کشاورزی> اقتصاد غذا - بهمن ناصحی یکی از مدیران اسبق اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم و کارشناس بازنشسته وزارت جهادکشاورزی در واکنش به اظهارات بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر در خصوص مطالب عنوان شده توسط محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی اسبق دولت نهم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر پیرو انتشار مطلبی  که به صورت اختصاصی توسط پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس» به قلم  بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر و در واکنش به اظهارات محمدرضا اسکندری منتشر شده (اینجا) توضیحاتی را به نقل از بهمن ناصحی،  یکی از مدیران محمدرضا اسکندری در دولت نهم و کارشناس بازنشسته وزارت جهادکشاورزی که هم اکنون در این سازمان مشغول فعالیت است، به پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس» ارسال کرده که متن کامل آنرا در ادامه می خوانید:

به طور اتفاقی چند روز قبل به نامه منتشر شده توسط بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند وشکر برخورد کردم. در ابتدا خوشحال از این که هنوز افرادی هستند که نسبت به مسائل کشاورزی بی تفاوت نبوده و دارای تعصب صنفی می باشند.

ولی با مطالعه نامه و تأسف از این که (با شناختی که از ایشان داشتم) چه طور امکان درج چنین مطالبی و هدف قرار دادن وزیر اسبق جهادکشاورزی پیرامون مصاحبه ایشان و متهم کردن ایشان به هیجان زدگی در گفتار و طرفداری از کاندیدای خاص و نگرش خاص سیاسی و آن هم از طریق الفاظی چون گفتار غیرکارشناسی فراموشکارانه و بدون مبنای کارشناسی وجود دارد !

لذا بر آن شدم با توجه به سابقه کاری ام در وزارت جهاد کشاورزی وهمچنین ارتباط تنگاتنگی که با بخش خصوصی به ویژه انجمن صنفی قند و شکر به دلیل مسئولیتم در آن زمان داشتم، پیرامون گفته های ایشان نکاتی را من باب تذکر بنویسم:

ایشان به صراحت در نامه منتشر شده خود عنوان نموده اند که واردات شکر از نیمه دوم سال ۱۳۸۴ شتاب گرفت (البته کاهش تعرفه از آبان ماه سال ۸۴ از ۱۵۰ درصد به ۵۰ درصد تقلیل یافت) آن هم در شرایط خاص سیاسی حاکم در آن زمان که همزمان با بالا رفتن قیمت جهانی شکر بود.

سؤال بنده از ایشان این است، در آن موقع چند ماه از عمر دلت نهم گذشته بود که چنین تصمیمی گرفته شد؟

آیا قضاوت در این مورد بدون اطلاع از شرایط سیاسی حاکم و تهدیدات دشمن در رابطه با بستن تنگه هرمز و امکان وقوع جنگ که آن هم به طور مختصر توسط وزیر اسبق جهادکشاورزی در مصاحبه ایشان ذکر گردید، می تواند تمامی داستان باشد !؟

کاهش تعرفه در این حد آیا می توانست تنها تصمیم یک دولت نو پا باشد یا این که این تصمیم با توجه به مسئولیتی که برای حفظ نظام و انقلاب بر دوش مسئولین مملکتی بود، می بایست گرفته شود ؟

حال اگر لازم باشد خود ایشان با توجه به ضرورت توضیحات بیشتری را خواهند داد.

من بیشتر به مسائل فنی و کارشناسی و به طبع آن، بعضی از تصمیمات که می تواند تولید را تحت الشعاع قرار دهد، می پردازم.

جناب آقای دانائی دوست عزیز

یادتان هست پس از اتخاذ این تصمیم و پیش بینی افزایش تولید از یک طرف و کاهش تعرفه از طرف دیگر، چند جلسه مشترک با جنابعالی و مدیران کارخانجات قند داشتیم ؟

کلیه جوانب کار مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفت و حاصل چند ماه پیگیری و برگزاری جلسات، نامه ای شد که با امضای ۴ تن از وزرای وقت به امضاء و برای ریاست محترم جمهورارسال شد.

این نامه همان مدرک مستندی است که جنابعالی در نوشته تان به آن اشاره کرده و منتشر نموده اید که مدعی شدید واکنش مثبتی در این رابطه و ایستادگی از طرف وزیر جهادکشاورزی صورت نگرفت!

استدعا دارم با توجه به ادبیات منعکس شده در متن نامه و توجه خاص به این موضوع، دوباره همان نامه را که توسط جنابعالی و همکارانتان و مدیران و کارشناسان وزارتی تهیه شده را به دقت مطالعه بفرمایید. آیا به نظر شما در تمام متن نامه، دلواپسی و نگرانی وزیر محترم جهادکشاورزی در مورد آینده زراعت چغندر، به خوبی در آن منعکس نشده است؟ آیا اعتراض به روند واردات در حال انجام در آن قابل استنباط نیست؟

شما ایشان را به بی تفاوتی و عدم ایستادگی متهم نموده اید! آیا وقت آن نرسیده است که به گفته خودتان در متن نامه منتشر یافته، جانب انصاف رعایت شده و بدون وابستگی به گرایش های سیاسی به این موضوع می پرداختید.

آیا در نامه جنابعالی بدون هیچ وابستگی سیاسی و حمایت از کاندیدایی، تنها به نقد مصاحبه ایشان پرداخته اید؟ استنباط من این چنین نیست ...

جناب آقای دانایی دوست عزیز

قطعاً بنا به گفته خودتان، تولید سال ۸۵ به میزان ۶/۵ میلیون تن چغندر قند اتفاق افتاده و بی سابقه بوده است. جنابعالی بهتر می دانید زراعت چغندر قند از زمان کاشت تا برداشت حداقل ۸ ماه به طول می انجامد، به عبارتی کاشت در نیمه دوم سال ۸۴ انجام و برداشت در سال ۸۵ صورت پذیرفته است.


تاریخ تشکیل دولت نهم هم که مشخص است، چطور مدعی این قضیه شده اید که این تولید مربوط به ادامه نهضت افزایش تولید در زمان جناب آقای مهندس حجتی بوده است.

مگر با همکاری شما، مدیرانتان، کارشناسان بخش، محققین بخش تحقیقات، برنامه خودکفایی شکر ظرف ۳ سال تدوین نگردید که در نوع خود بی سابقه بود.

سؤال اینجاست کاهش تعرفه و تبعات بعدی آن بر عهده دولت نهم، افزایش تولید حاصل کاردولت قبل، آیا چنین قضاوتی، انصاف در آن رعایت شده است ؟

من در این دل نوشته صرفاً از کارشناسان خدوم، محققین بی ادعا و تمامی دست اندرکاران تولید چغندر قند چه در بخش خصوصی، چه در بخش دولتی که با خلوص نیت، زحمت کشیده اند، دفاع می کنم. چرا که در نامه جنابعالی به هیچ کدام از این موارد پراخته نشده است.

جناب آقای مهندس دانایی

امروز که در کسوت یک مدیر بازنشسته وزارت جهادکشاورزی این نامه را می نویسم، یکی از افتخاراتم این است که در دوره اول طرح خودکفایی گندم و بعد از آن با وزیری صادق و پاک دست و به دور از تمامی گرایش های سیاسی از کف مزرعه به وزارت رسید، همکاری داشته و خدمت کرده ام.

آقای مهندس دانایی

شما ایشان را متهم به ارائه آمار ضد و نقیض و مخدوش شده نموده اید. لازم است مطلبی را خدمتتان عرض نمایم.

چرا قبل از نوشتن سند برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی کلیه آمارهای منتشر شده از قبل در وزارتخانه و تمامی استان ها را جمع آوری و بلافاصله آمار نامه های جدید تجدید نظر شده (مکتوب در آمارنامه ها چاپ گردیده) چاپ و توزیع گردید ؟



کد خبر 60c1f91fa8c842b9bde6f3fa62448c5c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =