کشاورزی > ایران و استرالیا همکاری های خود را در بخش فناوری، صنایع و تجارت محصولات کشاورزی گسترش می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارتخانه و سفیر جدید استرالیا در تهران، دو طرف برای ارتقای سطح روابط دو کشور در حوزه کشاورزی تاکید کردند.

در این دیدار، هومن فتحی با بیان این که در فضای پسابرجام محیط و شرایط مساعدی برای احیا و توسعه روابط ایران و استرالیا ایجاد شده است، گفت: با توجه به تحولات و توسعه گسترده کشاورزی ایران، نیاز است دو کشور برای شناسایی بهتر ظرفیت ها و زمینه های همکاری در بخش کشاورزی اقدام کنند.

وی مبادله موافقتنامه های دامی و حفظ نباتات برای تسهیل تجارت میان ایران و استرالیا ضروری خواند و اظهار داشت: پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری های دامپزشکی از طرف ما به طرف استرالیایی ارایه شده و امیدواریم به زودی پیش نویس تفاهم نامه حفظ نباتات را نیز تهیه و ارایه دهیم.

مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بر ظرفیت های تجاری و ارتقای سطح آن میان دو کشور تاکید گذاشت و تصریح کرد که ایران آمادگی صادرات میگو، انواع آبزیان، میوه، سبزیجات تازه، خشکبار، خرما، کشمش، زعفران، عسل و آبمیوه به استرالیا را دارد.

وی در همین حال تبادل فناوری بذر غلات و دانه های روغنی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دامپروری را از دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد.

فتحی همچنین به ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس اشاره کرد و گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.

در این دیدار، ایان بیگز سفیر جدید استرالیا در تهران نیز خواستار ارتقای سطح همکاری های کشاورزی با ایران شد.
وی با ابراز خرسندی از توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی گفت: با رفع تحریم ها و شرایط جدید در پسابرجام، بخش کشاورزی دارای اهمیت ویژه ای برای گسترش همکاری دو کشور است.

بیگز به روابط خوب ایران و استرالیا در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران تحریم روابط دو کشور به لحاظ فنی و تجاری با مشکل روبرو شده بود.

وی در مورد صادرات گوشت، غلات و خوراک دام به ایران اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار مقرر شد برای بازدید های فنی از بخش شیلات، دو کشور مبادله هیات کارشناسی داشته باشند.
همچنین مقرر شد پس از هماهنگی های لازم، هیات های اقتصادی میان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و وزارت صنایع «کشاورزی» استرالیا مبادله شود.
کد خبر 5803ea6bf571427085d691cb16bf08e8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =