کاشت و برداشت محصولات باغی و زراعی در ایران به دلیل عدم تبعیت از علم روز دنیا به گونه‌ای است که هر چند وقت یکبار روند عرضه و تقاضا و قیمت برخی از محصولات کشاروزی دستخوش تغییر می‌شود. این بار گوجه فرنگی قربانی عدم برنامه ریزی شد.


در ایران تولید و عرضه محصولات باغی و کشاورزی اکثرا به صورت سنتی صورت می‌گیرد و بارها دیده شده در یک زمین زراعی محصولات متنوعی با توجه به کشش و نیاز بازار کاشته می‌شود، همانطور که گفته شد کاشت و برداشت محصولات زراعی و باغی آنچنان تابع علم روز دنیا نیست از این رو هر چند وقت یکبار حجم محصولی به دلیل انبوه کاشت یا کاهش کاشت دستخوش تغییر می‌شود که به همان نسبت بر قیمت عرضه کالا تاثیرگذار است.

در چند وقت گذشته حجم اندک کاشت گوجه و خرابی میزانی از آن در پی مسائل جوی قیمت گوجه فرنگی را در سطح شهر به بیش از کیلویی 10 هزار تومان رسانده که تجربه نشان از آن دارد تنها گوجه فرنگی در ایران شاهد چنین تجربه‌ای نبوده و روند عرضه محصولات دیگر همچون گلابی و سیب زمینی در چندوقت اخیر دچار تغییر شده اند.

حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این رابطه مسئول و متولی تولید محصولات باغی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: بیش از 25 سال است که پیشنهاد شده تا کارگاه تبدیل در کنار زمین‌های کشاورزی ایجاد شود.

وی  اظهار کرد: بیش از 25 سال است که پیشنهاد شده در کنار محل تولید، کارگاه تبدیل وجود داشته باشد تا محصولات باغی و کشاورزی در فرآیند‌های مختلف به محصول دیگر برای مصارف گوناگون تبدیل شود.

این فعال صنفی ادامه داد: حجم تولید در اکثر مواقع بیش از نیاز کشور است از این رو اگر کارخانه در کنار محل تولید وجود داشته باشد تولید مازاد نیاز در کارخانجات تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهاجران عدم برنامه ریزی کشت و برداشت را دیگر عامل عدم تناسب حجم و قیمت محصول دانست و گفت: زمانی که محصولی بسیار کاشته می‌شود سود مورد قبول عاید تولید کننده نمی‌شود و منجر می‌شود سال آینده کاشت به میزان نیاز انجام نشود و بازار را با کمبود محصول مواجه کند.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران بیان کرد: اگر کارخانه، شرکت یا سازمانی برای پشتیبانی محصولات باغی و کشاورزی وجود داشته باشد، محصولی که عرضه و تقاضای آن دچار اخلال شده است به روال عادی بازخواهد گشت.

مهاجران افزود: در گذشته به صورت اجبار از سوی استانداری اعلام می شد که چه محصولی کاشته شود و چه محصولی کاشته نشود که در پایان منجر به درگیری شد.

وی ادامه داد: باید به مردم اطلاع رسانی دقیق در رابطه با کشت و برداشت صورت گیرد و این اطلاع رسانی به صورتی باشد تا مردم و کشاورز پذیرای آن باشد.

منبع:تسنیم
کد خبر 617b251f1fae433197b1864613e88c53

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =