستگاه‌هایی که برای تهیه پخت نان صنعتی به کشور در دوره گذشته آورده شده بود، مناسب نبود؛ به این دلیل مورد استقبال قرار نگرفت.

مرتضوی در ادامه افزود: نان‌های تختی چون لواش و تافتون قابلیت پخت ماشینی دارند، اما نان سنگک را نمی‌توان ماشینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل اجرای نامناسب طرح نان صنعتی در گذشته شاهد شکست آن بودیم، در صورتی که اگر دستگاه‌های مناسب‌تری خریداری می‌شد، مانند سایر دستگاه‌ها می‌توانستیم تولید مناسبی داشته باشیم.

مرتضوی ادامه داد: نان تست در آن زمان با استفاده از دستگاه‌های صنعتی تولید شد که در کشور ما فرهنگ استفاده از آن به اندازه نان‌های سنتی نبود.

وی تصریح کرد: می‌توان با خرید دستگاه‌های مناسب‌تری، مابقی تولیدات را به سمت صنعتی پیش برد.

قیمت جهانی گندم، کمتر از قیمت گندم در ایران

دبیر هیأت‌مدیره انجمن صنفی آردسازان درباره گندم تولیدشده و کیفیت آن برای تولید آرد یادآور شد: کشورهای مختلف برای تولید نان بهتر، یارانه را به روش‌های دیگری به کشاورزان پرداخت می‌کنند. به‌عنوان مثال، در کشور فرانسه تعاونی‌هایی برای خرید گندم تشکیل شده است که محصولات کشاورزان را می‌خرد و سپس آن را به بازار عرضه می‌کند و در ماحصل آن که ممکن است سود یا زیان باشد، کشاورز شریک می‌شود، اما در ایران به اعتقاد بنده، روش فعلی اصلاً مناسب نیست.

مرتضوی تأکید کرد: قیمت جهانی گندم در حال حاضر 800 تومان با دلار آزاد و درب مزرعه 650 تومان است، اما در کشور ما به کشاورزان یارانه می‌دهند، اما در این بین دولت دچار ضرر و زیان می‌شود.

وی اظهار داشت: باید یارانه به خود کشاورزان داده شود و نباید قیمت تمام‌شده را از مردم اخذ کنند؛ همان‌گونه که در حال حاضر مصرف‌کنندگان نان، ناگزیر هستند بهای گران شدن نان را پرداخت کنند.

مرتضوی همچنین گفت: در حال حاضر قیمت نان را هر کیلوگرم را به یک‌هزار و 200 تومان می‌رسانند، اما بهای آن را از مردم می‌گیرند که این امر منصفانه نیست.

افزایش سطح زیر کشت گندم در استان‌های جنوبی قابل پیش‌بینی است


رییس هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره تجارت غلات در دنیا افزود: همان‌گونه که کنفرانس بین‌المللی تجارت غلات در ژنو برگزار شد، ایده‌های خوبی را برای تجار ایرانی فراهم کرد و بزرگان غلات درباره مسائل مختلف کشورشان به بحث و بررسی نشستند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال کشور فرانسه از پر بودن سیلوهای کشورش خبر داد که این امر بر قیمت گندم در اروپا تأثیر گذاشته و باعث کاهش آن شده است؛ بنابراین ایران می‌تواند در آینده‌ای نزدیک از این بازار به نفع خود استفاده کند.

مرتضوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت گندم در استان خوزستان و مناطق جنوبی کشور و همچنین ایلام، گلستان و فارس در سال آینده با افزایش روبه‌رو باشد، در حالی که باید میانگین متوسط عملکرد محصول نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در صورتی که پیش‌بینی‌های هواشناسی درست باشد و شاهد بارش‌های مناسبی در ماه‌های پایانی سال باشیم، انتظار می‌رود که سطح زیر کشت و تولید در سال آینده با افزایش روبه‌رو باشد.

پنج میلیون تن گندم به سال زراعی آینده منتقل می‌شود

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی آردسازان یادآور شد: سیلوهای دولتی کشور نیز در حال حاضر به اندازه ذخایر استراتژیک پر است و می‌توان گفت که تا پایان سال آینده همزمان با آغاز سال زراعی جدید علاوه بر گندم مورد نیاز کشور، 4.5 تا پنج میلیون تن گندم نیز به سال زراعی آینده منتقل می‌شود.

مرتضوی تأکید کرد: اگر میزان خرید گندم در سال زراعی جدید به 9 میلیون تن برسد و بارندگی نیز مناسب باشد، باید وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به تناوب کشت، توجه به کشت پنبه، کلزا و توجه برای کاهش ضایعات مزرعه تا سفره دقت کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر میزان مصرف آب در ایران به نسبت محصولی که تولید می‌شود، بسیار بالا بوده که لازم است در این زمینه تجدیدنظرهایی صورت گیرد.

مرتضوی همچنین گفت: کشور عراق از بزرگ‌ترین خریداران آرد دنیا محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که سالانه به 1.5 میلیون تن آرد نیاز دارد و ایران می‌تواند با رایزنی انجام‌داده، گندم روسیه و اوکراین را پس از تبدیل به کشور عراق صادر کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ترکیه رقیب سرسخت ایران محسوب می‌شود و باید راهی پیدا کنیم تا بتوانیم با قیمت تمام‌شده پایین‌تر، گندم کشور را برای صادرات به کشورهای دیگری همچون سوریه، یمن، عراق و افغانستان که مصرف‌کنندگان آرد منطقه هستند، آماده کنیم.

مرتضوی در پایان درباره مصرف آرد همزمان با اربعین حسینی برای پذیرایی از زائران امام حسین خاطرنشان کرد: به هر مقدار که نیاز باشد، آرد موجود است و برای پذیرایی از میهمانان امام حسین، در اختیار قرار می‌گیرد؛ بنابراین محدودیتی در این بخش نداریم.

منبع:ایانا
کد خبر 56dcd99519644e2684babbbec0b1265c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    باسلام :عرض وادب، جناب آقای مرتضوی عضوهیئت مدیره آرد سازان، درموردشکست نان صنعتی،1 مقصرآنهایی هستند اجازه دادنددستگاه هایی بی کیفیت وارد کنند،2اجازه دادند به آنهایی که تکنسین بودندخرابی دستگاه های نانوایان راتعمیرمی کردندالا ن دستگاه می سازند،ما اطلاع داریم که نانوایان تهران با سازندگان این نوع دسگاه ها درگیرهستندچون،بجای سنگ چدنی سنگ آهنی تحویل میدهند و 6ماه طول می کشد طرف سازنده را پیداکنند،تااین سنگ هاراتعویض کند،به نظربنده صددرصدبایدازاین سازنده گان ماشین های صنعتی وسنتی غیرمجاز جلوگیری کرد،مانمیدانیم اداره محترم استاندارد دراین باره کجااستاده است ،3مشکل گرانی نان نیست،مشکل اصلاح این ماشین سازان است که به کیفیت نان مآثراست،بسیارخلاصه عرض کردم،امیدوارم درباره ماشین های غیراستاندارد،قدمی برداشته باشند،عباس شاهمرادی عضوهیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران