کشاورزی > رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با گذشت ۴۰ روز از آغاز کشت پاییزه دولت همچنان قیمت خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم را اعلام نکرده تا حدی که کشاورزان نمی‌دانند بهتر است، چه محصولی را کشت کنند.

علی‌قلی ایمانی با گلایه از عملکرد دولت در مورد تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک همچون گندم، خاطر نشان کرد: 40 روز از شروع فصل کشت پاییزه می‌گذرد و کشاورزان همچنان نمی‌دانند که چه محصولی برای سال زراعی جدید کشت کنند.

وی با اشاره به کاهش قیمت گندم در دنیا و تأثیر آن بر بازار داخل خاطرنشان کرد: اکنون قیمت گندم وارداتی در داخل 850 تا 900 تومان تمام می‌شود، در حالی که قیمت خرید تضمینی این محصول 1150 تومان است، اما نباید فراموش کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تاکید دارند که محصولات استراتژیک همچون گندم در بازار داخل تولید شود و از این لحاظ وابسته نباشیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه در سال‌هایی 86-85 با تورم 40 تا 60 درصدی مواجه بوده‌ایم، گفت: این در حالی است که قیمت گندم در این سالها همان 205 تومان در هر کیلو باقی ماند و تغییری نکرد، در حالی که کشاورزان توقع دارند، این عقب‌ماندگی قیمت جبران شود.

ایمانی تصریح کرد: از گوشه و کنار شنیده می‌شود که دولت تمایل چندانی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ندارد، در حالی که با توجه به افزایش هزینه‌ها مطابق با نرخ تورم کشاورزان هم انتظار دارند که قیمت گندم با همین نرخ افزایش یابد.

وی بر این نکته اذعان داشت که می‌دانیم قیمت تمام شده محصولات کشاورزی از جمله گندم بالاست ولی نباید فراموش کرد که این مسئله به دلیل ضعف در بهره‌وری پایین و عملکرد کم در هکتار است و طی سالیان اخیر فشار مضاعفی بر خاک آورده‌ایم و آن طور که باید با کود و مکمل‌های مناسب خاک را تقویت نکرده‌ایم.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران تا همین 3-2 سال پیش کشاورز باید چندماه در نوبت می‌ماند، تا بتواند به ازای هر هکتار 25 کیلوگرم کود دریافت کند اما اکنون وضعیت تامین کود و نهاده بهتر شده، اما اصلاح هر چیزی زمان‌بر است.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند کشاورزان بدون توجه به نیاز خاک تنها کود بی‌رویه به خاک می‌دهند که تاثیری هم بر عملکرد در هکتار ندارد، اظهار داشت: کشاورزی که به طور سنتی کار می‌کند و توان اقتصادی‌اش هم در آن حد نیست که بتواند میلیون‌ها تومان صرف تحقیق بر روی خاک نماید و در عین حال از محققان و کارشناسان وزارت جهاد می‌خواهیم که برای افزایش عملکرد، آموزش‌ لازم را به کشاورزان بدهند.

ایمانی این را هم گفت که در همه جای دنیا برای حمایت از صادرات و تولید محصولات استراتژیک به کشاورز و صادرات یارانه می‌دهند که این روند هم طبق اصول باید در کشور ما جریان یابد مضاف بر آنکه به کارگیری ابزارآلات جدید کشاورزی نیز باید برای کشاورزان تسهیل شود.

او تأکید کرد که علاوه بر تأمین نیازهای کشور از محل تولید داخل به ویژه در بخش گندم، کشاورزی اشتغالزایی زیادی در پی دارد که همواره باید این موضوع مد نظر مسئولان قرار گیرد.

وی یکی دیگر از دغدغه کشاورزان را بازرگانی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید دولت از قبل برای منابع خرید تضمینی محصول برنامه‌ریزی کند، نه اینکه محصول کشاورز وارد انبارها شده و دولت برای پرداخت پول آن این دست و آن دست کند، تا حدی که کشاورز ریالی برای تسویه معوقات خود به بانک نداشته و جریمه دیرکرد بدهد، بدون آنکه ریالی بابت این دیرکرد دریافت کند.

وی در پایان از مکاتبه با نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبرداد و گفت: طی این نامه خواسته‌ایم که قیمت خرید تضمینی گندم مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا کند.

به گزارش فارس؛ در سال زراعی 95-94 حدود 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شد که 11.5 میلیون تن آن توسط دولت به صورت خرید تضمینی خریداری شد که با گذشت 3 ماه از آخرین خرید، مطالبات کشاورزان به تازگی تسویه شده است.

منبع:فارس

کد خبر 62155353435a4f95b956a200eeebbd73

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =