۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
غذا و تغذیه> دیدگاه طب سنتی، مصرف قارچ توصیه نمی‌شود، دلایل مختلفی مطرح شد، اما علمی‌ترین آن این است: قارچ از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج سرد و‌تر است و افرادی که سرد مزاج هستند یا در مناطق سردسیر به سر می‌برند یا کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند و بدن‌های ضعیفی دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند، چون این افراد اغلب معده‌های سرد و ضعیف دارند و ممکن است با مصرف قارچ دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج شوند.

اما این موضوع را نمی‌توان به همه افراد با مزاج‌های مختلف تعمیم داد. افراد ساکن در مناطق گرمسیر و کسانی که کار‌های سنگین بدنی می‌کنند یا مزاج گرم دارند به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می‌توانند از قارچ که میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد همراه با برخی غذا‌ها و خورش‌ها استفاده کنند. در نتیجه این‌که می‌گویند قارچ با مزاج ایرانی‌ها سازگار نیست و نباید مصرف شود، موضوعی تعمیم‌پذیر نیست.

نشانه‌های تازگی و کهنگی قارچ
هنگام خرید قارچ انواعی را انتخاب کنید که سایز متوسط و کلاهک بسته داشته باشد. قارچی که شکاف و تیغه‌های زیر آن قابل مشاهده نباشد مطلوب‌ترین و با کیفیت‌ترین نوع قارچ سفید محسوب می‌شود. اگر تیغه‌های زیر کلاهک از یکدیگر فاصله داشته و باز باشد نشانه کهنگی قارچ است.

 

بافت قارچ باید سفت و محکم، رنگ آن یکنواخت و فاقد لکه بوده و سطح کلاهک لیز و چسبناک نباشد. برای ماندگاری بیشتر، قارچ‌ها را از بسته‌بندی خارج و روی آن را با یک حوله یا دستمال کاغذی بپوشانید و درون یخچال قرار دهید. اگر پایه قارچ کنده یا جدا شود زود خراب خواهد شد.قارچ خام دیرهضم است و بهتر این‌که آن را به صورت پخته یا تفت داده شده ترجیحا آبپز یا بخارپز همراه گیاهان و ادویه‌های گرم مثل پونه استفاده کنید.

منبع: جام جم
کد خبر 60838993382440448e73ef41e643a063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =