علیرضا صفاخو

یکی از اتفاق‌های مهم ماه گذشته، حضور یک هیات مقدماتی از اتحادیه ملی بذر و نهال ترکیه (TSUAB) در ایران و دیدار با 2 تشکل صنفی کشاورزی در ایران و همچنین اتاق بازرگانی ایران بود که بر اساس قرائن موجود، هدف از آن فراهم ساختن بستر میزبانی این اتحادیه مقتدر صنفی در ترکیه از کشاورزان و دست‌اندرکاران بذر در خاک ایران است که در نوع خود جالب توجه و چه بسا بی‌سابقه می‌نماید.
از سویی، هیاتی مقدماتی پیش از حضور در ایران با رزرو هتل آزادی تهران با دست پر و ارایه دعوتی مبتکرانه از جنس بازاریابی‌های نوین، عرصه را برای مذاکره رودرروی نمایندگان 620 شرکت فعال تحقیقاتی، تجاری و تولیدی بذر و نهال کشورش با کشاورزان عمده ایرانی می‌گشاید و از سوی دیگر با این دیدار مشخص می‌شود که تشکل صنفی کشاورزی ترک‌ها، طی یکی دو دهه اخیر از چه اقتدار دیپلماتیک صنفی برخوردار شده است که با اعتماد به نفسی فراوان و بدون دست و پا بسته بودن‌های رایج در تشکل‌های صنفی ایران، می‌تواند یکی از بهترین هتل‌های ایران را پاتوق رسمی مذاکرات اقتصادی و تخصصی کشاورزان دارای اراضی بزرگ و دست‌اندرکاران تولید و تجارت بذر و نهال میان 2 کشور همسایه سازد! البته این گردهمایی یک روزه در حالی در 25 آذر ماه جاری در هتل آزادی پایتخت کشورمان برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد ترک‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و حمایت مدیریت جدید وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از بهترین بذرها و نهال‌های وارداتی متناسب با اقلیم خشک ایران در مزارع و باغات ایران، هوشمندانه سیاست‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم را رصد کرده‌اند و برای آن تمهیدات تجاری خوبی اندیشیده‌اند. لذا انتظار می‌رود که از امروز دولتمردان متعهد به خصوصی‌سازی تشکل‌های کشاورزی ایران نیز ضمن استفاده از تجربیات طرف ترک در نقش آفرینی آنها در ثبت نهال و بازاریابی تخصصی برای آن در کشورهای هدف - که امروزه مشارکت پر رنگ آنها در تصمصیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بسیار پررنگ است - از موضعی کارشناسی حداکثر توانمندی‌های علمی و موقعیت اراضی ایران درمنطقه را نیز رونمایی کنند تا در یک همکاری سازنده، بازی برد - برد رقم بخورد. در واقع همانطور که ترک‌ها می‌کوشند تا در گردهمایی هتل آزادی استعدادهای خود را به رخ میهمانان ایرانی خود در تهران! بکشند، محققان و فعالان تجاری بذر و نهال در ایران نیز داشته‌ها و پتانسیل‌های همکاری خود را عیان سازند. اگرچه واقع امر این است که در زمینه بذر، کشور ما هنوز با آنها فاصله دارد.
از آنجا که همگان به جایگاه خطیر بذر در توسعه پایدار کشاورزی وقوف کامل دارند، این گردهمایی و مذاکرات کیفی طرفین می‌تواند فصل تازه‌ای را برای بازشدن درهای همکاری شرکت‌های دانش بنیان و تجاری و تولیدی ایرانی با همتاهای ترکیه بگشاید. کما این که سطح کیفی بذور تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه این اتحادیه به قدری بالاست که به گفته دبیرکل این اتحادیه حتی اگر بذر فروخته شده آنها 30درصد هم گران‌تر از معدود تولیدات بخش دولتی باشد، باز هم با اقبال بازار مواجه می‌شود. این در حالیست که آشفته بازار نهاده‌هایی مثل بذر در کشور ما به قدری شیر تو شیر است که به طور نمونه و به گواه یک منبع آگاه، حتی در آرایشگاه‌ها و بقالی‌های یکی از استان‌های شمالی کشور نیز بذر فروخته می‌شود! در واقع چنین هرج و مرجی در بازار بذر ایران را می‌توان متاثر از نبود قانونی قطعی و لازم‌الاجرا در امر مجوز فروش بذر در کشور ما ارزیابی کرد. این در حالیست که کشوری مانند ترکیه به درجه‌ای از اعتبار در بازار بذر می‌رسد که از میان کشورهای عضو آکوتا (قانون موافقتنامه تجاری اکو) تنها کشوری است که می‌تواند رقم‌های بذر خودش را به بازار ارایه دهد.
کد خبر 58b770b5409e42c4906ee373cf8043db

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =