رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد:‌ اگر قرار است براساس مذاکرات صورت گرفته حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به بیش از 70 میلیارد دلار برسد باید الزامات آن از جمله مسائل بانکی، حمل و نقل و بروکراسی حل شود در غیر این صورت این اهداف در حد آرزو باقی خواهد ماند.

یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: اساسا هیچ گاه ناامنی برای تجارت فرصت نیست چرا که تجارت و اقتصاد رابطه‌اش با امنیت رابطه مستقیمی است بنابراین نمی توان تصور کرد اگر فضای ناامنی وجود داشته باشد می تواند برای تجارت فرصت به شمار رود.

وی افزود: تجارت با ایران برای فرصت شده است زیرا روابط عراق با برخی کشورها مانند عربستان و ترکیه که در عراق بازار داشتند تیره شده و اکنون در برخی از بخش‌های این کشور مانند کربلا، نجف و جنوب عراق تحریم شده‌اند و کالاهای آنها را قبول نمی‌کنند همچنین برخی پروژه‌هایی که ترک‌ها در گذشته در عراق اجرا می‌کردند هم اکنون برای ایران فرصت شده است که ایران باید از این فرصت به وجود آمده در عراق استفاده کند.

آل‌اسحاق همچنین درباره وضعیت کامیون داران بلاتکلیف ایرانی در مرز مشترک با ترکیه اظهار کرد: مشکل به وجود آمده بازرگانان ایرانی با ترکیه به موضوعی ریشه‌ای در گذشته برمی‌گردد چرا که در گذشته وقتی کامیون‌داران ترکیه به ایران می‌آمدند باک‌های بنزین خود را از بنزین‌های سوبسیددار ایرانی به طور مضاعف پر می کردند که این موضوع سو‌ء استفاده تلقی می شد و منطقی نبود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد:‌ در نقطه مقابل دولت ترکیه برخوردهایی با راننده‌های ایرانی در زمینه‌های هزینه‌های مترتب بر آن‌ها انجام می دادند که مناسب نبود و البته مقرر شد تا طی مذاکراتی کامیون داران ترک به هنگام ورود به ایران باک‌های خود را پلمپ کنند تا در ایران سوخت‌گیری نکنند و در ازای ترک‌ها هم از هزینه‌هایی که برای کامیون‌داران ایرانی در نظر گرفته بودند کاهش ندادند که این مشکل همچنان ادامه پیدا کرد.

وی اظهار کرد: یک کامیون ترک که از غرب به شرق ایران می خواهد سفر کند، در زمان بازگشت نیاز به سوخت‌گیری دارد و به مشکل برمی‌خورد بنابراین به نظر می‌رسد دو کشور باید در این زمینه به یک توافق عقلانی برسند.

آل‌اسحاق گفت: اگر مشکل طرفهای ایرانی و روسی روادید یا ویزا باشد می‌توان مشکل را به دو گونه حل کرد یکی این که از طریق گسترش تعاملات دو جانبه، تردد بازرگانان دو کشور نیازی به روادید نداشته باشد که بسیار توافق بزرگ و مهمی است و دیگر آن که در این زمینه با کاهش بروکراسی‌ها تسهیلات ویژه‌ای برای یکدیگر قائل شوند.

منبع:ایسنا
کد خبر 5a0f2b85b8b4413b8f0be0c32fb6938a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =