مواد غذایی> در جلسه مشترکی که بین هیات روسی و بخش بازرگانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، واردات غلات از کشور روسیه و صادرات مرغ، آبزیان و سبزی و صیفی به کشور روسیه از طریق راه‌های دریایی مورد تأکید قرار گرفت.

در دیدار رسمی معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه و هیات همراه بر گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش کشاورزی تأکید شد.

در این دیدار، معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: به‌دلیل همسایگی ایران با کشور ما، باید روابط اقتصادی و تجاری دو کشور توسعه یابد.

لوکیانوف افزود: امنیت غذایی مسئله‌ای است که با آن روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که در زمان‌های گذشته کشور ما تا 60 درصد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می‌کرد، اما در حال حاضر اقتصاد پیشرفته‌تری داریم.

وی خاطرنشان کرد: کشور روسیه خود تحریم‌هایی را با برخی کشورها اعمال می‌کرد و برای رفع برخی محدودیت‌ها، راه‌حل‌هایی ازجمله پشتیبانی از تولیدکنندگان ملی مدنظر قرار گرفت.

معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ادامه داد: فهرست محصولات وارداتی و صادراتی که می‌تواند بین دو کشور مبادله شود، باید توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه حل و فصل شود و البته حضور و آمادگی شرکت‌های خصوصی برای وضعیت بازار بسیار مؤثر است.

لوکیانوف درباره صادرات مرغ ایرانی به روسیه نیز تصریح کرد: اطلاعات مربوط به آن باید به نماینده بازرگانی روسیه داده شود تا پیگیر باشد و اقدامات مربوطه سرعت یابد.

وی درباره مشکلات حمل و نقلی نیز یادآور شد: دریای خزر برای حمل محصولات ایرانی به روسیه دارای مزیت است، اما از آنجا که بنادری همچون سن‌پطرزبورگ وجود دارد، می‌توان از این طریق محصولاتی همچون غلات را به ایران وارد کرد و در مقابل از ایران آبزیان، سبزی و صیفی و سایر محصولات مدنظر روسیه را وارد کرد.

لوکیانوف تأکید کرد: از بخش‌های مختلف کشور روسیه برای ایجاد مناطق ترمینالی در راستای صادرات و واردات محصولات کمک گرفته می‌شود.

تفاهم‌نامه دامپزشکی در صادرات مرغ به کندی پیش می‌رود


قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز در این مراسم گفت: متأسفانه با وجود ملاقات‌های مکرری که با هیات‌های مختلف کشور روسیه برگزار شد، هنوز نتایج قطعی از آنها خارج نشده است و در بخش صادرات و واردات محصولات کشاورزی دچار صرف هزینه شده‌ایم.

حسن یونس‌سینکی افزود: باید تلاش کنیم که هرچه سریع‌تر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با صرف کمترین زمان اقدامات لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران برای حفظ امنیت غذایی حجمی از محصولات را وارد می‌کند که فهرست مشترک محصولات وارداتی و ظرفیت‌هایی که برای صادرات وجود دارد، هرچه سریع‌تر باید نهایی شود.

سینکی ادامه داد: ما به محصولاتی چون روغن آفتابگردان، دانه‌های روغنی، گندم و غلات نیاز داریم و ظرفیت‌های وارداتی را در فهرست خود متعاقباً اعلام می‌کنیم و در مقابل می‌توانیم محصولاتی چون گوشت منجمد، جوجه یک‌روزه، ماهی سالمون و گوشت مرغ به روسیه صادر کنیم.

وی تصریح کرد: طی سفر وزیر جهاد کشاورزی به روسیه، بحث واردات مرغ مشروط به تفاهم‌نامه دامپزشکی بین دو کشور به امضاء رسید و با وجود بازدیدهای انجام‌شده، همچنان روند اجرایی این توافق‌نامه به کندی پیش می‌رود.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی یادآور شد: از هیات روسی تقاضا داریم که هرچه سریع‌تر برای روشن‌تر شدن مسئله، اقدامات لازم را انجام دهد.

سینکی تأکید کرد: مرغ و ماهی از محصولاتی است که می‌توانیم اجازه صادرات آنها را بدهیم.

وی اظهار داشت: لازم است در راستای مبادله کالاها بین دو کشور، ترمینال‌های کالایی برای کالاهای ایرانی اختصاص یابد و در این راستا تقاضا داریم که زمینه‌های همکاری فراهم شود تا بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران بتواند در این بخش فعال عمل کند.

تعرفه‌های بالای 25 درصدی روسیه، مزیت اقتصادی را دچار مشکل می‌کند

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی همچنین گفت: بالا بودن تعرفه‌های واردات کالا به روسیه از دیگر مشکلاتی است که باعث شده میانگین تعرفه‌ها به بالای 25 درصد برسد که این امر مزیت‌های اقتصادی دو کشور را دچار مشکل می‌کند.

سینکی خاطرنشان کرد: لازم است راهکارهایی جهت کاهش هزینه‌های تجارت بین دو کشور اتخاذ شود.

وی بر تقویت تجارت دریایی از طریق دریای خزر تأکید کرد و افزود: مسئله دیگری که در حال حاضر ایران با آن روبه‌رو است، خشکسالی و کم‌آبی است که در این راستا از سیاست‌های اصولی وزارت جهاد کشاورزی، کشت‌های فراسرزمینی است و بدون تردید اقلیم روسیه می‌تواند پایگاه خوبی برای کشت‌های برخی از محصولات کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: از کارشناسان مربوطه درخواست می‌شود که امکان حضور بخش خصوصی ایران را برای کشت برخی محصولات در برخی از بخش‌ها فراهم آورد.

سینکی تصریح کرد: نماینده دو بانک نیز در جلسه حاضر حضور دارند که امیدواریم جلسات مشترکی با بانک‌های موضوعی ایران برگزار کنند.

وی یادآور شد: ما تجارب گسترده‌ای برای شکستن تحریم‌ها داریم که می‌توانیم آن را در اختیار روسیه قرار دهیم و امیدواریم که این جلسات منجر به ارتقاء سطح اقتصادی دو کشور شود.

سینکی در پایان تأکید کرد: باید فاصله‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

گفتنی است، در جلسه امروز که با حضور معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، معاون ارشد رئیس بانک VTB، رئیس مدیریت شورای مدیران سهامی عام، معاون مدیرکل شرکت آنتارس - ترینینگ و تنی چند از مدیران روسیه در دفتر قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، نمایندگان سازمان شیلات، دامپزشکی و بخش خصوصی برگزار شد، بر گسترش همکاری‌های دو کشور تأکید شد.

منبع:ایانا
کد خبر 5a54972916d24457b103844153851317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =