۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
آب نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد و ماده‌ای است که ادامه‌ی حیات ما و کارکرد طبیعی اعضای مختلف بدنمان کاملاً به آن وابسته است. اما باورهای غلط بسیاری در مورد این ماده‌ی حیاتی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها بسیار هم سرسخت به نظر می‌رسند و گویا قصد از بین رفتن ندارند!

باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید! این جمله یکی از توصیه‌هایی است که سالیان سال است آن را می‌شنویم اما تحقیقات و مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ممکن است بدن انسان گاهی به کمتر از هشت لیوان آب و گاهی به بیشتر از آن نیاز داشته باشد؛ در واقع هیچ رقم ثابتی برای این نیاز وجود ندارد و مقدار آب مورد نیاز هر فرد به عوامل مختلفی مانند قد، وزن، دمای محیط، فعالیت‌های روزانه و مهم‌تر از همه به غذای مصرفی او وابسته است.

 تشنگی به معنای تمام شدن آب بدن است! این جمله اساساً صحیح است چرا که تشنگی در درجه‌ی اول در اثر کم شدن آب بدن رخ می‌دهد؛ اما وضعیت معمولاً اینقدرها هم وخیم نیست! تشنگی عادی معمولاً در اثر کاهش ۲ تا ۴ درصدی آب بدن رخ می‌دهد و در صورتی که به مشکلات کلیوی دچار نباشید به مشکل خاصی برنخواهید خورد. از دست دادن ۵ تا ۸ درصد آب بدن کم کم موجب به وجود آمدن حالات سرگیجه و خستگی می‌شود و می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

وقتی ورزش می‌کنید باید حتماً از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنید! این توصیه کاملاً غلط نیست و بستگی به شرایط دارد. نوشیدنی‌های ورزشی سرشار از الکترولیت‌ها (یون‌های نمک) هستند که می‌توانند آن‌چه بدن در اثر تعریق حین ورزش از دست داده را جایگزین کنند. این الکترولیت‌ها برای عملکرد اعصاب، تثبیت pH خون و … مفید هستند. اما مگر در زمانی که مدت بسیار طولانی را مشغول ورزش بوده‌اید یا زیر آفتاب سوزان فعالیت کرده‌اید، نیازی به آن‌ها نخواهید داشت و آب به تنهایی برای بازگشت بدنتان به حالت اولیه کفایت خواهد کرد.

آب سموم را از بدن دفع می‌کند! واقعاً این طور نیست و این که نوشیدن مقادیر عظیمی از آب می‌تواند به پاکسازی بدن کمک کند یک باور کاملاً غلط است. نوشیدن آب به مقدار کافی می‌تواند کارکرد صحیح متابولیسم بدن را تضمین کند که بخشی از آن شامل سم‌زدایی بدن توسط کبد و کلیه‌هاست. تا وقتی که به میزان کافی آب بخورید این اعضا به فعالیتشان ادامه خواهند داد و نوشیدن آب اضافه حتی ممکن است از طریق کاهش غلظت نمک‌های خون موجب آسیب زدن به این اعضا شده و کارکردشان را مختل کند.
کد خبر 5ffc79fd37eb48068cb99351d3532275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =